Auttakaa, missä vika. Viiriäistipuja kuolee urakalla.
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
sannikki
Re: Auttakaa, missä vika. Viiriäistipuja kuolee urakalla.
Onko kokkidioosi mahdollinen tässä tapauksessa, en kyllä ole perehtynyt aiheeseen, mutta heitin vaihtoehtona 
-
smari
Pienten viiriäisten lämmöntarve on niin suuri ja toisaalta tilantarve sen verran pieni, että aika epätodennäköistä olisi kokkidioosin lisääntyminen. Ainakaan jos normaalisti siivoaa asumuksen eikä ole pitempään kosteana olevia kohtia. Kokkidioosi tarvitsee sen kosteuden jonka lämpölamppu kuivattaa tehokkaasti.
Onhan hautomakone ollut kunnolla desinfioituna erien välissä? Muistelisin lukeneeni, että koli tms. bakteeri voisi aiheuttaa tipujen napaan tulehduksen joka voi johtaa kuolemaan.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
rilla
Kokkidioosi on tuttu, mut viirujen kohdalla en kyllä siihen usko. Ja kokkikanatiput ainakin käyttäyty erilailla.
Toi desinfioimishomma on aika mielenkiintonen...Mä olen pessy osat jotka voi pestä. Ja pyyhkinyt desinfioimisaineella muuten.
Mut kai tonne koloja jää varmasti joihin ei yllä. Mut millään muilla tipuilla ei kyllä tällaista ole tapahtunut. Siis kanat,fasaanit,ankat,hanhet joita olen kokeillu.
Viirujen häkin olen pitänyt hyvin siistinä ja kuivana. Ja lämpöä on ollut tarpeeksi, kun ekoilla poikueilla oli vähän turhan viileetä.
Rusina sit neuvo mua lisään lämpöä. En nyt ole kokeillu koko viiruja, kun harmitti niin. Ja nyt mulla on kait kukko-ongelma. Munat on itäny todella huonosti.
Toi desinfioimishomma on aika mielenkiintonen...Mä olen pessy osat jotka voi pestä. Ja pyyhkinyt desinfioimisaineella muuten.
Mut kai tonne koloja jää varmasti joihin ei yllä. Mut millään muilla tipuilla ei kyllä tällaista ole tapahtunut. Siis kanat,fasaanit,ankat,hanhet joita olen kokeillu.
Viirujen häkin olen pitänyt hyvin siistinä ja kuivana. Ja lämpöä on ollut tarpeeksi, kun ekoilla poikueilla oli vähän turhan viileetä.
Rusina sit neuvo mua lisään lämpöä. En nyt ole kokeillu koko viiruja, kun harmitti niin. Ja nyt mulla on kait kukko-ongelma. Munat on itäny todella huonosti.
-
flai
Minähän haudoin keväällä rilla:lta ostettuja viiriäisen siitosmunia. Niissä ei ollut mitään ongelmaa, 20 hedelmöittyneestä 19 kuoriutui ja kasvoi aikuisiksi. Osa munista oli aika pieniä, varmaan juuri munintaa aloittelevilta, mutta niistä tuli sitten vaan pienemmät poikaset kuin muista. Eli tuskin on emolintujen ruokinnasta tai ominaisuuksista kyse...
-
rilla
Hei flai
Kiva kuulla. Joo, se oli juur toi nuorisoporukka, jotka meil on vieläkin. Kissan harventamana tosin.
Ne oli vähän aikasemmin alannu sillon muniin.
Eteisessä paapottavana ja hellittävänä. Saivat ihan kaikki herkut mitä voi kuvitella.
Yhä edelleen saavat, mut nyt ovat ulkona olleet kesän.
Kiva kuulla. Joo, se oli juur toi nuorisoporukka, jotka meil on vieläkin. Kissan harventamana tosin.
Ne oli vähän aikasemmin alannu sillon muniin.
Eteisessä paapottavana ja hellittävänä. Saivat ihan kaikki herkut mitä voi kuvitella.
Yhä edelleen saavat, mut nyt ovat ulkona olleet kesän.
-
Mirzun
Eli meillähän kävi rillan kanssa aika samalla tavalla, viikon iässä alkoi kuolemaan ja kesti sen muutaman päivän. Nyt 19 hengissä vielä ja voi hyvin. Näyttää vaan siltä et riistanvärisissä on vain yksi kana
Muistahan en vielä tiedä, mut eiköhän nekin ole kukkoja suurin osa 
-
Haaveilija
Minkä ikäisiä emot ovat? Oletko tarkkaillut tai seurannut emojen ikiä eri haudontaerissä? Vanhemmiten alkaa tulla huonompaa tulosta. Ja onko eroa niiden värien kesken edellisissä haudonnoissa? Jos tietyn värinen emo on huono saamaan elinkelpoisia jälkeläisiä.
-
rilla
No mulla emot oli silloin tommosia kuukauden tai 2 munineita.
Kaikkia värejä jäi. Toisella kerralla valkoisia kuoli enempi!
Kaikkia värejä jäi. Toisella kerralla valkoisia kuoli enempi!