Auttakaa, missä vika. Viiriäistipuja kuolee urakalla.

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mirzun

Auttakaa, missä vika. Viiriäistipuja kuolee urakalla.

Viesti Kirjoittaja Mirzun »

Missä ihmeessä vika? ostin 53 munaa, joista kuoriutui 41(loput oli kyllä kehittynyt mutta ei kuoriutunut, yhden autoin munasta, mutta oli ihme väkkyräjalka ja ei edes noussut seisomaan, kuoli nopeasti siis munan ulkopuolella, koneessa kylläkin).
Tiput alkoivat kuoriutua La 18.8 ja nyt niitä on jäljellä 20!!! Ansimmäiset päivät kaikki pysyivät hengissä mut nyt loppuviikossa niitä vaan alkoi kuolemaan! Kaikki ihan pirteitä, syö juo ja liikkuu, ei piipitä sillai et olisi hätä. Ja on siis kasvanut ihan normaaliin tahtiin. Seuraavaksi kun käyn kattomassa on joku vaan kuollut! Muutama on näyttänyt merkkejä että makaa vaan, mutta ei kaikki.
Nää eivät siis ole mun ensimmäiset viiriäistiput, eli aiemmat ei näin suurella prosentilla kuolleet olen täysin samalla tavalla kasvattanut, että jotenkin on vaikea uskoa että teen jotain väärin tällä kertaa. Tai antakaa vinkkejä missä teen vikaan, vai onko tipujen vanhemmissa jo jotain ollut pielessä? :smt017
Ei ole kivaa kun joka kerta häkillä käydessä joku on taas heittänyt henkensä :smt009
mik

Re: Auttakaa, missä vika. Viiriäistipuja kuolee urakalla.

Viesti Kirjoittaja mik »

Perusasiat? Lämpö, häkki/terra, juomavesi, ruoka, kuivike?
Mirzun

Lämmön lähteenä sama tavallinen lamppu kuin muillakin tipuilla aina ollut, kuumenee hyvin ja lämmittää. Häkkinä semmoinen umpinainen muovihäkki jossa päällä iso ritiläkansi, siinä vielä osittain pyyhe päällä että lämmöt ei karkaa, mutta että ilma kiertää. Ovat omassa huoneessa jossa ovi kiinni ja jossa muutenkin lämpimämpää kuin muualla talossa. Kuivikkeena puru. Juomavesi ainoastaan enään jyrsijä pullosta, josta kaikki osaavat aivan varmasti juoda(olen ollut lomalla eli aikaa häkin vieressä olemiseen on ollut). Ruokana mulla on punahelttaa maustemyllyn läpi rouhittuna, myös keitettyä keltuaista vien muutaman kerran päivässä ja siivoan häkistä vanhat pois, ettei syö pilaantunutta. Myös neljänviljan puuroa jossa keltuaisia vien aamuin ja illoin. Aivan samalla tavalla olen hoitanut kaksi edellistä viiriäistipu parvea ja niissä ei ole kuollut tällä tavalla porukkaa. Tiput siis kaikki tuplanneet kokonsa jo viikossa, eli kasvavat ihan normaalisti mun kokemuksen mukaan. Mä olen niin ymmälläni tässä :smt017
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jos joku osaa kertoa jotain, niin mielenkiinnolla myös odottelen. Minulla myös keväällä parille tipueelle kävi just samoin.
Jäljelle jääneistä tuli ihan tavallisia. :smt010
Mirzun

Uskaltaakohan niitä jäljelle jääneiden munia hautoa? kukon tietysti vaihtaisin.. Jos siis jäljelle jääneissä yhtään kanaa...mulla niin huono tuuri aina et kukkoja vallan kaikki tiput :smt009
Miikie

Viesti Kirjoittaja Miikie »

Minulla oli myös samanlainen ongelma kesällä. Koneesta kuoriutui 47 poikasta ja alkuun kaikki oli hyvin.

Olosuhteet aivan samat mitä aiemmillakin poikueilla. Poikaset olivat styroxlaatikossa jonka päällä verkko ja lämmönlähteenä lämpölamppu. Rehuna murskattu poikasrehu vesi oli undulaattien automaatissa ja alla pelletti kuivikkeena. Poikasia alkoi kuolla muutaman päivän ikäisenä ja kolmessa päivässä 17 poikasta olin joutunut lopettamaan tai ne olivat menehtyneet heikouttaan.

Olosuhteet olivat aivan samat mitä aiemminkin, haudonnassa ei mitään muutoksia ei kosteusprosentissa eikä lämpötiloissa. Siitoslinnut aivan samoja mitä nytkin.

Viimeisimmästä haudonnasta sain 52 poikasta joista vain 3 lopetin heikkouden vuoksi. Kasvatustapaa olen muuttanut nyt niin että vesiautomaatteja on lisätty, poikaset eivät ole kuivikkeen päällä vaan pyyhkeen tai paperin. Nyt pidin poikaset yli viikon ikään paperin päällä minkä päälle ripotin murskatun poikasrehun sekä kovaksi keitetyn keltuaisen. Aluspaperin vaihdoin parin päivän välein. Rehua tietysti menee hukkaan mutta ainakaan poikasissa ei tullut tällä kertaa hävikkiä. Lisäksi muutaman päivän iässä jaoin poikaset kokoluokittain omiin ryhmiin eli pieniin sekä isoihin. Poikaset menivät samalla lämpölampulla kun sen asetti poikaslaatikoiden väliin.

Nyt haudottuani koko kesän vain pelkkiä viiriäisiä voin omasta kokemuksesta sanoa seuraavat vinkit haudontaan:

Munia olen laittanut päällekkäin tuuletinkoneeseen joka on Ogtacon johon menisi 60 viiriäisenmunaa mutta lataan sinne jopa sata munaa kun nostan väliritilöitä vähän ylemmäs etteivät kolhiinnu kun automaatti kääntää munia. Munat ovat kehittyneet yhtä hyvin kuin jos kone olisi täytetty vain maksimimäärällä.

Kosteusprosentin nostan lähemmäs 80% kun ensimmäinen reikä munassa. Muutoin haudonnassa kosteusprosentti 48 -50% lämpötila 37,7 - 37,8

Kuoriutumisen alettua hautomakonetta en avaa tämän jälkeen puoleentoista vuorokauteen ja kun avaan niin haudonta päättyy siihen. Lopetan osittain kuoriutuneet sillä nämä poikkeuksetta heikkoja ja kuolevat yleensä ensimmäisen viikon aikana.

Ensimmäisenä ruokana kovaksi keitetty keltuainen hienonnettuna ja poikaset opetan syömään nokkimalla kynällä. Ensimmäinen opettaa toista ja näin koko parvi oppii.

Kun poikaset tulevat viikon ikään niin vaikein on takana ja sen jälkeen kasvu onkin huimaa. Pienempien ryhmäkin on kasvanut viimeistään viisiviikkoisena isojen ryhmän kanssa samaan kokoon.

Ehkä tuo on vähän henkimaailman juttuja miksi välillä poikasia kuitenkin kuolee vaikka olosuhteissa ei muutosta ainakaan huonompaan sillä itse olen tarkka että alusta on puhdas, poikaslaatikko pestään normaalilla pesuaineella (ei desinfioiva) poikasryhmien välillä, juomavesi vaihdetaan vähintään kaksi kertaa päivässä ja samalla myös pestään juoma-automaatit. Lämpölamppu on säädetty oikealle korkeudelle ja sen korkeutta muutetaan poikasten kasvaessa.

Kiinnostavaa jos joku keksii syyn mikä voisi olla suurten poikasmenetysten syynä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tuli mieleen sellainen vaihtoehto, että usein ne eväät poikasille lähtee siitä, että emolintujen ruokintaan panostetaan kunnolla. Voisiko tässä olla yksi mahdollinen syy eri haudontaerien eroavaisuuksiin. Vuodenajalla voi olla vaikutusta emojen kuntoon ja syöntihaluihin, samoin esim valaistusoloilla( ulkona esim auringon vaikutus). Talvella pitää muistaa antaa vitamiinikuuri hyvissä ajoin ennenkuin aloittaa haudottavien munien keräämisen, samaten pitää panostaa riittävään valkuaiseen jne. Voisiko tämä selittää sen poikasten huonon alkuunlähdön
rilla

Väitän jääräpäisesti, että minulla ei ainakaan ollut kyse siitä!
Mut joku kuitenkin oli, mitä en käsitä. En ole nyt edes kokeillu, kun välillä noista katos itukin kokonaan! :smt017
Siis muorin juttua emojen ruokinnasta tarkoitan. :smt024
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Lähinä vastasin vastasin yleisesti pohdittavaksi :smt045 , en kenellekkään yksittäiselle, ettei tule taas epäselvyyttä.
Mirzun

Kiitos vastauksistanne. Koskaanhan en saa tietää missä vika, voin vain arvailla monenlaisia...
Nyt toistaiseksi ei ole kuolleita ollut, mutta kyllä hiukan aina mietityttää että onko taas joku raatona makaamassa :smt010
Harmittelen vaan sitä et suurin osa kuolleista on ollut niitä muita kuin riistan värisiä :smt009
Katsotaan sitten keväällä kun noilla munia alan hautomaan että kuinkas niiden kanssa sitten käy...
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Mä olen joskus miettinyt ovatko riistanväriset jotenkin vahvempia kuin muut.. :smt017 Koska ne tiput mitä mulla on kuollut(vain kaksi poikasta, oon hautonut vasta kaksi pientä munasatsia) ovat olleet tuxedovärisiä..voihan se olla sattumaakin mutta tuli vain tällainen mieleen..?
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minä olen ainakin kuullut että villinväriset ovat paljon terveempiä ja vahvempia kuin erikoisen väriset. Eritoten valkoiset ovat kuulemma
lyhytikäisempiä ja heikompia kuin muut.
majuri

Viesti Kirjoittaja majuri »

Näin minäkin ajattelisin...esim.monessa muussakin eläinlajissa alkuperäisrodut ym. kestävämpiä ja terveempiä kuin muut :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Voisiko kyseessä olla AE? Ehkä Mirzun ja Miikie viestittelevät keskenään siitä onko munat samasta paikasta? Jospa se selittäisi kuolemat. Olisi myös mielenkiintoista kuulla onko henkiinjääneillä tipuilla harmaata silmissä.

Tässä linkki jossa on tietoa siitä että AE leviää siitosmunien mukana: http://munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=18105
rilla

Meillä ainakin ne henkiin jääneet näyttää kaikinpuolin normaaleilta! Ja ne tosiaankin meni suurinpiirtein suorilta jaloilta. Muutamat jonkun aikaa makas kyljellään.
Kaikki saatto tuntiakin aikasemmin olla ruokapaikalla. Sitte joku veteliviimesiään kun seuraavan kerran katoit.

N. viikon ikäisenä alkoi ja kesti muutamia päiviä. Sitten vaan tilanne oli ohi ja porukka jatkoi, tosin harventuneena, kasvamistaan. :smt017
Vastaa Viestiin