Miten saan ankat munintatauolle?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Ketula
Miten saan ankat munintatauolle?
Meidän kolme naarasankkaa saisivat jo lopettaa munimisen. Normaalisti sulkasato on alkanut jo heinäkuun aikana, ja sen myötä munimiseenkin tullut taukoa ilman ruokavalion muutoksia. Nyt on yksittäisiä höyheniä näkynyt, mutta sulkasatoa ei ole kellään ja munia vaan tulee, jokaiselta lähes päivittäin. Yksi naaraista ei pitänyt sulkasatoa viime kesänäkään, joten se on muninut nyt kaksi vuotta putkeen, ja alkaa huolettaa, että se pian aiheuttaa ongelmia. Kaksi kertaa kesän aikana sillä on jo ollutkin muna jumissa.
Eikös ruokavaliolla voi jotenkin vaikuttaa munimiseen? Annamme kaura-ohra-munituspunahelttaseosta, ja ollaan jo vähennetty punaheltan määrää. Lisäksi saavat vehnänlesepöperöä satunnaisilla lisukkeilla. Miten pitäisi ruokintaa muuttaa, että muniminen loppuisi? Alkaako samalla myös sulkasato?
Eikös ruokavaliolla voi jotenkin vaikuttaa munimiseen? Annamme kaura-ohra-munituspunahelttaseosta, ja ollaan jo vähennetty punaheltan määrää. Lisäksi saavat vehnänlesepöperöä satunnaisilla lisukkeilla. Miten pitäisi ruokintaa muuttaa, että muniminen loppuisi? Alkaako samalla myös sulkasato?
-
Mimm@
Re: Miten saan ankat munintatauolle?
Itse olen kanssa todennut hankalaksi ankoilla tämän munintatauon aloittamisen. Meillä yleensä tähän aikaan vuodesta on sulkasato ja munien tulo loppuu, vaan viime kesänä näin ei käynyt. Pimensin ankkalaa ja lopetin punaheltan syöttämisen kokonaan kun munia saattoi tulla jopa 2 kertaa päivässä. Sulkasatoa ei kovin kummoista tullut mutta muninta lakkasi.. Tänä vuonna muninta lakkasi itsestään koska kaikki akat kyykötti hautomassa. Annoin hautoa viikon verran ja otin munat sitten pois. Nyt on kunnon sulkasatokin, ja kaikki ankat on kun kynittyjä 
Aika vaikea niitä on munintatauolle saada! Meidän Hilma sulkasatoili jo joku aika sitten aika reippaalla lailla (ei kuitenkaan pudottanut siipisulkia) mutta ei lopettanut munintaa! Talvellakin, vaikka pidin lyhyttä päivää (10h valoa) niin heti kun päivä alkoi ulkona pidetä tammikuun lopulla tai helmikuussa, niin alkoivat munimaan. Vaikka ulkona oli valoa vähemmän aikaa kuin tuo 10h mitä saivat keinovaloa. En siis tiedä onko kauheasti keinoja pakottaa ankkoja muninnan lopetukseen!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
rilla
Mä uskon myös, et melko vaikeeta on. Meillä ainakin kauhee touhu on taas tehdä salapesiäkin, kun saivat miesankat takasi kotio. Kesällä hautovat tyhjiä munia, mut ei mitään sulkasatoa tullu kuitenkaan.
Talvella ehkä sitten. Eikä sitä punahelttaa nyt tietenkään kannata antaa, jos munintataukoo yrittää. Mut kun meilläki ovat nyt vapaaana, niin kaikki herkuthan ne käy ite ettimässä, pitkäsäärinen sammakko oli yhtenä aamuna rouvalla menossa kurkusta alas. Ja menikin, ainakin ne sääret katos suupielistä.
Talvella ehkä sitten. Eikä sitä punahelttaa nyt tietenkään kannata antaa, jos munintataukoo yrittää. Mut kun meilläki ovat nyt vapaaana, niin kaikki herkuthan ne käy ite ettimässä, pitkäsäärinen sammakko oli yhtenä aamuna rouvalla menossa kurkusta alas. Ja menikin, ainakin ne sääret katos suupielistä.
-
Tuulia
Meillä on vähän toisinpäin....
Meillä loppui muninta heinäkuun alussa, vai oliko se kesäkuun lopussa, en nyt muista...
Eli heti kun siirsin ankat isompiin tiloihin, niin loppuivat myös munat, joku siellä muni joskus yhden munan mutta sitten loppui sekin, en tiedä johtuiko siirrosta vaiko sulkasadosta vai mistä, mutta munat loppuivat juuri siihen, onhan niillä sulkasatoa ollut mutta ei mitenkään merkittävästi, ei minun mielestä ainakaan sulkia ole mitenkään erityisen paljon pitkin laidunta, ankat näyttävät myös hyviltä, ei niistä näe että on ollut sulkasatoa. eli aika moinen yhtensattuma että juuri samana hetkenä kun siirrän ankat niin ei tulee enään munia, vanhoissa tiloissa 5 naarasta pyöräytti munansa joka päivä, ehkäpä 600-700 neliön laidun varusteltuna lammella on niin kiva että ei enään muista edes munia.
Ja tosiaan sammakoita meilläkin ankat popsii, sen olen nähnyt jo monta kertaa. eli ruokavalioonkin on tullut aika moinen lisä.
Meidän ankat vanhimmat ovat yli vuoden ikäisiä ja eivät ole hautoneet kertaakaan.
Olen kyllä leikilläni ukolle sanonut että syksyn tullen pulpahtaa 500 mätää munaa lammen pintaan
Meillä loppui muninta heinäkuun alussa, vai oliko se kesäkuun lopussa, en nyt muista...
Eli heti kun siirsin ankat isompiin tiloihin, niin loppuivat myös munat, joku siellä muni joskus yhden munan mutta sitten loppui sekin, en tiedä johtuiko siirrosta vaiko sulkasadosta vai mistä, mutta munat loppuivat juuri siihen, onhan niillä sulkasatoa ollut mutta ei mitenkään merkittävästi, ei minun mielestä ainakaan sulkia ole mitenkään erityisen paljon pitkin laidunta, ankat näyttävät myös hyviltä, ei niistä näe että on ollut sulkasatoa. eli aika moinen yhtensattuma että juuri samana hetkenä kun siirrän ankat niin ei tulee enään munia, vanhoissa tiloissa 5 naarasta pyöräytti munansa joka päivä, ehkäpä 600-700 neliön laidun varusteltuna lammella on niin kiva että ei enään muista edes munia.
Ja tosiaan sammakoita meilläkin ankat popsii, sen olen nähnyt jo monta kertaa. eli ruokavalioonkin on tullut aika moinen lisä.
Meidän ankat vanhimmat ovat yli vuoden ikäisiä ja eivät ole hautoneet kertaakaan.
Olen kyllä leikilläni ukolle sanonut että syksyn tullen pulpahtaa 500 mätää munaa lammen pintaan
-
rilla
Oletko ihan varma, että olet pesät löytäny? Todella hyvin piilottavat ja peittävätkin munat. 
-
Tuulia
Olen etsinyt ja etsinyt, ei munia ole missään piilossa.
-
Ketula
Tänä aamuna oli taas kolme munaa, höh. Välillä tuli vain kaksi päivässä ja oletin, että edes yksi olisi lopettanut muninnan. Näillä ankoilla ei hirvittävän kovaa haudontaviettiä taida olla, tai sitten se johtuu siitä, että "aamiaisen" aikaan kerään munat aina pois. Jotenkin tuntuis kuitenkin raa'alta antaa niiden hautoa viikko ja sitten kerätä munat pois...vaan parempi tietenkin sekin, kuin että sairastuvat munimiseen. Mutta kun munat on aina samassa pesässä, niin yksihän niitä hautoisi, mutta lopettaisko ne kaikki kolme silti munimisen?
No, pitää vielä hetki katsoa. Höyheniä on alkanut olla reilummin aitauksessa, joku siellä vähän ainakin sulkasatoilee. Kalkin ja munankuorien syöttämisen lopettaminen ei varmaankaan lopeta munintaa, vaan saa aikaiseksi vain nahkamunia...?
No, pitää vielä hetki katsoa. Höyheniä on alkanut olla reilummin aitauksessa, joku siellä vähän ainakin sulkasatoilee. Kalkin ja munankuorien syöttämisen lopettaminen ei varmaankaan lopeta munintaa, vaan saa aikaiseksi vain nahkamunia...?