Hanhet vapaana?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
papasranch

Hanhet vapaana?

Viesti Kirjoittaja papasranch »

Hei,
onko hanhi sellainen, että pysyy ilman aitoja omalla tontilla vai vaatiiko se ihan aidatun alueen? Myös hanhien ruokinta kiinnostaa, että mitä täysrehua syötätte? Mä olen tarjonnut hanhille paljon vihreää, heinästä salaatin kautta kaaliin, vaan mikään ei oikein tunnu kelpaavan :smt009 Ja minä kun luulin, että olin lukenut riittävästi... :smt009
Lyydia

Re: Hanhet vapaana?

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Minulla ainakin pysyvät vapaana omalla pihalla :smt001 Ovat minun mielestä melko pieniruokasia kun mikään ei tunnu kelpaavan.Ruohoa kyllä syövät näin kesäisin.
papasranch

Viesti Kirjoittaja papasranch »

.....niin että se ei ole siis mun tarjoiluistani kiinni, ettei mikään kelpaa!!

Mulla on ankat vapaana lammella ja ne ei kyllä lähde sieltä mihinkään, kovasti siellä tykkäävät olla.. jopa niin paljon, että yksi on tehnyt salapesän johonkin jossa se hautoo päivät ja yöt. Käy ainoastaan aamusella ja myöhään illalla syömässä,juomassa ja peseytymässä. Mä olen nyt 4 päivää koittanut sitä pesää etsiä ja en sitä löydä :smt012 aiemmat pesät on löytynyt tosi helposti mutta tää on kyllä tosi ovela ankka :smt017
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kesällä ei paljon muuta tarjoilla kun jyviä vähäsen, heinä on se pääravinto, talvella meillä syötäis niin paljon kun sais punaheltta 4 (kalkkunarae) ja kauran sekoitusta. Meillä ainakin teolliset uppoaa turhankin hyvin, ja painoa saa tarkkailla sen seurauksena :) Ja vapaana pysyvät tontilla, kahdesti ovat menneet raja yli huutelin vihaisena että nyt kotia sieltä niin palasivat kiltisti omalla alueelle :smt045

Talvella kannan hanhille tonnitolkulla salaattia korvaamaan viihreän puutetta, myös turvotettu leipä+racinggreen maistuu
haahkaherra
isa brown

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Te, joilla on hanhet ja/tai ankat vapaana, niin onko Teillä ollut sellaista ilmiötä havaittavissa, että etenkin syksyisin muuttavat villihanhiparvet (kuten valkoposkihanhet, metsähanhet) olisivat houkutelleet kovasti hanhianne muuttomatkoille tai ylilentävien sorsaparvien perään olisi ankat erityisesti haikailleet?
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

No ainakin meidän hanhet kovin kaihoisia katseita ovat luoneet,kun joutsenet tässä syksyisin kovasti yli lentävät ja matalalla. Joskus peräänkin huutelevat.
Mut ei ne ole kuitenkaan edes yrittäneet lähteä peräåän. Tosin en tiedä miten sitten kävis jos asuttais ihan vesistön vieressä. Täs on kuitenkin lintujärvelle noin kilometri matkaa. :smt024
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kyllä meilläkin syksyllä juostaan pihan päästä päähän ja otetaan jopa siiville, mutta jos muuttolintuja menee niin hanhet vaan huutaa :smt003 Yhtenä loppukesänä meillä pyöri heinäsorsa ukko pihalla, ja tavisankat sitä kovasti yritti liehitellä, kun ei urosta ollut, mutta ei innostunut heinäsorsa ankoista vaan pakeni aina kauhuissaan :smt042 Tytöt niin hissukseen yritti lähestyä ukkoa, mutta ei, ei kelvannut sottapytty tyttöjen seura komealle heinurille :smt012
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Kyllä minulla on yksi hanhi lähtenyt joutsenten matkaan. Palasikin kahtena keväänä koti paikoille mutta ihmisiä karttoi jo matkan päästä. Minulla hanhista osa on täysin lentotaitoisia ja osa semmoisia pihan päästä toiseen lentäviä mutta eivät kyllä kovin kauas pihasta lähde. Se hyväpuoli tuosta lentotaidosta on että ei pedot saa kiinni paitsi tietysti kotkat.
haahkaherra
isa brown

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Mielenkiintoisia havaintoja, ja pronssari tuosta sinun tarinasta tuli suorastaan mieleen tuo vanha lastenohjelmista tuttu Nils Holgerssonin tarinat, jossa kesyhanhi lähtee villihanhien matkaan! Mikä hanhilaji/-rotu sinulla on joka tuon "mielenkiintoisen" matkan teki joutsenien kanssa!? Olisi kiva jos laittaisit hanhistasi kuvia, ei suinkaan kaikkien hanhet noin hyvin lennä, (ainakaan kesyhanhet) mutta kuten sanoit on hyvä, että pääsevät esim. kotkia pakoon! Ja oliko tosiaan niin, että lähti syksyllä ja tuli keväällä takaisin, onkin vähän harvinaisempi, mutta kerta kaikkisen hieno havainto!
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Hanhi oli rodultaan toulose mutta kyllä muutkin kesyhanhet lentotaidon omaavat vaikka eivät sitä yleensä tajua käyttääkkään voi tietysti olla että nämä minun hanhet opettavat taidon sukupolvelta toiselle :smt005 . kuvia on kuvagalleriassa nimellä meidän tirppoja. Ja hanhi tosiaan palasi kahtena keväänä takaisin mutta kotipihassa ei viihtynyt koska pelkäsi ihmisisiä vaikka toiset hanhet kovasti sitä kiinosti. Hanhi oli helppo tunnistaa joten siitä ei ole epäilystäkään etteikö olisi sama yksilö. Joutsenten matkassa oli aina kun sen näki joten jotenkin omaksui itsensä niiden joukkoon vaikka eri lajia ovatkin.
Villiintyminen tosin taitaa tapahtua kaikilla lajeilla jos olosuhteet siihen edellyttää. Onhan noita tarinoita kanoistakin jotka ovat jääneet oman onnensa nojaan omistajien kuoltua tai hylättyä, mutta kana ei kyllä lento taitoa ainankaan kilometri tolkulla omista :smt003
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Mun skånet lentää oikein kunnolla; esim. Jos en anna kauraa käydessäni hanhelassa, lentää Kalle näppärästi kaiteen yli kaurapytylle. Kesällä lentävät satoja metrejä pellolle ja järvelle. Mahtavan näköistä! Taito ei kyllä miellytä meikäläistä, kun hanhet löytävät viljelykset ja syövät tillit, punajuuret ja muut, kun eivät pahaset pysy missään tarhoissa. :smt019
Vastaa Viestiin