Asuntomessuilla kukko ja kanoja
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
maunu_muori
Re: Asuntomessuilla kukko ja kanoja
2 neliöö / kana on luomussa vähimmäissuositus ulkotarhalle. Tavanomaisessa kasvatuksessa ei ole mitään suosituksia, ainoa, mitä siellä määritellään on kulkuaukkojen yhteenlaskettu määrä/ 1000 kanaa. Siis näin, jos mennään ihan pilkkujen mukaan 
-
Maattari
- lindell
Mä en ymmärrä ollenkaan miksei olisi hienoa jos joka pihalla kuopsutteilis pieni kanaparvi
sehän se vasta hienoa olisikin
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Pia
Peesaan Maattaria. Se että ihmiset oppivat ymmärtämään mistä ruoka oikeasti tulee, ja että ruoan tuottamiseen liittyy myös työtä, on minusta hienoa. Mitkä olisivat sen hyödyllisempiä ja opettavaisempia "lemmikkejä" kuin pieni kanaparvi?
Kanat opettavat
- arvostusta eläimiä kohtaan
- eläinten hyvinvoinnista
- ruoan reitistä
- elämästä ja kuolemasta
- vastuullisuudesta
Lisäksi
- vähentävät roskiin/kompostiin menevän ruoan määrää
..ja palkaksi saat herkkumunia kun olet tehnyt tehtäväsi
Kanat opettavat
- arvostusta eläimiä kohtaan
- eläinten hyvinvoinnista
- ruoan reitistä
- elämästä ja kuolemasta
- vastuullisuudesta
Lisäksi
- vähentävät roskiin/kompostiin menevän ruoan määrää
..ja palkaksi saat herkkumunia kun olet tehnyt tehtäväsi
-
capeet
Joo, elämästä ja kuolemasta ne ainakin opettaa paljon. Minusta parasta ja pahinta kanoissa on nimenomaan se niiden parvikäyttäytyminen. Tai siis se, miten ne selvittää nokkimisjärjestyksen ja ylipäänsä toimii porukassa. Toisaalta ihana nähdä miten kukko pitää kanoistaan huolta, kutsuu syömään, tarkkailee taivaita haukkojen varalta ja tarkastaa munintapesät yms. Toisaalta taas hirvittää jos joku kanoista saa päähänsä että esim.uudet konehaudotut tiput/nuorikot on tapettava, niin sitten ne lynkkaa ne oikein porukalla. En tiiä oonko mä vaan outo (no en ehkä tällä foorumilla, mut muuten), mut minusta on ihana aina ulkona vaan pysähtyä katselemaan noitten touhuja..Saatan ihan useammankin tunnin vaan tuijotella niitä. Meilläkin on vaikka minkänäköistä elukkaa täällä, enkä kyllä olis ikinä uskonu että ne on nimenomaan nuo kanat, jotka vie mun sydämen aivan täysin.
Kyllä minusta olisi hyvä jos kanat yleistyisi Suomessa niin, että niitä löytyisi lähes joka pihasta. Mä oon jo jonkun aikaa yrittäny vihjailla tutuille ja kavereille, et kannattais ottaa ainakin kesäksi, mutku ne ei ÄLYÄ, et mistä mä puhun
Mut onneks mulla on teidät vertaistukena, te tiiätte mistä mä puhun, eikös?
Kyllä minusta olisi hyvä jos kanat yleistyisi Suomessa niin, että niitä löytyisi lähes joka pihasta. Mä oon jo jonkun aikaa yrittäny vihjailla tutuille ja kavereille, et kannattais ottaa ainakin kesäksi, mutku ne ei ÄLYÄ, et mistä mä puhun
Mut onneks mulla on teidät vertaistukena, te tiiätte mistä mä puhun, eikös?
-
mokomaki
Mut jos niitä ois oikeesti joka pihalla niin vasta sitä tulis kaikki maholliset kanojen pitoa vaikeuttavat säädökset, tautien ehkäsyä...Vielä ku ihmiset matkustelee niin paljon nii vasta ois virastot täpinöissään...Kylhän kanat on mukavia, kaupunki alueellakin. Tuttu vaan joutu kukon lahtaamaan, kaupunki alueella, vaikka oli kysyny naapurien luvat mutta eivät naapurit tajunneet miten metelöi ja sitte tuli valituksia...
-
Muusa
Joo, vähän niinkuin nyt on kissojen, koirien, lapsien ja muitten melkeen joka pihalta löytyvien elättien kanssa, lintulautojen talitinteistä puhumattakaan, nehän on semmosia salmonellapesäkkeitä et joka lintulaudalla pitää olla salmonellavalvontaohjelma näytteenottoineen ja viranomaisvalvontoineenmokomaki kirjoitti:Mut jos niitä ois oikeesti joka pihalla niin vasta sitä tulis kaikki maholliset kanojen pitoa vaikeuttavat säädökset, tautien ehkäsyä...Vielä ku ihmiset matkustelee niin paljon nii vasta ois virastot täpinöissään...
-
mokomaki
kyllä tuo viimonenki ib tauti homma minut ainaki säikäytti, ja mitä silloin luin niin oli muitaki tauteja ollu(newcastlet yms)Ja näistähän nuo viranomaset syyttelee aika paljon nimenomaan meitä harrastelijoita
Sitte ku meissäki on niitä jokka salaakin tuo ties mistä kanoja (eli ehkä myös tauteja meille) Koirien ja kissojen kans en ikinä oo tuomosta pelänny et niitä en vertais...(siis en puhu nyt laittomasti maahan tuoduista koirista) Vaikka oishan ajatuksena kiva joka pihalle vaikkapa myös oma lehmä, käytäntö vois olla muuta
ja eihän tuo kana homma senthän kaikkien pasmoja saa ees niin sekasin ku meijjän (että jokanen kanoja laittas, saati kaupungissa antas naapurin laittaa) 
-
maunu_muori
Hesassa oli kanoja jo vuonna miekka ja kirves.. mun ukilla oli takapihakanala
.. no oli sillä siellä sota-aikaan myös possu ja lammas karitsoineen
..että ei se niin uus juttu ole ja tää http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=5&t=17608 ensimmäinen pääkallopaikalla. Tietty, jos se omakotitalokanala yleistyy taajamissa, niin arvaatte varmaan, kun seuraava pahempilaatuinen A-viirus linnuissa leviää, mitä siitä seuraa
2006 kyllä ihan taajaman ulkopuolellakin, jotkut lopettelivat kanojaan panikiissa, osa naapureden tai sukulaisten painostuksesta. Mitenkään pelottele: meillä oli silloin tirpat, ennen sitä ja sen jälkeen..
, johonkin sitä joskus, vaikka sitten kanalenssuun
.. mieluummin niin kuin hapantumalla dementiaosastolla 
-
Kesämamma
Olen näitä keskusteluja lueskellut, ja ainakin pariin kertaan tullut vastaan maininta laittomasta tuonnista... Aika riskiä hommaa, sanon mä. Jos joku vakava tauti onnistuu rantautumaan tänne niin epidemiologisessa selvityksessä ETT ja EVira kyllä kaivaa sen alkulähteen esille, ja jos taustalla on laiton tuonti, niin tulee kyllä tosi tosi kalliiksi. En uskaltaisi. Koirien laiton tuonti (mitä tapahtuu paljon) on jo johtanut tapauksiin, joissa tuotu koira on lopetettu. Kanojen kanssa johtais koko parven lahtaamiseen tietenkin, mutta isompi ongelma varmasti tulisi siitä, että joutuis maksamaan kaikki selvitykset ja tuotannon menetykset.
Ja kyllä mä ainakin toivon, että salmonellatestit olisi pakollisia myös niille, jotka myy eläviä eläimiä...
Ja kyllä mä ainakin toivon, että salmonellatestit olisi pakollisia myös niille, jotka myy eläviä eläimiä...
-
maunu_muori
Tuli viimeviikolla lasku siitä testistä, 34 € ja hilkut päälle. Mie ainakin maksan ton testin ihan mielelläni, niin kauan, kun kasvattelen niitä lintusia lapsenlapsien ruokapöytään, vaikka se salmonella ei kuumentamista kestäkään ja otantan sen taas uusiksikin taas sopivan ajan kuluttua.
-
kite
Jep ja se salmonella voi sit seuraavasta rehusatsista
Vaikka seuraavana päivänä jo tulla vaikkei juuri näytteenottohetkellä olisikaan, että tuota...
Vaikka seuraavana päivänä jo tulla vaikkei juuri näytteenottohetkellä olisikaan, että tuota...
-
maunu_muori
heh.. meille ei tuu vähään aikaan sitä uutta rehusatsia... sattuneesta 1000kg erästä johtuen
.. Pikkasen kirpas, kun eilen maksoin sen laskun.
( kilohinta kuitenkin pikkaisen kalliimpi, kuin munitusrehussa, ei kuitenkaan kovin paljoo, mut siitä soijattomuudesta oon valmis maksaankin..säästän omissa lääkekuluissa
)
Viimeksi muokannut maunu_muori, 23 Elo 2012, 10:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Suwitsu
Meille ostetaan myös isommissa erissä, kuutio kerrallaan
Ei tarvii aina murehtia että rehu loppuu 
-
maunu_muori
Joo .. toi 1000kg oli vaan linnuille, nelijalkasille sitten erikseen, yleensä haetaan kiloissa tonnin ja kahden välinen erä.. riippuu vähän millä autolla ja peräkärryllä ollaan liikkeellä..ja viljaa vai heinää.. ei tota luomurehua viitti niille, tavis on niin paljon edukkaampaa, kun sitä rehua kuluu kuitenkin ihan riittävästi vielä tänäkin syksynä.. tulis pian pakkaset
.. Suoraan ollaan muutamalta maatilalta ostettu noi lammas ja vuohijutut.. jää parien välikäsien rahastus pois välistä.
-
väriminttu
Mikä siis puistatti? Häkin koko vai se kukko ja kanat vaiko se että ne olivat asuntomessuilla?[/quote]
En ole ehtinyt mukaan keskusteluun kommentoimaan kun vasta nyt... joten tarvitsee varmasti vähän selventää mikä puistatti. Eli häkin koko oli ok ja eläimet erittäin hyvässä kunnossa.
Mietin vain lähinaapuruston sietokykyä kukkoa kohtaan. Kukko osaa olla melkoisen äänekäs, ja voisin kuvitella että moni vetää kiekumisista herneet nenäänsä. Kaikki eivät välttämättä halua herätä siihen, että naapuruston kukko toitottaa omaa reviiriänsä
. Tämä oli se varsinainen asiani, mutta en oikein näköjään tuonut sitä selkeästi esille
.
En ole ehtinyt mukaan keskusteluun kommentoimaan kun vasta nyt... joten tarvitsee varmasti vähän selventää mikä puistatti. Eli häkin koko oli ok ja eläimet erittäin hyvässä kunnossa.
Mietin vain lähinaapuruston sietokykyä kukkoa kohtaan. Kukko osaa olla melkoisen äänekäs, ja voisin kuvitella että moni vetää kiekumisista herneet nenäänsä. Kaikki eivät välttämättä halua herätä siihen, että naapuruston kukko toitottaa omaa reviiriänsä