Olkipaalista minullakin suunnitelmia: Minulla vasta muutaman viikon olleet iittiläiset tämän kevään kanaset. Liiterin päädyssä tila, jossa ei ollut oikeen minkäänlaista sisustusta...betonilattia ja lautaseinät. Olen haalinut sieltä täältä paaleja ja nyt on kauran ja heinän paaleja jonkin verran. Sellanen sopimus on paalintoimittajan kanssa, että jos tulee hirveet pakkaset hän tuo lisää paaleja. Saadaan eristeseinät vaikka metrin paksuiseksi!
Nykyinen tila 5x2metriä, johon meinaan tehdä olkipaaleilla eristetyn osan: kananpesän. Toivon siis, että kanat mahdollisimman paljon pystyvät liikkumaan eristämättömässä kanalan osassa. Kulkisivat kananportaita pitkin lämmitetyn osan pohjan aukosta. Jos tulee järjettömät pakkaset niin eihän ne sitte varmaan paljon kananpesästä ulos tule...ja voi-voi tila käy liian pieneksi.
Lautakaton päälle (siis peltikaton alle) laitan olkipaaleja ja sitten yhen tempur-patjan, joka tuli hylättyä nukkumakäytöstä. Katon kautta vuotaa eniten lämpöä pois, joten ajattelin että paalien lisäksi toi patja pitäs olla...se painaa ihan älyttömästi, jotenka tiivistää katon eristyksen hyvin.
Tään kananpesän seinän paalit ladon t-i-u-k-k-a-a-n. Huomasin jossain olkipaalirakentamisohjelmassa, että nuijivat jotain puisia vaarnoja paalien läpi, että tiivistyy ja pysyvät paikoillaan. Mulla ei tule kuin semmonen peräseinästä alkaen 2mx2m tila jonka korkeus yhden paalin verran. verhoilen sisäpuolelta laudoilla. Arvelin, että kanat kuitenkin alkaa ruoppaamaan kallisarvoista eristettä, niin pitää laittaa lautaa sisäseinäksi.
Mulla sattuu olemaan semmosia ikkunan tuuletusluukkuja. Ne on vesivanerisia ja jotain eristettä sisällä. Meinaan niistä kananpesän etuseinään avattavat luukut (aika kapeat). Jos laittas luukut vaakasuoraan. Toinen ikkunaluukku aukeis ylöspäin ja toinen alaspäin. Saisi jo isomman aukon, mistä mahtuu kurkistamaan kananpesään sisälle hmm.
Kanapesän lattia tulee johonki päälle metrin korkeudelle varsinaisesta lattiasta. Pesän lattia irrallisista laudoista, joittenka alle tulee kolme vanhaa vanerista kulmaraudoitettua leipomolaatikkoa. Lattian kakat siis putsaan kääntelemällä irtolautoja (tai miten ne nyt sitte raappaan) siten että kakat putoo laatikkoihin. Sitten vedän laatikot ulos ja kippaan kompostiin.
No sitten varsinaisiksi pesiksi ajattelin yksiä isoja muovisia kukkaruukkuja. Luin jostain, että kanat tykkää munia oljella täytettyyn ämpäriin, ja kanalan omistajan mielestä ne oli varsin vaivatonta pitää siisteinä. Nää ruukut vaan pitää laittaa jotenkin ikäänkuin kumolleen ja kiinnitää vaiks hyllyyn, että pysyy paikoillaan. Voishaa ne vaiks vetää ulos siitä etuseinän luukusta, jos tarvii siivota. Eli voisin kiinnitää kolmekin samaan rimaan ja vetää ne ulos putsattavaksi. Katsotaan nyt alkaako kanaset edes munimaan ennen kevättä
Lämmitettyyn osaan juomavesi tulis jostain tippaämpäristä ja ruokintalaite joku metallinen postilaatikko ylösalaisin ja harvasilmäinen metalliverkko siihe lehtiaukkoon, ettei kaikki tule ulos heti. Luukku-auki tekis sitte ruokakipon virkaa.
Lämmitin pitäsi vielä keksiä. On mulla kolme sähköasentaja-tuttavaa, jotka sitte vois asentaa johtoja ja valoja.
Varsinaisen lattian (sen betonin) peitän vaan irralleen ladotuilla laudoilla joittenki kakkosnelosten päälle. Ne kun on niin hyvä putsata ja vaiks ulos pestäväksi kantaa. Betonin ja lautalattian väliin jää parikymmentä senttiä tilaa.
Keväällä alan rakentaa ulkotarhaa. Mulla on liiterin päädyssä peltinen katos valmiina verkot vaan puuttuu
Kanat saa luvan pärjätä talven näillä rakennelmilla ja valonkin ne saa tällä hetkellä laudan raoista ja kun emäntä oven auki jättää (ovessa verkko-ovi sentään).

No nii. Mitäs kokeneemmat kananpitäjät arvelee näistä suunnitelmista?

Joutuuko tämä emäntä kuitenki talvipakkasilla ottaan kanat sisälle makuuhuoneeseen?

Jatkossa on tarkoitus tosiaan laajentaa tää kanojen tila seinän toisella puolella sijaitsevalla samanmoisella 5x2m tilalla. Olkipaaleilla meinaan koko tilan eristää puolilämpimäksi eläinsuojaksi. Ties mitä eläimiä vielä hankin, kun alkuun pääsin. Sisäpuolelle savirappaus ja päällimmäiseksi kalkki, jonka voin sitte tarvittaessa uusia niin on siistit seinät. Ja ihan tosissani tätä suunnittelen. Täksi talveksi en kerennyt mitään rakentaa, kun keksin tämän vasta nyt. Tosi hitaat hoksottimet