Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo,tivut kuoriutuneet,8+1 luomua ny kon

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Kyllä laara kuulostaa sille ,että meillä on sama mies! :smt017 Elääköhän se kaksoiselämää? :smt005 MEillä aika samanmoine päivärytmikin ja just tuo kaiken romppeen keräily ja säästely,,Voin ihan hyvällä omalla tunnolla sanoa kans,että mitä meil ei oo ,sitei tartte. :smt023 Kaikkee on ja paljo! Erinäisiä katoksia ja latoja,pajat ja hallit,,kaikki pursuaa jos jonkin moista rompetta,mä oon ite semmonen,että nakkaa helposti pois tai poltan,,mies kulkee katellen,mitä se taason viskannut menemään ja joskus jopa pelastaa talteen :smt017 Konemiehen vaimo,minkäs teet? Markki täynnä kymmeniä härveleitä,että vois luulla jonkinsortin koneen myynti liikkeeksi,ei voi mitää,,näin se menee.Silmä tottuu.
Ja mä oon ihan samanlainen;kun sinä.Otan kiltisti vasaran ja porakoneen kätöseen ja alan ite tekemään,,ihan kelpo kotuksia on syntynyt,mutta jossain vaiheessa alan turheutua ja sitten ala oikaista,,siitä ei mies tykkäää,,sillon sanotaanki,ETTÄ TEE ITE! Äläö arvostele,kun et ite oo ollu auttamassa :smt005 ,,Ei ne kovin kauheita voi olla,kun ukko sanoi,kun uudet rappuset tuohon tupaan pitää ja v'ärkit on tuolla jo valmiina,että tee sinä,,hän käy viisaamassa ja kattomassa välillä,,kyllä se mein äiti ne osaa :smt023 Niimpä niin! Mut kanala menee ny rappusien edelle ja se laajennus! Sisälle aina pääsee ,,nostaa vähän jalkaa ylemmäs ,tekee hyvää lonkillekkin.
Voi surku niitä tipuja :smt009 Mä oon ennakoinu kans tuon lasten tivun hoidon ja ovi sinne on lukossa,,ja valvonnassa sitte hoidetaan parhaiten,,näin siinä kävis meilläki kun on pian 1v,,3v,, ja 4v,,12v,ja 21v,, :smt005 no noista isommista ei oo enää suurempaa vaaraa :smt005 :smt005 .Eilen oli pojan synttärit tänään miniän,,kakkua kakkua kakkua,,nyt vessaan ja tivuille aluset vaihtoon,,sottaavat kuin viimeistä päivää :smt005 :smt005 Niin ja voi ei kun ovat ihania,,pikku pikku siipisulat on ilmestyneet ja pyrstöä :smt055 :smt055 :smt055 :smt055
Hellan lettas

Ninanni,joo ei sitä paljoa ehdi ,kun töissä käy,,jää sitte isommat hommat viikonlopulle,,mutta jääkööt sitten,,sitä tehään mitä ehitään ja voidaan,,jos jollain on vara arvosteluun voi tulla apuun sitten. :smt023
Meilläkin pian loma loppu,,mulla tietysti jatkuu hoitovapaa vauvan kanssa,mutta kun isommat alottaa koulun ja kerhot ym harrasteet alkaa se mun kauhee autokuskin rumba,,eväiden pakkaus ja vaatteen valkkaus,mutta sitä se ny o ja olkoo :smt023
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Voi ei...miten kuullostaa niiiin tutulta! :smt040 Koko touhu! :smt040 Teillä kans samanlainen poppoo ku meillä...meillä on mun lisäks 4 lasta 10v,9v,3,5v ja 2,5v.Ja tuo ihana rakastettava ukon junttura. :smt003 Kaks koiraa,kaks kissaa,kaks pupua nyt kanoja...Omia ei oo viel ku 7,4 silkkikanan tipua jo vähän isompaa ja kolme nyt noita koneessa olevia.9 hoitokanaa ja kukko.51 munaa oottaa koneeseen pääsyä. :smt041
Voi että jos meilläki ois joku lukollinen tila,mut ku ei oooo...sillo sitä ei tarvita. :smt003 ei vaa välillä tuntuu et ois pakko olla joku lukollinen paikka mihin lapset ei pääse! :smt002 Isännällä sentään on autotalli minkä se junttaa lukkoon.Romu tiloja o meilläki tuol pihassa iso hallisysteemi ja navetan pari kolme tilaa ja metsäreuna ja ja....tavaraa on.Mä heitän kans helpommin menee,ja isäntä poimii takas talteen. :smt003 Mut on joskus tullu todettua ja naurettua jos jotai oon tarvinnu ja isäntä kaivaa esiin jtn mitä mä oon heittäny roskiin että kannatti isännänottaa se takas talteen.Isännällä on traktorit kaivinkoneet..kaikki harrastemoottoriajonevot ja ja...KAIKKEEE...PAljon! PALJOn neemmän ku mulla jos mun kanoille nyt tulee 25 neliöö ja on toi jo oleva kanala jtn 6-7 neliöö.Plus koiratarha...Et ei oo varaa mitään sanoo mun tiloista. :smt003 On noi miehet niin...Huvitti ku sun isäntäs vai onko se nyt jommankumman kaksoseläjä...sanoo sulle et kyllä se mamma osaa itekin niii hienosti.Meillä toi iha samanlailla käy kuikuilee mun tekosia ja on ollu tyytyväinen.Mä käyn isännän kans viel raivaamassa mehtiä...isäntä on onnellinen kun vaimo osallistuu mehtähommiin iha moottorisahallaki jos tarvis..MEni kyl kauan et näytin ukkelille ku sahaan moottorisahalla.Ihan tahallani en antanu sen nä'hä...yks kerta ku se tuli töistä oli iha huulipyöreenä ku iso kasa tukkeja oli sahattu pölleiks et pääsee tekee polttopuuta.Ei ollu uskoo silmiää.Ja sama ku kerran sen töissä ollessa rojauttelin pari pihlajaa jotka oli iha pihan puolelle liikaa kalellaan...oli ihan et mitä ihmettä!! :smt040
S eo ite tehtävä...jos meinaa et jotai tapahtuu...Mä ku oon viel nythetikaikkimulle tyyppiä! En jaksas oottaa yhtää ylimäärästä päivää jos ei oo iha viimene pakko. :smt040
Mitäs sitä keksis...m' yritän ja oon yrittäny eilisen illan ja tän aamun funtsaa miten saan noi viimeset villat kattoon,mut..ee.Ei välähä.
Mä oon kans tosiaa semmonen et jos isäntä ei johonki syty ja lähe mukaan tai muute vaa viihti...ni otan vasaran käteen ja lähen hommiin.Kinkkisissä sit otan isännän avuks..ja jos pitää saaha silmää miellyttävää jälkeä.Kämpän oon laittanu uuteen uskoon maalannu tapetoinu kaikki..tein tv tason ja entisöin huonekaluja ja..ja kaikkee...ompelen ja teen käsillä kaikkee...talvisin enempi.Kukkia laittelen keväisin...teen penkkejä..tänä kesänä tein PIENEN kukka penkin joka veti multaa varmaa aika lähellä 8saa kuutioita pyörittii...kottareilla roudasin kunnes ukkelia rupes käymää sääliks ja tul traktorilla apuun ettei akka kuole mullan ajoon... :smt005 Monta kymmentä kottarillista tuli työnnettyä.. :smt004 Koko kevään mögin siis penkeissä. :smt003 Nyt ei sit ollu ihmeempää tekemistä,ni piti rueta rakentaa tota kanalaa et pysyy vireessä,mun pitää alottaa ens vkonloppuna työtki...jotta saan kanaharratukseen rahaa... :smt005 No ei vaa...muutenki...ei oo tullu oltua missään 10 vuoteen...lukuunottamatta kolmee kuukautta mitä olin isompien ja pienien lasten välissä töissä. :smt003
Vähä jotai aikuisten elämää...jos...eikä se lisä raha haitaks oo...tämmösen porukan ylläpitöön ku tiedätte uppoo....tarpeeks ellei liikaaki rahaa...mut elämä on! :smt002

Meni nyt kyl vähä ohi aiheen..mut...kuullostaa niii mahtavasti samallaiselta menolta.Paitsi meil lapset ei paljoo harrasta kotiympäristöstä pois...4h kerho taitaa olla ainoo.

Nyt syömään.Jos sit yrittäs kokeilla miten saisin noi villat pysyy katossa... :smt006
Hellan lettas

:smt041 :smt041 AIVAN ON KOPIO MEIJÄN TOUHUSTA! Meilläki on maanrakennusalan yritys ja muutama kaivuri,,turve tuotanto pyörii kesäsin ja siinä käytetää 100 erimoista konetta ja ne on tosiaan ympäri markkia ja metän reunoja,,renkaat ja osat,,niitä ja näitä :smt003 ,,samahan se on mulla että yhtää en aika käy pitkäksi ,kun kaikke naputtelemista pitää kokoajan olla ja suurempaankin operaatioon riittää rohkeus :smt003 ,rakennettii tää talo,,nii aina oli yksi huone tullu valmiimmaksi jokä päivä,ku isäntä tuli töistä ,,laatottamaan en ruvennu(oisin saanu ne laatat seiniin ja lattioihi,mut luulempa ,ettei sitä ois kestänu kukaa katella) :smt005 Mulla on työhön aika sitte parin vuoden sisään,jotta saa ny kattoa mitä sitä keksis,,onhan mulla noita paperihommia täs isännän "sihteerinä" mutta sillä ei elä,kun maksu on mitä on ja perhe vaan kasvaa ja menot kun se palkkaa maksaa... :smt005 :smt005
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

hah. Hommaa on! Tuntuu et ei päivässä tunnit riitä. Tiput kasvaa! Ja kovasti. Kotiin pääsin 7n aikaan illalla ja koirille ruuat kanoille tuoreet mitä on tarjota ja sisälle sit munienkääntö ja klo oli 19.15 ja NUKKUU et jaksaa taas touhuta. Puolen tuntia sit heräsin ja ajattelin ottaa aikaa sen verran että tänne ehdin kirjoittaa. Sit kanalaan laittamaan purua lisää. Putsaan yhden koiran korvat(ollut tänään uimas niin voi apua sitä korvatulehdus kierrettä jos ei puhdista heti! Se pöllö meinaan sukeltaa välillä korvia myöten!!) hetken vois pyöritellä noita suloisia tirppoja käsisää et ne on just tollasia isompanakin et ei pelkää kättä!

Ja huoh. Ens vkosta tulee pikkuisen kiireisenpi viel kun tää loppuviikko oli. Meilläkin vähän turvehommaa ;) ja tien ton tunteen kun on koneita ym pitkin pihoja! Ja halliin tai navettaan ei edes viitti säilöä mitään enään kun tarttis ensin hävittää jotain! Ensi viikolla pitäis olla hienoja ilmoja kuulemma niin aamust 8kouluun (sekin alkaa tiistaina :smt019 ) sit kun pääsen koulusta varmaan jo aamupäivällä et käyn vain niin ajelem sit 100km ja turvehommaa onkin sit varmaan muutamia päiviä ja ÖITÄ :( eli kaikki jää vähemmälle. Mut kun se on selvä niin se on ohi tältä kesältä suurimmaksi osaksi. Se kun todella on kiinni säästä ja TÄÄ kesä on ollut maailman surkein turpeen kannalta!!! Ja sit taas toisiin töihin kun se loppuu. Paperit pitäis koulusta saada paris kk käteen niin se on sit loppu myös ja kuitenkin helpottaa sitten.

Kaiken lisäks äiti on muuttamassa niin sen apuna pitää välillä olla. Ja eilen sisko ilmoitti muuttavansa eripaikkakunnalle jonne matkaa 70km niin sen kanssa on sit kans välillä oltava apuna kun muuttaa hitaasti kamoja siirrellen ;)

mut tosiaan pian pian munat valaiseen ja sit näkee taas onko ens vkon loppuma sunnuntaina/maanantaina lisää tirppoja ;) ja sit taas lisää :) mut sit on tän syksyn haudonnat siinä. Jos nyt sit myöhemmin ei lisää. Saa nähdä ;) koneet sielläkin hurraa! Koska teille molemmille on tulossa pieniä lisää? Onko taas suht samaan aikaan jännitystä? :)
Laara

Huomenta.Kylläpäs nukutti ja saatii viel ihme kyllä nukkua pitkään! :smt023 Kyllä nyt jaksaa levyttää kanalaa hyvin nukutun yön jälkeen.Ja isännän saan avuksi,on se levyjen pyörittely sitten...vähä kuppasta hommaa,mut kanala edistyy. :smt003

Tiput on jees.Kanatiputki hyvinvoivan olosia tehakoita. :smt050 Iihania ovat!Hoidettava niille puhtaat aluset ja ruuat ennen ku lähtee tuonne ulos. :smt001

Eilen illalla latasin koneeseen ööö...34 kananmunaa.16 kaupanluomuja ja loput silkkejä ja kääpiö kotseja. :smt050 Kaupan luomuissa on 4 kultamunan luomu munaa,6 pirkka luomumunia ja 6 pirkka virikekanalamunia.Saas nähä.Nuo mua vähä jännittää lähteekö... :smt007 Lähtis nyt vaan mahollisimman moni! :smt023 Mua himotti eldoraadot mut cittarissa ei ollu. :smt012 Niistähän joku oli saanu tipusia.Ja nättejä kanoja niist oli tullukki!Mut miten...onkohan noista kukaan saanu mitään aikaseks mitä mulla nyt tuos on??Tiiättekös? :smt001 Mutta on noi kaupan luomut HUURRRJAN isoja verrattuna silkkejen ja kotsien muniin!Järettömän kokosia. :shock: :smt003

Meillä o polttopuuntekoa ja noita mehtähoitohommia.Tosin niitä tehään säiden salliessa.Ei tuonne mehtää viihti kukaa lähtee sateeseen sahan varteen,niiku tänä kesänä joutunut jättää harvemmalle.
Josko täs taas...sit joudan kun saan kanalan valmiiks.Hitsit et ootan et saan viiä tipuset uuteen kanalaan. :smt050 Nuo jo olevat onneks kerkiää täs kasvaa viel.Ja sit tulee uudet...ja sit ei muutaku tipuset lämpölampun alle kanalaan.Täytyy ostaa varmaan toinenki lämpölamppu et saan molemmille lämmöt...viiruille ja kanatipusille. :smt001

Nii mulla seuraavat kuoriutumiset odotettavissa 31pvästä etee päi. :smt001 Toivotaan et saadaan nyt kanatipu vahvistusta sopivasti.Viirujakin voisin haluta semmosen yhen pikkasen isomman parven ja toisen semmosen pienemmän,kahtoo nyt miten noita värejä tulee.

Hommia piisaa...AINA.Kun vaan tietäs mistä jatkas... :smt003
ninanni

eikö virikehäkkikanala ole kukoton? Et siel ei munat hedelmöity? :) mut kultamunat kylläkin! :) ruskeita vai Valkoisia munia? :) kyllä niistä jotain varmasti lähtee! :)
Laara

Nii en tiiä onko virikekanalassa kukkoa. :smt017 Oih jos kultamunista...oih..pitääkö mun hakee niit viel lisäää :smt040 Ja laittaa ne tuohon koneelliseen alkuviikosta... :smt003
Mulla tuli kaupassa valinnan vaikeus...noi kultamunat oli ne mitä halusin ottaa...sit mietin noinen luomujen ja virike munien välillä...otin molemmat... :smt002
Mutta mutta jos...kultamunia yks kennollinen vielä?? :smt042
Valkosia ol nuo munat. :smt001 Mitäköhän niistä tulee?? Jännittää. :smt003

Kanalan levytystä meneillään...seinät pian levytetty,mutta sitten katto.. :smt017 Joka onki kinkkisempi et saahan levyt nostettua hyvin paikalleen... :smt017

Välillä syötävä että jaksaa taas... :smt023
Hellan lettas

No niin kotona taas ja kaikki hyvin! TIvuista kamala huoli,,tarkkailen niiden jätöksiä,,ja olemusta joka käänteessä,osaisi nyt vaan olla niistä iloinen(osaanhan minä nyt toki sitäkin mutta...) Kuitenkin hirvee huoli,että tapan ne vaikka parhaani yritän hoitaa,minkä suinki osaan.Se kaurapuuro oli suuri virhe,kun melkein tapoin sillä jo yhden,mutta se lisälämpölamppu pelasti ja tipu tuli ennalleen(melkein kylmettyi,kun oli uinut siinä puurossa).Hyppäävät jo orrelle,tosin huonoin tuloksin,mytta yritys on kova :smt023 Mitäs niistä siipisulista pitikään päätellä,jos sukupuolesta niinku aattelee?Kaikilla aika samaan tahtiin kasvaa,tietyski koko lauma kukkoja! :smt005
Joo turvetouhut on ollu vähä huononlaiset ny kesällä,meillä tosin on pääasias tuota palan nostoa,että se nyt onnistuu sateessakin,muttei kaatosateessa sentään.Kuivu se ei,mutta ensimmäinen satotuli hyvä..Kaikki on haettu pian mitä aumalle saatiin,toinen sato osaksi makaa pellossa vetises sellaases.Kuiviketta jonkin verran tuli,ainakin sen verran ,että kanalaan sitä saan :smt047 .Isäntä haki aamulla mulle villapaalin ja vesivaneri levyjä :smt003 Ja ihan omasta aloitteesta :smt023 Kyllä seki niistä kanoista vähä tykkää,kun tiesi miten hankala mun on lauman kanssa tästä lähtä mihinkään niitä hakemaan,,oli sitten avuksi,,jos nyt hoitoapua saisin pääsisisn jo illalla sinne vähän kanssa villottaan (vanhaa puolta parannella) JA sitten tyhjäta sitä laajennus osaa,että sais valaa yöksi siihen uuden lattian.Täällä oli muuten yöllä jo melkein pakkasen puolella :shock: Mun täytyy sanoo,että toi kone on jääny aika heikolle huomiolle nyt :smt017 Koskahan sieltä jotakin olis tulos jos on tullakseen.sillon 7.8 laitoin kaupan munia ja 29.7 sen yhden jälkijunamunan :smt017 :smt017 :smt017
ninanni

ens vko loppuma tulis mun laskun mukaan tuo meidän 28 ja 29päivä laitettu munat kuoristaan pihalle ;) eli ei kauaa.
Ja se virikekanala on mun mielest vanha häkki kanalaan verrattavis eli ei kukkoa. Ainoastaa luomu kanalas on kukkoja. Näin olen ymmärtänyt mut Mistä sitä tietää todeksi. Mulla ei valkoiset munat lähtenyt kehittyy kultamunis mut sit taas ruskeat alkoi :) toivotaan että siellä onnistuu hyvin prosentein ! :smt023 Petkut siis pystyyn :) mut mulla huono tulos jäi 1/12 kuoriutui onnistuneesti. Mut varmasti ilmankosteus vaikeutti asiaa ja paljon. Mut tämän kuun lopussa sit loputkin kuoriutuu ja katsotaan taitaa jäädä sit haudonta hetkeks.

En minäkää ole konetta paljon huomioinut kunhan käännän kun ehdin ja sit kun ilta on pimeä jo niin valaisen :) mut niin niin toivotaan et omat onnistuu nyt sit paremmin. Vettä en laita yhtään. En ole laittanut hetkeen. Enkä laita :)

palaa täälläkin nostetaan ja ensi sato aumas mut varmaan ens vkolla nostetaa sit aumalle tuo toinen sato jos siltä näyttää :)
Hellan lettas

Kuva

Kuva

Siinä pienet enkelin siivet :smt060 :smt060 :angel13:
Hellan lettas

Mikäs se "lattiakanala"sitten on,,se mistä mä noi mein tehikset hain(asuu tuossa melko liki) oli ennen häkki kanala,,ne vaan sitten päästettiin irti sinne lattialle häkeistä(uuteen rakennukseen) ja sieltä tosin tuo kukkokin meille tullut,saattaa niissä tehokanaloissa olla vahingossa kukko pari mukana nylkyttämässä. :smt005 Nyt nopee katoin valkoiset kultamunat,,ei selviä suonia vaikka päiviä nyt on 4-5,,eli saattavat olla tyhjia,vaikka keltuainen on tosi tumma,muumi munat ihan kirkkaat kaikki.Annan nyt kumminkin olla,mutta on ihan hyvä mielei vaikkei sieltä lisää tuliskaa,,se oma 29.7 laitettu eli ainakin hienosti..sekin olis hyvä,jos ulos tulis ja JAA? niinkö vähän aikaa ennää kun sekin on valmis :smt040 :smt041
ninanni

en osaa sit sanoa että miten se asia menee. Mut olen ymmärtänyt et ei kukkoja olis? En mä tiedä :smt040
Laara

VOITTAJA FIILIS! :smt041

UUsi kanala on villotettu(ovenpielistä puuttuu pieneltä osin) ja suurin osa seiniä levytetty ja pari katto levyä kokeiltu paikalleen katotaan aamulla onko ne pysynykki siellä. :smt041
Ihan mahtavaa!!Ukko kulta oli nii ihanana apuna ETTÄ! :smt055 Paljon saatiin aikaseks!Huomenna jatkuu levytys urakka.
Tosin petyin ja pahasti kun kävin kyselemässä tarjouksia levyistä ni papereihin(minulla ja myyjällä) Oli merkatty levyn leveydeksi 122.1 ja jtn...MUTTA nää levyt mitä sit haettiin olikin 120!!!Ja koolaukset tein tuon isomman mukaan tietenkin!!Ja PRHANA...eihän ne sit passannukkaa eikä saatu nii nättiä ku haluttiin!! :smt013 :smt013 :smt013
Joudutaan nyt sit joihinkin saumoihin lyömään laudat suojiks rakoihin...eikä tuu nii nätti.Mut ei ollu muuta vaihtoehtoa.Rueta nyt kuskaamaan levyt takas ja niin ois kanala rakentelu keskeytynyt!! Ei ei...mulle ei käy!En jaksa oottaa jos jotain tehään ni sit tehään...En tiiä meinasin käydä agrissa nalkuttamassa asiasta! :smt018 Saisinkohan mä korvauksen?? Mitä luulette??

Hmm..ruskeita munia ei ollu cittarissa tarrjolla ollenkaan noissa missään luomu munissa. :smt009 Yritin tsiikailla jos oisin yhen lootan sen värisiä ottanu,mut...ei...
Voi perä jos noista ei tuu mitään. :smt010 Itkettää jo valmiiks!! :smt010 Ois niiiiiin kiva nähä mitä kaupan munat pitä sisällään. :smt003
Mut mä todella peukutan että noista tulis jotain kivaaaa. :smt023

Meillä tiput voi hyvin. :smt055 Mulla on sama oireyhtymä et het ku tulee tupaan..on pakko tarkastaa miten tiput voi..ja yksi kun nostan tuon lootan komeroon...ni aamulla on ekana käytävä kurkkaamassa mitä tipuille kuuluu ja pikimmiten nostaa loota tuvan puolelle ja ruettava hoito hommiin.On ne niin sulosia pikku tirppoja että... :smt050
Noi viirut meinaa vaan olla sotkusia. :smt017 En oo mitää muuta märkä antanu ku vettä ja tietty kananmuna mössöö...silti noi on kakkiksia. :smt017 Ja jotenki sotkusen olosia.Kana tiput ku on nii siistin olosia ja karvotuski pörröttää nätisti. :smt055 Oon ihan in lowe niihin! :smt049
Iltahoidollaki sylitin ja silitin niitä kädellä...ne silmät kiinni nautiskeli silittelystä. :smt049 Mahtavaa! Koneesta tulossa lisäääääää... :smt041

Väsyttää kovin touhukkaan päivän jälkeen..ja saunassaki ku kävi pesemässä villa pölyt pois...että kai se on tästä lähettävä ruokkii viel koirat...ni ei muuta ku... :smt015
Hellan lettas

Juu en minäkää tiiä,kai ne kukot on nois munitus tarkoituksis olevis kanalois siellä niinku vahingos,tai sitte on otettu kanojen elämää sulostuttamaan muutoin :smt060 Niinhän se on että miehet on niin ärtsyjä joskus,muttei ilman niitä elääkkää oikee voi :smt054 ,,mulla on maha krampannu ny 2pv,,pakko mennä johonki kärvistelemään pitemmittä puheitta ja Onnea Laaran kanala rojektille,mä en taaskaa päässy tekemään MITÄÄN,jos huomenna sitte :smt010 ,,tai sitä seuraavana..sellasia pystyy tekeen jotka voi naputella ulkona ja roudata sitte kasattuna kanalaa,,toi 1v,kun söis kaikki paskatki sieltä lattoilta jos mukaan ottaa,,, :smt003 vanhemmat lapset tietysti touhuaa hetken aina mukana,mut kyllästyy aika nopee ja sitte alkaa karkailu... :smt017 ny son moro! :smt006 :smt006
Vastaa Viestiin