Ankat karkasivat, help!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Zandem

Ankat karkasivat, help!

Viesti Kirjoittaja Zandem »

Huoh, mun ankanpitoni ei ole alkanut hyvin, viime viikonloppuna hävisi ulkoaitauksesta yksi ankka kuin tuhka tuuleen, tänään oli karannut loput kaksi ankkaa joelle... meillä siis ankkojen aitaus joen varressa, pääsevät osittain uimaan jokeen joka aidattu, en ymmärrä miten ovat voineet päästä aidan yli. Metrinen aita kuitenkin... nyt kysynkin onko mulla mitään mahdollisuuksia enää saada ankkoja kiinni, ovat arkoja ja isossa joessa (on syvyydeltään n.1-1,5m ja n.10m leveä...pituudeltaan monta kilometriä. Tehtiin nyt kuitenkin niin että pääsevät ruokintapaikalle eli aitaukseensa takaisin niin halutessaan, mutta en tiedä miten ne saisi sinne että pääsisi niiden huomaamatta sulkemaan aitauksen...on tää vaikeeta...
maunu_muori

Re: Ankat karkasivat, help!

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Nuori ankka ihan niinkuis villi esikuvansa sorsa osaa sukeltaa ihan hyvin.. ei se aidan korkeus, vaan se, että aita lähtee pohjasta.. :smt002
Zandem

No se kävi mielessä, tosin on verkkoa veden allakin sen puoli metriä, mutta minkäs enää teet, jos kiinni nuo joskus saan niin en enää päästä lähellekkään tuota jokea, saavat jatkossa tyytyä uimaan altaassa... :smt011
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

me pyydystettiin joskus muinoin puolikesyjä ankkoja vanhoilla kalaverkoilla. Upotetiin verkko rantaviivan suuntaisesti, ja immeiset molempiin päihin kiinni. Ankat houktueltiin rantaan, ja sitten kun olivat rannan ja verkon välissä niin verkko nostettiin ylös. Jos tätä koklaa niin on sitten syytä olla sakset mukana, sillä ne voivat sotkea itsensä kalaverkkoon.

Ja kyllä, ankat sukeltavat hyvin.. puolentosita metrin syvyyten helpostikin..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

vanha sanonta:routa porsaan kotiin ajaa.. ootat vaan että niille tulee nälkä ja tarjoot sitä herkkua vaikka kuivalla maalla.. kyl ne kotiin tulee, kun joessa ruoka loppuu :smt023 kasvavalla ankalla on POHJATON ruokahalu :smt005.. Isoäiteelle taas terveisii.. touhotäti toi eilen oman poppoonsa pihaan :smt006.. seittemän oli eilen tänään kuus.. olisko taas noi varikset.. mut meillä ei oo se kyyvaarakaan ihan pois laskuista.. niitä on täällä aika tavalla. Touhotädin pesä oli aika lähellä tota entistä navetan ajosiltaa.. ja siellä niitä on ollunna..kyitä siis
possumaisteri

Viesti Kirjoittaja possumaisteri »

en mikään exbertti oo mut kovan kokemuksen kautta kumoan tuon aatteen et "ROUTA PORSAAN KOTIIN AJAA" nii se EI TODELA KAAN PIDÄ PAIKKAANSA ja jos kyseessä on joki nii sitä pääsee kahteen suuntaan ruokaa ettii jos se loppuu siitä kohtaa
Zandem

Juu eipä oo ankkeleita hirveesti näkynyt, äänen perusteella on välillä löytänyt ne kun naaras raakkuu niin kovasti...majailevat n. 50-100m päässä aitauksesta, ainakin välillä...mutta lähtevät heti uimaan kauemmas jos lähestyy. Musta tuntuu et harakat ja varikset syö ankoille tarkoitetun ruoan rannasta, joka kerta kun oon mennyt sinne niin kauhee parvi variksia lehahtaa ilmaan ruoka-astialta :smt013

Et taitaapa olla ainut vaihtoehto lahdata ne syksyn tullen, tuo joen varsi on niin vaikeakulkuista (jyrkkää, pusikoitunutta, liejuista) ettei sinne ole asiaa mennä niitä pyydystelemään... :smt011

Ellei sitten joku peto nappaa niitä jo sitä ennen... :smt022
possumaisteri

Viesti Kirjoittaja possumaisteri »

vaihto ehtona on jos sulla on jtn tuttuja(esim. naapurin petteri) jotka metsästää.
nii syksyn aikana vois possauttaa :smt027 ne ja vielä parempi jos sillä on lintukoira
nii saa ankat joulupöytää ja mietit mikä meni mönkää ja ja kun sen keksit nii si "poistat"
tämän ongelman elikäs jos sulla oli reikä aidassa nii paikkaat sen ja ens kesänä ei karkaa
jos mietit tarkkaan.

ankat menee aika pienestä lävestä!
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mun mielestä kannattas sitä kalaverkkoa kokeilla...
Melko huono niitä on muuten kiinni saada. Ja ruoka tuskin loppuu, niin kauan kun joki on sulana. :smt006
maunu_muori

Miten musta tuntuu, että esim Tipsin ankat on ihan vapaana ison järven rannalla kesäsin.. ja onhan toi saanut ne takasin kotiin syksyn tullen :smt002 .. Kyllä ne sieltä tulee, kun jaksat ootella. Yritä kesytellä huutelemalla ja heittelemällä esim leipää siihen jokiveteen. Uskosin että pitkä pinna ja hyvät herkut, ilman hätistelyä tuo ne ennenmin tai myöhemmin takasin kotiin. Tietty mulla ei oo joesta eikä järvestä kokemusta tällä erää, mut irrallaan lutraavista vaakuttimista kyllä, ja sillon on se ruoka aikas hyvä pihassa pitäjä.. Oli ekat ankat meilläkin irrallaan ison ja rehevän järven rannalla, mut ei ne kamalan kauaksi pihasta lähteneet ja aina tulivat pihamaalle herkuttelemaan.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Juu

Vapaana tallustaa meijänkin ankat. Ajattelin vaan, et jos ne ei ole ihan kovin kesyjä. Sain sen käsityksen, et ovat hiljattain hankittuja. :smt023
Zandem

Eipä oo edelleenkään näkynyt ankkoja, välillä saattaa kuulua naaraan raakkumista, ei muuta... :smt009 mutta aina kun menen rantaan katsomaan, ei ketään näy. ja juu, ovat tänä kesänä hommattuja, ehtivät parisen viikkoa olla tuossa tarhassaan ennenkuin näin kävi. Ja ruokaa on aika turha laittaa, harakat ja varikset syö KAIKEN, lisäksi nyt kun on satanut niin joen vesi on noussut tosi korkealle, joten rantaan ei juuri pääse. Huoh, harmittaa, edelleen... niin ja joessa on tosi kova virtaus, meidän tontin rajalla on ihan ympärivuoden koski, joka laskee vähän alemmas järvelle päin, joten huonolla tuurilla ovat ajautuneet virran mukana kauaskin...noo, saa nähdä miten käy sorsastusaikana, olen kyllä naapureille ilmoittanut että ankat ovat karkuteillä jos sattuvat näkemään tai meinaavat ampua.
Nina

Viesti Kirjoittaja Nina »

Koulutettu seisova kanakoira löytänee ankat hetkessä, mikäli koira pääsee rannassa kulkemaan. Koira ei vahingoita lintuja, vaan pysähtyy löytäessään ne. Eikös Äänekoski ole Keski-Suomessa? Ota yhteyttä Keski-Suomen kanakoiraharrastajiin, joku voi lähteä koiran kanssa ankkoja etsimään. Meillä oma koira löysi karanneen viiriäisen.

www.kskkh.com
Zandem

No en tiedä onko siitä hyötyä jos koira löytäisikin ankan/ankat, pitäisi sitten olla keino saada ne kiinni...ja luulen että itsekkin oman koiran kanssa löydän ankat jos lähtisin tuota jokea pitkin kulkemaan, mutta tosiaan kuten sanoin on joen varsi todella vaikeakulkuista ja jyrkkää, joten voi olla että en lähde sinne rämpimään. Ja kun pienet lapset niin muutenkin vaikea irrota tästä kotipihasta mihinkään... :smt017 Mutta kiitos kuitenkin vinkistä Nina! :smt001

Ehkä joku pitkä ja iso haavi voisi olla hyvä, mutta sekin edellyttäisi että pääsisi tarpeeksi lähelle... ??

Voi olla että ankoille käy näin :smt027 elelkööt nyt hetken vapaata elämää nauttien luonnosta...

ja mä tyydyn jatkossa vaan näihin kanoihin... :smt023
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meidän ankkulit ovat tosiaan vapaana järvellä, paitsi yöt yötarhassa. Mutta ovat kesyjä ja tottuneet saamaan ruokaa meiltä &saarestamme. Ankkamme ovat kesän Äänekoskella, joten tuttu paikka, Zandem. Mulle tuli mieleen, että mitäs jos yritettäisiin koota joku poppoo ankanpyyntitalkoisiin? Mulla on ainakin yksi kaveri jolla on seisova koira, mutta en tiedä seisooko se sorsia. Mulla on kokemusta joenvarsilla liikkumisesta. Jos joessa voi liikkua kanootilla niin siitä voisi olla apua.

Kollega näytti tänään kuvaa missä töyhtöpäinen ankka seikkailee sinisorsapoikueen seurassa. Ilmeisesti koiras. Pitää vielä varmistaa paikka, laitan ilmoituksen tänne jos omistaja sitä kautta sen löytäisi. Tarjouduin jo että otan ankan itselleni tai etsin sille kodin jos se uhkaa jäädä syksyllä heitteille. Tietty sama ongelma tulee eteen, eli sitten se pitäisi pyydystää..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin