Viiime aikoina Karkki on alkanut syödä huonommin, kupu tuntuu aina tyhjältä, muttei ole vielä laihtuneen tuntuinen. Muutenkin se on entistä veltompi ja vaisumpi. Liikkuminen yhä ok. Onko Karkilla mitään toivoa vai pitääkö mun alkaa henkisesti valmistautua toisen linnun menetykseen? Toi on vielä mun lemppari, lentää ite syliin, seuraa pihalla ja istuu aina mun sylissä kun luen keinussa.
Marekista toipuminen
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Nuki
Marekista toipuminen
Lueskelin vanhoja ketjuja marekista ja ilmeisesti se ei aina ole tappava, mutta sairastuvatko parantuneet kanat siihen aina uudelleen? Karkki-plymarilla on ilmeisesti marek, se on aina ollut vähän reppana ja silmät on olleet erikoiset. Nyt Teppo-kukon kasvaimen yhteydessä kattelin Atlas of avian diseases -sivustoa ja siellä oli kuvia marek-silmistä, tajusin että siitähän ne Karkin erikoiset silmät tuleekin
Näkö on myös hieman heikko, Karkilla on kohdistusvaikeuksia, ei osu heti oikeaan kun herkku on nokan edessä.
Viiime aikoina Karkki on alkanut syödä huonommin, kupu tuntuu aina tyhjältä, muttei ole vielä laihtuneen tuntuinen. Muutenkin se on entistä veltompi ja vaisumpi. Liikkuminen yhä ok. Onko Karkilla mitään toivoa vai pitääkö mun alkaa henkisesti valmistautua toisen linnun menetykseen? Toi on vielä mun lemppari, lentää ite syliin, seuraa pihalla ja istuu aina mun sylissä kun luen keinussa.
-
Nuki
Re: Marekista toipuminen
Tarttuuko marek aikuisiinkin kanoihin? Oon luullut, että kanat voivat saada sen vain tipuina, mutta joka paikassa korostetaan sen olevan hyvin tarttuva ja neuvotaan eristämään sairaat yksilöt. Karkki on ollut koko ajan mulla ollessaan (kevättalvella tuli) tuollainen "outo" ja ollut muiden seurassa. Onko niillä kaikilla nyt riski sairastua?
Lähes koko kesän Karkki on kuitenkin ollut omassa pikkutarhassaan koska kukot polkee sitä hulluna eikä se osaa mennä karkuun, päässä on iso rupi ja kaljua. Tarhassa on kuitenkin sen kanssa toipilas-Vanilja ja pikku antwerpenit. Antsuista toinen on muuttunut rauhallisemmaksi viime aikoina, luulin että se on vaan kesyyntynyt, mutta jospa silläkin on marek? Se on vähän uneliaan oloinen, hengailee yksikseen eikä pyristele yhtään kun otan kiinni. Välillä oon yllättänyt sen roikottamasta aavistuksen siipiään, mutta heti kun se huomaa mut olemus virkistyy ja alkaa taas touhuta.
Lähes koko kesän Karkki on kuitenkin ollut omassa pikkutarhassaan koska kukot polkee sitä hulluna eikä se osaa mennä karkuun, päässä on iso rupi ja kaljua. Tarhassa on kuitenkin sen kanssa toipilas-Vanilja ja pikku antwerpenit. Antsuista toinen on muuttunut rauhallisemmaksi viime aikoina, luulin että se on vaan kesyyntynyt, mutta jospa silläkin on marek? Se on vähän uneliaan oloinen, hengailee yksikseen eikä pyristele yhtään kun otan kiinni. Välillä oon yllättänyt sen roikottamasta aavistuksen siipiään, mutta heti kun se huomaa mut olemus virkistyy ja alkaa taas touhuta.
-
maunu_muori
Valitettavasti siinä marekissa on sitä syöpää aiheuttavia muotoja.. ihan tuurista kiinni, että onko toipilas terve , vai sairas ja väliaikainen virkistysvaihe. Ja kaikki pikkutipit on aina vaarassa..eikä se aikuisii lintuihin tarttuminenkaan ole ihan pois suljettu, jos joku lintu erittää voimakkasti viruksia ympäristöönsä. Toivottavasti kyse teillä on vain esim helteestä.. mut kannataa asennoituu kuitenkin sen pahimman varalle, valitettavasti.. PASKA TAUTI..
.. luulen että jos Karkilla on jo nyt ongelmaa näön kanssa siitä tulee pikkuhiljaa täys sokee.
Kyl sie erottaisit, jos kana on kesy, siitä sairaasa elikosta... kesy kana on aktiivinen ja tulee luo ja puuhastelee ja on hankala, kun pitäs viiä rehua tirpoille.. pyörii siinä jaloissa kuin pahinkin herhiläinen, mut ei oo nuutunut
Kyl sie erottaisit, jos kana on kesy, siitä sairaasa elikosta... kesy kana on aktiivinen ja tulee luo ja puuhastelee ja on hankala, kun pitäs viiä rehua tirpoille.. pyörii siinä jaloissa kuin pahinkin herhiläinen, mut ei oo nuutunut
-
Nuki
Karkki tunkee kyllä luo, usein lennähtää heti syliin, selkään tai pään päälle kun tuun lähelle, mut muuten se on huolestuttavan passiivinen. Ottaa aurinkoa, muttei kylve, kuoputa ja touhua kuten muut kanat.
Mutta olis siis mahdollista toipua marekista? Mä takerrun nyt oljenkorsiin, tuli aamulla tippa linssiin kun Karkki tunki taas luo ja painautui kiinni muhun sylissä. Miten mä pystyn laittaan sen pölkylle...
Mutta olis siis mahdollista toipua marekista? Mä takerrun nyt oljenkorsiin, tuli aamulla tippa linssiin kun Karkki tunki taas luo ja painautui kiinni muhun sylissä. Miten mä pystyn laittaan sen pölkylle...
-
piiparinen
mein ainukainen mille fleur Vieno sairastui ilmeisimmin marekiin tässä taannoin, ja ei siinä lopulta auttanut kun lopettaa se.
ei ole mukava katsoa, kun kana menettää täysin liikuntakykynsä vaikkakin se söi ja joi hyvin loppuun asti.
kyllä se koville otti, vaan marek on veemäinen tauti.
ei ole mukava katsoa, kun kana menettää täysin liikuntakykynsä vaikkakin se söi ja joi hyvin loppuun asti.
kyllä se koville otti, vaan marek on veemäinen tauti.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Marekin tautia en muista koskaan ennen syöpään yhdistetyn. Mistä maunu_muorin tieto on peräisin? Entäs se tieto, että voisi tarttua aikuisiin lintuihin?
Mun lukemat jutut ovat suurimmaksi osaksi sitä mieltä, että tauti tarttuu kuoriutumisesta muutaman viikon ikään saakka. Joku julkaisu arvioi tartunta-ajaksi muutaman viikon sijasta muutamaa kuukautta
Sairastuminen on yleisintä ekan munintakauden loppuun saakka ja sen jälkeen harvinaista. (Viruksen/taudin tarttuminen ja tautiin sairastuminen ovat kaksi eri asiaa.)
Mä en kyllä Karkkia vielä noilla oireilla lopettamassa olisi! Jospa se vielä toipuisi...koeta vaikka vitamiinikuuria, jos on ollut huonolla syönnillä.
Mun lukemat jutut ovat suurimmaksi osaksi sitä mieltä, että tauti tarttuu kuoriutumisesta muutaman viikon ikään saakka. Joku julkaisu arvioi tartunta-ajaksi muutaman viikon sijasta muutamaa kuukautta
Mä en kyllä Karkkia vielä noilla oireilla lopettamassa olisi! Jospa se vielä toipuisi...koeta vaikka vitamiinikuuria, jos on ollut huonolla syönnillä.
-
Maattari
- lindell
Marekista on olemassa se kasvaimia aiheuttava muoto, ei aiheuta syöpää, kaikki kasvaimet eivät ole sypää.Joskus harvoin kana voi parantua marekista mutta sairastuu sitten uudelleen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
maunu_muori
Jos kanalle tulee sisäelimiin kasvaimia. jotka aiheuttavat kanan kuoleman, niin musta sitä tautia voi ihan hyvin nimittää syöväksi.. siis pahanlaatuinen kasvain joka tapaa...
näinhän se on ihmisilläkin: hyvänlaatuinen kasvain ja pahanlaatuinen eli syöpä 
-
epiteeli
Minun kokemukseni marekista on pronssikalkkunoiden parissa. On vihoviimenen tauti kyllä. Ensimmäinen kalkkukanani halvaantu tyypillisesti yhdessä yössä kun alotteli munintaa, toinen jalka ei ottannu alle ja siivet riippu. Alkoi parissa päivässä kuitenkin toipumaan ja vuoden päästä teki tipujakin. Parin vuoden päästä tuosta alkoi marekki kuitenkin sitten hitaasti hivuttamaan eli alkoi laihtua ja liikkuminen huononemaan kunnes koitti lopetuspäivä.
Tämän tipu sitten kanaksi kasvettuaan ei halvaantunut koskaan, mutta parin vuoden ikäsenä alkoi mennä jotenkin verkkaiseksi, söi ja joi hyvin kyllä. Lopetuspäätös piti sitten tehdä kun huomasin sillä olevan hengitysvaikeuksia makuulla. Kana kun avattiin niin sisuskalut olivat täynnä marek-kasvaimia, kukkakaalin näköisiä (kuvia on jossain sivulla, evira/siipinet?)
Tuntuu, että hyvin moni-ilmeisenä tämä virus esiintyy. Nykyään jos tyypilliset oireet tulevat (ontuminen, siiven riiputtaminen, väsymys) lopetan linnun muutaman päivän seuraamisen jälkeen (ettei ole jotain muuta). Loppuu iteltäkin kärsimykset sen seuraamisessa ja miettimisessä mahtaako kuinka paha olo olla.
Tämän tipu sitten kanaksi kasvettuaan ei halvaantunut koskaan, mutta parin vuoden ikäsenä alkoi mennä jotenkin verkkaiseksi, söi ja joi hyvin kyllä. Lopetuspäätös piti sitten tehdä kun huomasin sillä olevan hengitysvaikeuksia makuulla. Kana kun avattiin niin sisuskalut olivat täynnä marek-kasvaimia, kukkakaalin näköisiä (kuvia on jossain sivulla, evira/siipinet?)
Tuntuu, että hyvin moni-ilmeisenä tämä virus esiintyy. Nykyään jos tyypilliset oireet tulevat (ontuminen, siiven riiputtaminen, väsymys) lopetan linnun muutaman päivän seuraamisen jälkeen (ettei ole jotain muuta). Loppuu iteltäkin kärsimykset sen seuraamisessa ja miettimisessä mahtaako kuinka paha olo olla.
-
mervi.i.
Että tarttuuko aikuisiin kanoihin ?
meidän kokemuksella kyllä. Ainut kana joka meillä on sairastunut ja kuollut, oli porukan vanhin (vajaa 3v). Vaikka samanaikaisesti tipuja oli samassa tarhassa kymmenen. Sitä en tiedä mistä tauti meille tuli, pari uutta kukkoa tuli toukokuussa ja edellinen kanaparvi tuli vuosi sitten.... Kana oireili muutaman päivän, ontui, roikotti siipeä ja oli nuutunut, eikä syönyt,,, ja sitten oli lentänyt siivekkäisen pilvelle
. Lähetin eviraan 10.7. ja vastaus tuli viime viikolla.
Harmittaa ihan hitosti, että tauti tuli meille. Eihän siitä ilmeisesti mitenkään eroon pääse ???
Harmittaa ihan hitosti, että tauti tuli meille. Eihän siitä ilmeisesti mitenkään eroon pääse ???