Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...no en nyt tiedä siitä ´kätevyydestä` -enemmänkin niinkuin sellainen ´kuhan sinnepäin` rakentelija :smt005
-mutta on kiva ainakin yrittää ja oppia tekemistään virheistä.
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kaksi päivää olen tyhjentänyt kakkoja navetasta ja nyt se on tehty :smt041
...selkä hajalla, rakot käsissä...

Onko kenelläkään tietoa :smt017 viime kesänä kalkitsin seinät ja katon, tervasin puuosat mutta nyt kalkki rapisee katosta ja kaikki tervatut puuosat ovat paksussa homeessa! -tervanhan ymmärtääkseni pitäisi estää ettei puuosat homehdu...? sen kalkin tippumisen ymmärrän -pitäisi ilmeisesti joka vuosi kalkita, mutta tänä kesänä en kyllä jaksa!
Pajula

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Pajula »

Juu kalkit ropisee, siihen ei auta kun seinän harjaus, kastelu ja uusintakäsittely.. :smt003 jos ei ihan kaikki pois niin ennättäähän sen ensivuonnakin :smt040

Niin minustakin tervan pitäisi estää se homehtuminen.. Kummallista! :smt017 Siihenkään ei varmaan auta kuin homeenpoisto pesu ja uusi käsittely - tervatulle puulle ei voi muuta käsittelyä enää oikein tehdä :smt023 - Samoin vain lakkaa lakatulle pinnalle jne.. Tuli mieleeni oliko puuosissa aiemmin joku muu käsittely esim. maalia tms? Silloin terva ei olisi päässyt imeytymään puuhun ja on siksi voinut homehtua pintaan? Silloin tarvitaan tosi perusteellinen hionta jos haluaa vielä tervaa tai mitään muutakaan käsittelyä pintaan.. Johonkin putsattuun kohtaan voisi kokeilla havupuutärpätillä ja pellavaöljyllä ohennettua venetervaa, imeytyykö sekään.. (minun kokemuksella se imeytyy puun sisäänpaljon paremmin kuin esim hautaterva tai tervamaali! -itse tykkään eniten läträtä sillä koska se levityy mukavasti-)

..en tämän kummemmin osaa auttaa :smt056 Toivottavasti saat tilat kuntoon!
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

OI Suur kiitos Pajula todella monipuolisesta vastauksesta :smt055
...siitä onko puuosat käsitelty aiemmin...jaaa-a navetta on rakennettu 1893 :smt005 -ehkä se oli se syy ettei terva tosiaan imeytynyt -olisi pitänyt levittää vain uusittuihin puuosiin! No mutta nyt olen taas oppinut jotain uutta; kiitos sinun!
marittas

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja marittas »

Hienon näköistä :smt023 ! Tuo museomuna :smt003 ,sainpa makeat aamuhirnumiset....
Hellan lettas

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

AIVAN UPEETA PIRJO!!!!! Ja miten ihana se on laittaa joulukuosiin! :smt060 nimim,jouluhullu(kin)
Pirjo

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Voi Hellan-Lettas sentään: joulukuosit ei onnistu kun en ole täällä ´navetalla silloin pyörimässä` -muutan talveksi Korppoon puolelle missä meillä on tosi surkeat eläintilat, mutta ihmiset pysyvät talven elossa :smt005
Hellan lettas

Re: Pirjo pyörii navetassa...ja navetan vieressä

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

No voi hyvät hyssykät! ja mavon silimä,,mä niin sieluni silmin näin siellä jo kaikki tallitontut ja histamiinin ja ja ja..... :smt005
Vastaa Viestiin