Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...
Itse en usko, että sylittely tekisi kukosta vihaista. Eikä sylittelyn puute.
Meillä kuoriutui pääsiäisenä seitsemän kukkoa. Niistä yksi alkoi nokkia toisten kukkojen helttoja verille vain vajaan neljän viikon ikäisenä. Siitä olisi takuulla tullut tosi häijy kukko ja kaasutus oli ainoa oikea ratkaisu. Itse uskon, että se on pitkälti geeneistä kiinni, että millainen kukosta tulee. Vähäisemmässä määrin tietysti myös käsittelystä ja kasvatuksesta.
Meillä kuoriutui pääsiäisenä seitsemän kukkoa. Niistä yksi alkoi nokkia toisten kukkojen helttoja verille vain vajaan neljän viikon ikäisenä. Siitä olisi takuulla tullut tosi häijy kukko ja kaasutus oli ainoa oikea ratkaisu. Itse uskon, että se on pitkälti geeneistä kiinni, että millainen kukosta tulee. Vähäisemmässä määrin tietysti myös käsittelystä ja kasvatuksesta.
Minäkään en usko sylittelyn tekevän kukosta vihaista. Meillä on yksi erittäin syliteltävä, syliin itse paijattavaksi tunkeva kukko ja kiltimpää kukkoa saa hakea. Sitä syliin tunkemista pitää kyllä vahtia välillä kun vieraita tulee pihalle koska kaikki nyt eivät millään halua kukkoa syliinsä istumaan...
Sitten meillä on kukkoja, jotka ei syliin tule ja väistää ihmistä ja kilttejä ovat nekin. Yleensäkään kukon mahdollinen vihaisuus ei ole ollut mitenkään yhteydessä siihen miten kesy kukko on ollut kyseessä. Onneksi vihaisia on ollut tosi vähän, ihan muutama tässä 11 vuoden aikana. Yhden kukon kanssa olen huomannut, että jos menen kirjavan punaisen paidan kanssa kanalaan, ei kukko tykkää yhtään.
Ja kun taas menen vähemmän kirkkaan värisessä vaatetuksessa, ei kukko välitä pätkääkään... 

Mitä tuohis tuo kaasutus tarkoittaa?tuohis kirjoitti: Siitä olisi takuulla tullut tosi häijy kukko ja kaasutus oli ainoa oikea ratkaisu.

tinttuli kirjoitti:Mitä tuohis tuo kaasutus tarkoittaa?tuohis kirjoitti: Siitä olisi takuulla tullut tosi häijy kukko ja kaasutus oli ainoa oikea ratkaisu.Miten se tehdään?
Olisko samaa mitä pikkujyrsijöillä suositaan...? Eikös niitä hiilidioksidilla tapeta? Siis ilm. isommilla kasvattajilla on joillain nuo vehkeet käytössä...
Pientä edistystä Salmarin kanssa, huomasin ettei se tykkää jos "tuijotan" sitä. Mulla on tapana aina kanalassa höpötellä linnuille ja katsella niitä, mutta Salmari kai koki mun ihailevan katseen taisteluhaasteeksi ja hyökkäsi heti kun selän käänsi. Nyt kun välttelen sen katsomista on sopu säilynyt paremmin. Toki se hyökkii vielä kohti jos otan kanoja syliin ja ne ääntelevät tai räpistelevät, muttei oo enää hetkeen hyökännyt kiinni asti. Lisäksi koitan ottaa sitä syliin joka välissä ja totuttaa sitä itseeni. Kai senkin pieniin kukonaivoihin jossain vaiheessa menee, etten mä oo vihollinen...
Onko muuten parempi olla mitenkään huomioimatta sen hyökkäilyjä vai pitäiskö sitä rökittää? En jaksais aina jahdata sitä ympäriinsä eikä mua pelota sen hyppimiset, aattelin että josko se aattelis että oon niin kingi ja peloton, ettei sen pikku kiukuttelut hetkauta mua mitenkään. Jostain syystä se ei vaikuta onneks muita ihmisiä kohtaan agressiiviselta, kyttää lähinnä mua. Jospa se nyt aikuistuu ja kapinoi mammaansa vastaan?
Onko muuten parempi olla mitenkään huomioimatta sen hyökkäilyjä vai pitäiskö sitä rökittää? En jaksais aina jahdata sitä ympäriinsä eikä mua pelota sen hyppimiset, aattelin että josko se aattelis että oon niin kingi ja peloton, ettei sen pikku kiukuttelut hetkauta mua mitenkään. Jostain syystä se ei vaikuta onneks muita ihmisiä kohtaan agressiiviselta, kyttää lähinnä mua. Jospa se nyt aikuistuu ja kapinoi mammaansa vastaan?
Nonni,tulipahan se tääläkin nyt koettua että kukko käy päälle. Ollut meillä jotain kuukauden ja tänään iski samantien kun tarhaukseen menin, puri (?) kun mikäkin rakkikoira nilkkaan ja uutta iskua putkeen. Heittelin kaiken minkä käteeni sain ja lopulta tuli ukkokin hätiin, sitä tuo kukko väisti heti ja pakoili minkä kerkes, minua ei, en tajua...tosin oon puol metriä lyhempi. Kyllä se saamari pataan pääseen jos huomena vielä jatkaa tolla linjalla
Ei käy päinsä kun meillä pikkunen kanatarhuri häärii aina mukana ja tottunut siihen että ketään ei tartte varoa. Ja mitään punasta ei ollu päällä, en huomannu edes kohti katsoa kun kiireessä vaan olin menossa lisään sapuskaa automaattiin ja en ollu selin vaan just harppaamassa sisälle.

Meidän pikkukukko alkoi uhittelemaan lapsille. Tein sen virheen että yritin huitaista tai kengällä pitää kukkoa etäällä. Tästähän se vain innostui....
Sitten älysinkin, tätä ketjua lueskellen, että oikea toiminta ei ole kukon haastaminen omalla "agressiivisella" käytöksellä vaan kukon kouluttaminen. Koulutuskertoja riitti yksi! Lasten kanssa kanatarhaan ja kukkoa koivista kiinni. Kukkoa pidin jaloista kiinni, ylösalaisin, niin että rauhottui. Sitten saivat lapset tulla silittämään ja kukkoa ja samalla pidin vielä kukon kaulasta kiinni ettei vahingossa pääse nokkaisemaan. (Kuullostaa ehkä jonkun mielestä hurjalta roikottaa kukkoa jaloista, mutta tämä ei vahingoita kukkoa.)
Psykologinen vaikutus:
1) Kukko huomasi että lapset eivät enää pelkää ja "ymmärsi" oman statuksena, eli sijansa nokkimisjärjestyksessä.
2) Lapset eivät enää pelkää kukkoa, koska pääsivät sen lähelle ilman agressiivista ilmapiiriä (=minä lapio kourassa kukon varalta) ja pelkoa siitä että kukko hyökkää heidän kimppuun.
=> Lapset eivät pelkää, joten kukko ei aisti pelkoa eikä yritä "alistaa" lapsia hyökkimällä
=> Rauha maassa ja ei kukkopataa tiedossa
Sitten älysinkin, tätä ketjua lueskellen, että oikea toiminta ei ole kukon haastaminen omalla "agressiivisella" käytöksellä vaan kukon kouluttaminen. Koulutuskertoja riitti yksi! Lasten kanssa kanatarhaan ja kukkoa koivista kiinni. Kukkoa pidin jaloista kiinni, ylösalaisin, niin että rauhottui. Sitten saivat lapset tulla silittämään ja kukkoa ja samalla pidin vielä kukon kaulasta kiinni ettei vahingossa pääse nokkaisemaan. (Kuullostaa ehkä jonkun mielestä hurjalta roikottaa kukkoa jaloista, mutta tämä ei vahingoita kukkoa.)
Psykologinen vaikutus:
1) Kukko huomasi että lapset eivät enää pelkää ja "ymmärsi" oman statuksena, eli sijansa nokkimisjärjestyksessä.
2) Lapset eivät enää pelkää kukkoa, koska pääsivät sen lähelle ilman agressiivista ilmapiiriä (=minä lapio kourassa kukon varalta) ja pelkoa siitä että kukko hyökkää heidän kimppuun.
=> Lapset eivät pelkää, joten kukko ei aisti pelkoa eikä yritä "alistaa" lapsia hyökkimällä
=> Rauha maassa ja ei kukkopataa tiedossa

Pahus, mulla on ilmeisen häijy tapaus toi Salmari, oon sitä kouluttanut jaloista roikottamalla, painamalla maahan ja heittänyt vettä niskaan, ja edelleen vaan hyökkii. Sylissä ei ole agressiivinen, mutta kun irti päästää ja selkänsä kääntää... Monasti hyökkäyksen jälkeen, kun otan kukkoa kiinni, se ei ees pakene vaan kääntyy tappelemaan vastaan. Pakko se on kai kohta pataan antaa vaikka onkin komee ja kiltti kanoille, vieraat pelkää sitä ja muakin ottaa pannuun toi hyökkäily, eikä sillä oo ees kannuksia vielä. Prkleen jästipääkukko, haluisin niin pitää sen.
Eikohän se kukkojenkin (kuten kaikkien eläinten ja myös ihmisten..) kanssa päde tuo positiivinen vahvistaminen; ts. kukon pitää kokea ihminen positiiviseksi jutuksi. Toki tietysti kukolle voi näyttää "kukon paikan", ja saada sen pelkäämään ihmistä sen verran että ennemmin väistää kuin hyökkää. Positiivisella vahvistamisella luulisi saavan aika nopeesti tuloksia aikaan... Niin se oli aikanaan Korkeasaaressakin, isoimman ongelman aiheutti eläimet jotka oli ns. puolikesyjä; liian kesyjä etteivät pelänneet/väistäneet ihmistä tarpeeksi, ja toisaalta eivät olleet riittävän kesyjä että lähikontakti hoitajan kanssa olisi onnistunut. Kun luin tämän ketjun läpi, niin positiivisimman vasteen oli kait useimmilla kukkojen kanssa antanut sylihoito. Itse varmaan nappaisin vähäksi aikaa kaikki ruuat kanoilta pois ja ramppaisin ruokkimassa monta monituista kertaa viikonlopun ajan ja kukko aina samalla kainaloon. Ja toki, riittäähän noita kukkoja maailmassa, jos on oikeasti vakavasti aggressiivinen niin ehkä kirvesterapia on paras juttu
Mutta eiköhän ne laumahierarkiaan perustuvat jutut (=näytetään sille mikä sen paikka on, osoitetaan johtajuutta) ole aikansa eläneet..

Jess, rohkaisun sanoja! Kiitos, Kesämamma
Ilmankos toi ryökäle onkin sylissä ihan kiltti, pienempänä oli oikeen mammanpoika ja juoksi heti mun luo turvaan kun joku edes katsoi pahasti. Kai sillä on nyt vaan paha murkkuikä. Siispä herkkuja ja syliterapiaa kiukkukukolle

Ilmankos toi ryökäle onkin sylissä ihan kiltti, pienempänä oli oikeen mammanpoika ja juoksi heti mun luo turvaan kun joku edes katsoi pahasti. Kai sillä on nyt vaan paha murkkuikä. Siispä herkkuja ja syliterapiaa kiukkukukolle

Kolmårdenin eläintarhassa nämä ihmisen syliterapiaan totutetut sudet tappoivat hoitajansa. Vaikka kanahan ei ole villieläin. Itse en kesytä kanojani ja mun kukot ovat kauhuissan jos joutuvat syliin, se vasta pelottavaa onkin. Mulla on ollut vain yksi äkäinen kukko ja se joutui pataan ja sinne menevät äkäiset vastaisuudessakin.Luonne myös periytyy ja täällä munista haudotaan tulevia sukupolvia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Niiden susien kanssakin ongelma varmaan oli se, että olivat liian kesyjä pelkäämään ihmistä, ja eivät kuitenkaan riittävän kesyjä (sudesta on aika vaikea saada luotettavaa lemmikkiä). Nukin kukko selkeästi on kesympi kuin Maattarin kukot, silloin ongelman ratkaisuun voi olla eri metodit
Kana on kuitenkin kesyeläin, ja nykypäivänä enenevässä määrin lemmikkieläin. Jos lähtökohta on se, että kukko on jo kesy (tottunut olemaan sylissä yms), ja perheessä on lapsia, kuvittelisin että paras tapa edetä olisi se, että kukko kokisi ihmisen positiiviseksi jutuksi, ja sitä "kesytettäisiin" enemmän. Herkkuja palkinnoksi kun käyttäytyy hyvin. Ihmisaran ja sellaisena pidettävän kukon ongelmakäyttäytymiseen varmaan paras tapa "palkita" kukko oikeasta käytöksestä on lähteä pois kun kukko vähänkin väistää ihmistä. Käytösasioissa kun aika usein kyse ei ole vain luonteesta, vaan eläimen käsittely ja suhde ihmiseen ratkaisee kyllä aika paljon...
ps. ja oikeasti vaarallinen kukko pitääkin pistää pataan. Samoin kuin ihmisten kimppuun tosissaan hyökkäävä koira (tai susi
) joutaa myös monttuun..

ps. ja oikeasti vaarallinen kukko pitääkin pistää pataan. Samoin kuin ihmisten kimppuun tosissaan hyökkäävä koira (tai susi

Minulla on vielä yksi selitys vihaisuuteen.
Stressi
Meille tuli mahtava Jussi kukko joka oli täysin kiltti.
No se joutui uuteen isoon laumaan ja isoon pihapiiriin, minkä yli lentelee viikottain haukkoja ja muita lintuja.
Pihalla juoksee 5 kiljuvaa lasta ja kaksi jättimäistä koiraa.
Yksi lisä oli myskiankat, jotka pitää itseään yllä kanojen.
Seurasin Jussia ja se ei rauhoittunut ulkona ollessaan ollenkaan!! Kun kanat lepäsi, Jussi vain tallusteli huolissaan kanojen ympärillä ja etsi vaaroja. En nähnyt sen aurinkokylpevän, enkä hiekkakylpevän. Kanala oli ainut lepopaikka.
Meni pari viikkoa ja Jussi hyökkäili lapsia kohti. Minä onneksi tajusin, että tässä on nyt muusta kyse kuin vihaisuudesta!!! Jätimme Jussin mahdollisimman rauhaan ja noin kuukauden kuluttua se oli tottunut pihaan ja ympäristöön, kylpi ja lepäsi. Ja samalla "vihaisuus" väheni kokoajan.
Nyt se on niinkuin ennenkin.
Joten jos aiemmin kesy kukko alkaa oireilla, pitää ehkä miettiä olosuhteet. VBoisiko se olla stressaantunut? Onko jotain muuttunut? Liikaa kilpailijoita? Liikaa kanoja? Ei tekemistä? jne??
Tämmösiä vain pohdin lähinnä ääneen
Minä en tehnyt mitään hoitoja Jussille siis, se vain jätettiin rauhaan.
Stressi
Meille tuli mahtava Jussi kukko joka oli täysin kiltti.
No se joutui uuteen isoon laumaan ja isoon pihapiiriin, minkä yli lentelee viikottain haukkoja ja muita lintuja.
Pihalla juoksee 5 kiljuvaa lasta ja kaksi jättimäistä koiraa.
Yksi lisä oli myskiankat, jotka pitää itseään yllä kanojen.
Seurasin Jussia ja se ei rauhoittunut ulkona ollessaan ollenkaan!! Kun kanat lepäsi, Jussi vain tallusteli huolissaan kanojen ympärillä ja etsi vaaroja. En nähnyt sen aurinkokylpevän, enkä hiekkakylpevän. Kanala oli ainut lepopaikka.
Meni pari viikkoa ja Jussi hyökkäili lapsia kohti. Minä onneksi tajusin, että tässä on nyt muusta kyse kuin vihaisuudesta!!! Jätimme Jussin mahdollisimman rauhaan ja noin kuukauden kuluttua se oli tottunut pihaan ja ympäristöön, kylpi ja lepäsi. Ja samalla "vihaisuus" väheni kokoajan.
Nyt se on niinkuin ennenkin.
Joten jos aiemmin kesy kukko alkaa oireilla, pitää ehkä miettiä olosuhteet. VBoisiko se olla stressaantunut? Onko jotain muuttunut? Liikaa kilpailijoita? Liikaa kanoja? Ei tekemistä? jne??
Tämmösiä vain pohdin lähinnä ääneen

Minä en tehnyt mitään hoitoja Jussille siis, se vain jätettiin rauhaan.
Suviannen kanssa myös samaa mieltä. Ei ole helppoa olla kukko. Varsinkin, jos porukka vaihtuu. Aina uudet haasteet.
Varmuutta peräänkuulutan kun kukkojen kanssa toimii. Oli sitten sylikukko tai ei.
Olisin kuitenkin taipuvainen väittään, et sylikukko todennäköisemmin muuttuu vihaiseksi.
Minä en pahemmin sylittele. On sitten yksilöitä, jotka tulee itse lähelle ja kerjää huomiota. Vihainen kukko on melko hankala kaveri. Kyllä minä aika herkästi poistan porukasta vihaiset, tai sellasia oireita omaavat.
Varmuutta peräänkuulutan kun kukkojen kanssa toimii. Oli sitten sylikukko tai ei.
Olisin kuitenkin taipuvainen väittään, et sylikukko todennäköisemmin muuttuu vihaiseksi.
Minä en pahemmin sylittele. On sitten yksilöitä, jotka tulee itse lähelle ja kerjää huomiota. Vihainen kukko on melko hankala kaveri. Kyllä minä aika herkästi poistan porukasta vihaiset, tai sellasia oireita omaavat.

Hyviä pointteja, Suvianne! Nyt kun oikein alan miettiä asiaa, niin Salmari alkoi muuttua vihaiseksi kun kukot alkoivat vähenemään! Se on myös kovin valpas ja suojelevainen kanoja kohtaan. Silittelin ja sylittelin sitä nyt kovasti illalla ja tänään aamulla. Aamulla häädin yhtä tyhjän hautojaa ulkoilemaan ja se tietty protestoi äänekkäästi. Salmari kiirehti heti höyhenet pörhöllään katsomaan, näytin kanaa sille ja juttelin, ettei sillä mitään hätää ole, ja kukko rauhoittui. Toista kanaa kun tarkistin, se hyökkäsi kohti. Ei vienyt hyökkäystä loppuun, säntäsi vain uhkaavana kohti, niin se useimmiten tekee. Näytin taas kanaa, rauhottelin ja otin kukonkin syliin. Se jäi tarhaan katselemaan mua pää kallellaan ihan rauhaksiin.
Ehkä sitä pelottaa kun on niin paljon kanoja vastuulla? Ennen se oli kuitenkin kuuden kukon laumassa alimmainen ja muut huolehtivat kanoista. Nyt poikarukka on jäänyt kaksin Aatoksen kanssa huseeraamaan. Se on selvä, että jälkeläisiä en ala tuommoiselta ehdoin tahdoin haudottamaan, mutta kiva jos kukosta saisi taas kiltin eikä tarttis pois laittaa komeeta poikaa.
Muoks. Ymmärrän erittäin hyvin niitä, jotka ei jaksa tuollaisten kiukkupussien kanssa aikaa tuhlata, eikä pidäkään jos meinaa haudottaa tipuja, luonne kun tosiaan periytyy aika hyvin. Mut mä oonkin tämmöinen hellämielinen kananhalaaja
Pidän teidät ajan tasalla jos Salmarin kanssa alkaa tulla muutoksia, ehkä tähän ketjuun eksyy joskus joku toinenkin lässy... 
Ehkä sitä pelottaa kun on niin paljon kanoja vastuulla? Ennen se oli kuitenkin kuuden kukon laumassa alimmainen ja muut huolehtivat kanoista. Nyt poikarukka on jäänyt kaksin Aatoksen kanssa huseeraamaan. Se on selvä, että jälkeläisiä en ala tuommoiselta ehdoin tahdoin haudottamaan, mutta kiva jos kukosta saisi taas kiltin eikä tarttis pois laittaa komeeta poikaa.
Muoks. Ymmärrän erittäin hyvin niitä, jotka ei jaksa tuollaisten kiukkupussien kanssa aikaa tuhlata, eikä pidäkään jos meinaa haudottaa tipuja, luonne kun tosiaan periytyy aika hyvin. Mut mä oonkin tämmöinen hellämielinen kananhalaaja