Kanan koulutus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Kurnau

Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja Kurnau »

Haulla etsiskelin jo hieman aiheita, mutta mikään ei oikein vastannut täysin hakemaani. Oletteko kouluttaneet kanojanne? Meillä on ollut mummolassa kanoja viimeiset 40 vuotta ja niitä on tullut siinä sivussa nimettyä ja kouluteltua. Olen ollut erittäin yllättynyt kanan älykkyydestä - useinhan sanotaan että jollakin on kanan aivot.

Se on hassua miten saa kanan tekemään mitä tahansa ruoan eteen. Meillä on kesällä kanalan pihalla kissojen agilityesteet, joiden avulla muutama ruskea kana (ihan perus ruskea taviskana, maatiaiskana?) on opetellut mm. pujottelua, A-esteen ylitystä ja putkesta menemistä. Muutama fiksumpi kaveri meillä myös on opetellut erilaisten tasojen kanssa kikkailua, esim. epätasaisilla ja keikkuvilla alustoilla kävelyä ym. Kaikki kanat tunnistavat vihellyksestä kuka tulee ja jos niille näyttää sisätiloja sanoen "aus", ne juoksevat kaikki sisään... :D Mutta mitenkäs muilla? Oletteko huomanneet kanoissanne fiksuutta tai muita typeriä taitoja? :D

terv. Kurnau sekä kanat Body, Tyrkky, Mytke ja Jaala.
Suwitsu

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Appiukko oli meillä lomittamassa edelliskeväänä viikon verran kun olimme etelässä. Sinä aikana kallkunat oppivat menemään "maahan" kun sormia napsautti :smt003
kochin-fani

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Itsekin olen ajatellut kouluttaa kochitipujani :smt003 Olen jo alkanut rakentaa A-estettä, mutta pitäis olla nauloja enemmän et siihen sais ne "jalansijat"... Ja menisköhän sen pikku a-esteen rakennus ihan hukkaan, kun nuo kochit on isona varmaan niin painavia, että koko este romahtais kasaan :smt042 Pitänee tehdä isompi.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1165
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kanat ovat koulutettavissa, ja nopeaoppisia :smt023 . Olen opettanut maatiaisparveni tulemaan kutsusta luokseni. Kauraleivän murusilla :smt002 . Aina ei tarvitse edes kutsua kun parvi juoksee luokseni :smt005 . Meidän pihapiirin lähistöllä pyörii kettu säännöllisesti, ja petolintujakin näkee melkein joka päivä. Sen vuoksi pidän parveani vapaana vain kun olen itse ulkotöissä (tai vain istuskelen pihakeinussa). Siksi on kätevää, että saan tirpat kutsumalla tarhaan kun itse joudun poistumaan pitemmäksi aikaa sisälle tai lähden asioille. Ulkona tulee oltua hirmuisen paljon erilaisissa hommissa ja kanaparvi on fiksua ja filmaattista seuraa kasvimaa-, ruohonleikkuu- ja muissa hommissa :smt001 .
Chick
chabo
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja Chick »

Wyandotteja, Plymouth rockeja
Sipra

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja Sipra »

Mielenkiintoista :smt036 !

Pitänee alkaa kaivelemaan laatikon pohjalta koiran vanhaa naksutinta :laughing5:
kruttu

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Vinkiksi muuten, että naksuttimeksi passaa hyvin pilttipurkin kansi. Sillä oon naksutinkouluttanut koiraa, kanojen kanssa se on vähän ajatusasteella vasta mutta kyllä minä joskus vielä!
kochin-fani

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kiitos vinkistä, kruttu! Nyt ei tarvitse naksuttaa suulla :smt003
Olen muuten lukenut Lemmikki-lehdestä jutun entisestä häkkikanasta Merikukasta, joka sai uuden työn "eläintenkouluttajien kouluttajana".
Meidän vanha Aino on niin perso herkuille, että jos kuljen vaikka perunakattila* käsissäni, niin Aino-mamma tulee perässä puolijuoksua. Lisäksi jos maahan menee kyykkyyn ja Aino on näköetäisyydellä, pitä vain vähän kutsua sitä nimeltä tai naksuttaa suullaan, niin se juoksee "syömään" :smt005
*keitämme kanoille perunoita varta vasten :-"
Kiitos myös sinulle, Chick, noista kanankoulutuslinkeistä!
kruttu

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Toisaalta se suulla naksauttaminen on älyttömän kätevää, koska silloin on kaksi kättä vapaana palkitsemiseen :). Meilläkin juoksee kanat pehmopeput heiluen herkkuja hakemaan. Tänään tuli testattua, että tietenkään ne ei erota kaffekuppia herkkuastiasta - piti tuottaa pettymys...

Meillä ei ole yhtään semmosta äärimmäisen kesyä kanaa tällä hetkellä. Mietin, että mikä ois fiksu tapa ottaa kana "yksityiskoulutushetkeen"... Että olisko joku tietty paikka, jonne kanan nostaisi, esim. autotalli, hyvä? Ensin syöttäisi siellä vaan spessuherkkuja, että kana tajuais innostua siellä olosta ja sitten kun se jo ois ihan sujut tilanteen kanssa, aloittaisi naksuttelun. Tai ehkä siinä alun herkkujen syöttämisessä samalla ehdollistaisi sille naksulle, joo. Kuulostaako toimivalta?

Pikkukanoille vois kouluttaa jonkun joukkoälyjutun, ne kun toimii aina porukkana :smt003 . Toisaalta just niistä oiskin mielenkiintoista ottaa joku koulutettavaksi. Kesyyntyisi siinä samalla sitten. Kesyjähän ne on siinä mielessä, että eivät pelkää mua, tulevat aina tutkimaan löytyykö herkkuja, laiduntavat mieluusti mun läheisyydessä ja lähes iholla jne, mutta sylikanoja eivät ole sitten yhtään.
kochin-fani

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No, kokeilin kouluttaa mutta ei kunnolla onnistunut. Kuinka moni on saanut kanan menemään pujotteluradan? Se, joka on saanut, voisitko antaa vinkkejä tähän ketjuun?
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Olenhan noita lintuja, kanoja ja viestikyyhkyjä, opettanut jos jonkinlaisiin suorituksiin. Pääperiaatteena ns positiivinen eli palkitseva opetus. Kyyhkyni saan talon katolta ruokinta-aikaan lakkaan viheltämällä tietyn signaalin, kanat saan tarhaan, silloinkun vapaana hulmuavat huutamalla; moilaneen...,kaikki juoksevat luokseni makupalojen toivossa. Monia muitakin suorituksia olen ne saanut oppimaan.
Millekkään kurssille en henkilökohtaisesti lähtisi, on huomattavasti palkitsevampaa saada haluamansa toiminto aikaiseksi, ihan omin menetelmin. Kärsivällisyyttä tarvitaan ja eläimen käyttäytymisen tuntemista, sitten, kuten sanoin, tyydytyksen tunne siitä, että saa haluamansa toiminnan aikaiseksi ihan omin opetusmetodein.
Kursseissa on sekin ikävä puoli, että niissä väkisinkin näkyy eräänlainen tuotteistaminen ja kaupallisuus. Pitäisi ensin oppia esim kanan peruskäyttäytyminen, sitten soveltaa oppimaansa tilanteihin ja palkitsemiseen. Palkitseminen, millä, miten jne? Kurssien aikataulut eivät oikein riitä ja aikataulutuskin muodostuisi helposti epämääräiseksi, ja koska niiden ensisijainen tarkoitus on toimia bisneksenä ja se tietenkin on ihan luonnollista mutta mikään ei voita omaa paneutumista asiaan, kärsivällisesti, eläintä seuraillen soveltaa oikealla hetkellä toimenpiteensä ja sitten kun onnistuminen tulee; se, se vasta palkitseekin ...opettajaa.
terhili

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja terhili »

Kallelle vastauksesta :smt023

En ole jaksanut kanojani opettaa naksulla, mutta koiriani kyllä. Periaate on just täsmälleen sama kummallakin, kanoilla vaan vaatii sinulta parempaa ajoitusta naksulla (Sillähän merkitset teon, josta haluat palkita) samoin tietoa siitä, että palkkio on varmasti kanan mielestä tarpeeksi hyvä. Liike myös ns. kasvaa vähitellen. Yleisin virhe on odottaa liian suurta suoritusta heti, josta palkita. Nopeammin saat kuitenkin ja varmempaa oppimista, kun koira/ kana saa usean onnistumisen nopeasti peräkkäin. Eli siis katsoo keppiin naks- palkka, katsoo uudelleen naks-palkka, jne. Sitten ottaa askeleen kohti naks-palkka jne.
Yksittäisen treenin kesto lyhyt, tauko väliin ja uusiksi. Se kuinka pitkä aika on ja montako toistoa riippuu oppilaasta. Jos kyllästyy, niin liikaa. Lainaa kirjastosta koiran koulutuskirja naksulla esim. Morten Engtwedt ja Cecelie Koste:n Naksutinkoulutusta koirallesi ja sovella siitä kanoihin. Tämä minun lyhyt vastaukseni tuskin paljon asiaa selvensi. Tsemppiä harjoitteluun, hienoa, kun jaksat yrittää!
kochin-fani

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Tulin just ajatelleeks että olis hienoo, jos kanankoulutuksesta ilmestyis joku kirja tms. :smt003
Hellan lettas

Re: Kanan koulutus

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Hiukan nolona tässä käyn kertomaan,että minun 12 poika on saanut meidän tehokanat tekemään vaikka mitä,,menevät esteen al/yli,kiipeävät tikapuita esim.Hän sitoi kastemadon naruun :smt005 :smt005 ,,sillä kanaoppivat sitten menemää mistä milloinkin,nyt on agility jäänyt vähemmälle,kun vaan sataa.
Vastaa Viestiin