APUA TOINEN KANA NOKKII TOISEN KANAN POIKASIA

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
emilia

APUA TOINEN KANA NOKKII TOISEN KANAN POIKASIA

Viesti Kirjoittaja emilia »

HEI KAIKKI

Nyt tarvitaan neuvoja pikaisesti

noin 5 vuotias kana on ruvennut häiriköimään kahta kanaa jotka vielä hautoo, niillä on osa poikasista kuoriutunut. Tämä ko häiriköijä on tunkenut itsensä ko pesään jo viikon ajan, ja ajanut hautovat kanat pois pesästä (hautovat samassa pesässä, hautoivat samalla lailla viime vuonna), hautovat kanat ovat ymmällään eivätkä osaa pitää puoliaan, luultavasti siksi, koska tämmöistä käyttäytymistä ei ole ko häiriköllä ollut ennen. Eilen illalla kuului hirmuinen metakka ja menin katsomaan, niin tämä häirikkö repi kuoriutuneita poikasia emojen alta pois ja nokki niitä päähän. Onneksi kerkesin hätiin ja siirsin poikaset emojen alle takaisin. Laitoin omasta mielestäni hautovat kanat turvalliseen paikkaa, mutta ei heti aamulla ko kana oli taas häiriköimässä kanoja ja poikasia. Nyt tukin kaikki sinne menevät aukot, ettei sen luulisi sinne pääsevän (asuvat vanhassa muovisessa kasvihuoneessa)

Onko ainoa keino lopettaa ko kana, sitten kun poikaset tulevat isommiksi, niin onhan niiden päästävä ulos.

siis AUTTAKAA, NEUVOKAA
juujuu

Re: APUA TOINEN KANA NOKKII TOISEN KANAN POIKASIA

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Itse ottaisin häirikön pois ja sulkisin sen yksinään johonkin hetkeksi aikaa .oisko hää kateellinen muille ...
capeet

Viesti Kirjoittaja capeet »

No helpoimmalla pääset ainakin jos teurastat sen häirikön. Tommonen hyökkäily saattaa hävitä kun tiput vähän kasvaa, mut on siinä myös se riski et se alkaa tappamaan niitä. Itelläni on kans nyt sellainen tilanne, et mulla on tiput päivisin ulkona häkissä, kun ei voi vapaana pitää vielä kun meidän kanat tappaa ne muuten..(ovat siis konetipuja). Pelottaa jo etukäteen et mitä tapahtuu kun päästän ne jossain vaiheessa sieltä pois..
Ihan muuten uteliaisuuttani kyselen, että minkäs rotuinen tuo häirikkö on?
emilia

hei vaan

niin olen päättänyt, että se pääsee kanojen taivaaseen illalla, kunhan saan sen kiinni. Nytkin se ei tee muuta kuin vahtii, mistä kolosta pääsisi kasvihuoneeseen toisten tipuja nokkimaan. En tiedä mikä sille on tullut on ollut ihan säyseä tähän asti.

Se on sekarotuinen ruskea kana, olen ton naapurin kanssa todennut, että ne täysin ruskeat, ei mitään rotua olevat kanat ovat häijyjä. Katsotaan mitä tapahtuu, toivottavasti saan sen illalla kiini kun menevät nukkumaan. Joskus oli niin, että kun kana huomasi, että yritän ottaa sitä illalla kiinni, niin se päätti nukkua korkalla koivun oksalla ulkona.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Itse en kyllä alkaisi teurastamaan kanaa, vaan pitäisin sen erillään tipusista kunnes ne ovat kasvaneet isommiksi. Ehkäpä sitäkin vaivaa mammakuume..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
capeet

Viesti Kirjoittaja capeet »

Mullakin ne "tappajakanat" on sekarotuisia ruskeita (teho)kanoja.. Munivat paljon, eivät pidä kunnolla sulkasatoja, tiput ne haluaa tappaa/syödä eivätkä älyä hautomisesta yhtään mitään. Mut on ne omalla tavallaan ihan viehättäviä tyyppejä. Itelläni on nyt parven yhdistämisprojekti meneillään, ja noiden kanojen kanssa mun on pakko varautua siihen, että ruumiita siinä varmaan tulee..
Jos noi tappaa vielä toisen tipun multa, niin ne menee pataan tai sit etsin niille uuden kodin (semmosen mihin ei tipuja kaipailla). :smt009 Pointti oli, et mä ainakin ymmärrän hyvin, jos joku laittaa häirikkökanan paistiksi ennen kuin mitään oikeaa vahinkoa ehtii tapahtua.
emilia

hei kaikille

ei ole mahdollisuutta pitää niitä erillään, ainoa mahdollisuus on, että poikaset ja emot ovat koko ajan sisällä, kunnes poikaset ovat isoja ja se on minun mielestäni kurjaa, ovat nimittäin suljettuna aika isoon kasvihuoneeseen, eikä siellä voi pitää mitään luukkuja auki, koska ko kana menee samantien luukusta sisään. Eilenkin oli todella tukalaa siellä kasvihuoneessa, kun ei saa luukkuja auki. Se on kierrellyt kasvihuonetta koko eilisen päivän, että mistä pääsisi sisään, nokkimaan poikasia.

Täytyy tutkailla tämä päivä vielä, mutta jos ei muu auta niin illalla :smt027
emilia

no niin

kaikki hyvin, kana jätti poikaset rauhaan ja sai pitää elämänsä. :smt006 Tämä oli hyvä, ettei tarvinnut muuten tervettä kanaa lopettaa, mikäköhän siellä lie ollut. :smt017 nyt edelleenkin kaakattaa, aivan kun kutsuisi poikasiaan syömään, mutta kai se ohi menee............
Vastaa Viestiin