poikaset eikä vauvat
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
weivi
poikaset eikä vauvat
Tuntuu vähän oudolta kun joidenkin mielestä linnun poikasetkin ovat vauvoja ihmisellä on vauvat ja eri eläin lajista riippuen poikaset,pennut,lehmän ym.vasikat jne.Vois aivan hyvin käyttää oikeita nimityksiä.Ankan poikaset ei vauvat .Pysytään maan pinnalla näissäkin nimityksissä ettei etäännytä luonnollisuudesta.
-
sannikki
Re: poikaset eikä vauvat
Ehkei ihmiset kuitenkaan pidä niitä oikeina vauvoina
ei luulis tuollaisen häiritsevän
Puhuuhan monet koirilleen ja kissoilleen että tule mamman luo jnen tuskin siinä on kyse rotujen sekoittumisesta
Meillä ainakin on hanhivauva, joka on hanhen poikanen, jonka vanhemmat on mun rakkaat 
-
mik
Eiköhän se ole asiayhteydestä kiinni, mitä nimitystä käytetään? Esim meidän Klaaralla on poikanen, mut kyllä mä Klaaralle lepertelen, et onpa Klaaralla hieno vauva
Ja onnistun ihan sujuvasti joskus puhumaan esim kalkkunauroksestakin, vaikka eihän sellaista ole olemassakaan.
Asiatekstiin oikeat termit, keskusteluun ja tunnepitoiseen just sellaiset termit, kuin kirjoittaja haluaa, jotta onnistuu myös välittämään tunnetilansa.
Ja onnistun ihan sujuvasti joskus puhumaan esim kalkkunauroksestakin, vaikka eihän sellaista ole olemassakaan.
Asiatekstiin oikeat termit, keskusteluun ja tunnepitoiseen just sellaiset termit, kuin kirjoittaja haluaa, jotta onnistuu myös välittämään tunnetilansa.
-
vardenji
Samaa mieltä mikin kanssa
Töissä puhun tipuista, kalkkunan poikasista, kileistä ym. samoin vieraille puhuessa, mutta leperrellessä puhun Sakuralle sen vauvasta, kanoille niiden vauvoista tai pienokaisista jne. Täälläkin tulee käytettyä varsinkin uudesta tipueesta puhuessa et jollein kanalle tuli pikkuvaaveja tms.
-
maunu_muori
Kyll mää oon meitin elikolle MAMI, ja Jäärä on ISKÄ...piste ja puksis
Mut meillä ei taatusti inhimilleistetä elikoita(johan me oltaisiin sitten kannibaleja). Milläs nimellä mun pitäis sanoo Ville pässille, että tuolla tolla miehellä on nyt rehunjako menossa.. kun sanoo että ISKÄN luo, niin tietää heti kenen tykö pitää mennä. Ja kun Ville äkkää missä ISKÄ on niin, kyllä sinne porhaltaa sitten se loppukaartikin
.. Puuttuu nääs se paimenkoira, mut Ville toimii tiennäyttäjänä sen sijaan. Etunimeekö sitten pitäis käyttää, höpöttäessa elikolle, kun kertoilee elikoille, mitä seuraavaksi tekee..
.. vai kolmatta persoonaa tai passiivia 
-
taikku
Minoon ÄITI, kaikille elukoille
Töistä kun tulen pihaan, kanat ryntää heti luo, ankat huutaa tarhassa ja koirat haukkuu omissaan, niin minä huikkaan kaikille "äiti tulee kohta", eli kun olen käynyt vaihtamassa kotivaatteet päälle
En kylläkään vauvoittele eläimiä (en niin ole innoissani ihmisvauvoistakaan
), lintujen poikasia kutsun vaan pikkuisiksi ("missä äitin pikkuiset on").
-
Pia
Jos käsitteistä keskustellaan, niin kutsutaanhan ihmisen jälkikasvua, lasta, myös monella eri nimikkeellä jotka eivät ole "korrekteja" nimikkeitä ihmisrodun eri ikävaiheille. Määritelkääpä mamman höpönassu
Pikkusiskoanikin kutsuttiin pitkään tipuliiniksi
Pikkusiskoanikin kutsuttiin pitkään tipuliiniksi
-
vardenji
Äiti alko allekirjottaan kortit ym nimikkeellä Emo. No minähän kirjotan sitten korttiin äidille että T:Pentu 
-
ninnu
Mikä kuva
Täälläkin yksi on kaikkien eläimiensä äiti, pihalla kirmaa toinen, toistaan ihanampi eläinlapsia ja vauvoja, lisäksi löytyy poni-miehet ja aikuiset kanat on naikkosia ja vaimoja, lehmät likkoja, possut tyttöjä, vuohet pukkeli-kikkeleitä (kutut
)....missähän pilvissä sitä lenteleekään 
Täälläkin yksi on kaikkien eläimiensä äiti, pihalla kirmaa toinen, toistaan ihanampi eläinlapsia ja vauvoja, lisäksi löytyy poni-miehet ja aikuiset kanat on naikkosia ja vaimoja, lehmät likkoja, possut tyttöjä, vuohet pukkeli-kikkeleitä (kutut
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
weivi: nyt taidat turhaan vouhottaa ihan itse eli sinua 'häiritsee' ensin mm. lainkuuliaiset lintujen pitäjät ja sitten linnuilleen/linnuistaan "lepertelevät" palstalaiset
Toki itsekin pidän siitä, että asiakysymyksissä kirjoitetaan niin hyvää yleis/kirjakieltä, että lukijakin pysyy kärryillä mistä on kysymys! Mutta jos mulla on iki-ihana kalkkukakara, niin suurin osa lukijoista ymmärtää mistä eläimestä ja mistä tunteista on kysymys
Toki itsekin pidän siitä, että asiakysymyksissä kirjoitetaan niin hyvää yleis/kirjakieltä, että lukijakin pysyy kärryillä mistä on kysymys! Mutta jos mulla on iki-ihana kalkkukakara, niin suurin osa lukijoista ymmärtää mistä eläimestä ja mistä tunteista on kysymys
-
kaisumaria
- siebenbürger
Mä ainakin oon kaikille eläimille äiti (kun en muuten ole). Ukkokulta on taas pappa, ja kyllä
kissat ja linnutkin erottaa kumpi on kumpi, äiti ruokkii ja huoltaa ja pappa toimittaa kaloja
kisuille ja kalanperkeitä linnuille.
kissat ja linnutkin erottaa kumpi on kumpi, äiti ruokkii ja huoltaa ja pappa toimittaa kaloja
kisuille ja kalanperkeitä linnuille.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
-
kochin-fani
Itse en ikinä osaa, enkä halua sanoa itseäni eläinteni äidiksi. Se tuntuisi minusta ihan oudolta... Mutta mielestäni jokainen saa sanoa tipuja/poikasia/vasikoita jne. vauvoiksi, jos haluaa
Mielipiteensä kullakin!
Tuo hanhikuva oli ylisuloinen
Tuo hanhikuva oli ylisuloinen
-
rilla
No kaikenlaisia huolenaiheita sitä on olemassa.
Minua välillä ärsyttää kyllä, kun isäntä huutelee elukoille että äiti tulee pian sinne. Sanon, etten kyllä ole niiden äiti!
Mutta siltikin ite syyllistyn samaan. Ei se tee sen hullummaksi tätä touhua, vaik pikkuhanhet olisikin vauvoja.
Kai nyt jokainen älyää, että ei se taida oma vauva olla kuitenkaan, tai sitten on tullu ulkonäkö vähän kauempaa ja tietenkin miehen suvusta.
Minua välillä ärsyttää kyllä, kun isäntä huutelee elukoille että äiti tulee pian sinne. Sanon, etten kyllä ole niiden äiti!
Mutta siltikin ite syyllistyn samaan. Ei se tee sen hullummaksi tätä touhua, vaik pikkuhanhet olisikin vauvoja.
Kai nyt jokainen älyää, että ei se taida oma vauva olla kuitenkaan, tai sitten on tullu ulkonäkö vähän kauempaa ja tietenkin miehen suvusta.