Kanojen /kukkojen kuljetus pitkillä matkoilla

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Tirppa

Kanojen /kukkojen kuljetus pitkillä matkoilla

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Onko kellään kokemusta kukkojen / kanojen kuljetuksesta pitkillä, 12+ tunnin automatkoilla?
Nyt olisi kaipaamani kukko tiedossa, mutta mietityttää tuo matkan pituus...miten kukkotipu mahtaa selvitä 12 tunnin automatkasta?? :smt017
(Ajattelin, että kukko kuljetettaisiin suljetussa pahvilaatikossa, hyvillä ilmareijillä varustettuna. Eväänä olisi vaaleata leipää, veteen liotettuna, jottei ainakaan janoon kuolisi matkalla.)

Mielelläni kuulisin,jos jollain olisi käytännön kokemusta asiasta. :smt023 :smt045
hellu

Re: Kanojen /kukkojen kuljetus pitkillä matkoilla

Viesti Kirjoittaja hellu »

Me kuskasimme kanoja 6h ihan tommosessa kissankuljetus laatikossa. Siihen vain nippapullo kiinni ja ruokakuppi sisälle, sekä sanomalehti silppua. Hienosti meni matka ja kun tulimme niin myöhään illalla kotiin, niin kanat oli niissä vielä yön ylikin eikä niillä ollut mitään hätää.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

12 tuntia emme ole kuljettaneet mutta pitkiä matkoja kuitenkin.Meillä on kanojen kuljetukseen rakennetttuja kuljetuslaatikoita mutta esim tuollainen kissan kuljetuslaatikkon on varmaakin ihan hyvä.Tai vaikka pahvilaatikko.Meillä ei ole ollut vettä tai ruokaa kanoille matkan aikan,vaan ne on otettu ulos laatikoistaan heti perille päästyämme ja saaneet sitten vettä ja ruokaa.Hyivn ovat pärjänneet ja aina tulleet perille ehjinä ja pirteinä.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Me ollaan kuljetettu marsunhäkissä useampi tunti. :smt003
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Jos on jo iso niin pärjää hyvin ilman mitään juomia ja ruokia kunhan on juotettu ennen kuljetusta ja annetaan vettä sen jälkeen :smt001
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

onhan kanat juomatta ja syömättä koko yönkin. kyllä ne pärjää. tärkeintä on, ettei kuljetettavalla tule kuuma, silloin kun tulee janokin nopeammin!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä olen erilaisia eväillä varustettuja häkkiratkaisujakin toteuttanut mutta oikeastaan paras on umpinainen pahvilaatikko, siellä kun on hämärää pysyvät kanat rauhallisina. Harvemmin kuljetus kuitenkaan kestää paljoa yli puolta vuorokautta ja ainakin meillä kanat ja tiputkin on öisin syömättä ja juomatta niin ei ne siinä ajassa tosiaan nälkään kuole eikä janoonkaan kunhan tosiaan nestehukka ei iske eli eivät paistu sinne laatikkoonsa. Hämärään pahvilaatikkoon on turha laittaakin evästä kun ei kana/kukko pimeässä syö.
Etenkin pitemmille kuljetuksille etenkin pienimmät pyrin syöttämään hyvin ennen pakkaamista, ettei tosiaan tulisi nälkä. Jotain erikoisherkkupöperöä (mielellään nestepitoista) sen verta että ahmivat kuvut täyteen. Ja juomaa ja vettä tarjolle sitten taas perillä.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Jos pitää kanaa juottaa matkalla (kesä) Niin injektio ruiskulla vaikka 10ml sillä hitaasti painaa vettä kanan nokkan kylkeen niin siitä se sitten juo toimii ainakin viiruillaeli siihen vaan antaa hitaasti vettä ja kana maiskuttaa. PS junassa voi tulla outoja katseita :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta tämä on tosi hyvä kuljetustapa jos on tilaa
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... ultua.html
Pajula

Viesti Kirjoittaja Pajula »

Hei :smt041
parinvuoden takaisen jutun kaivelin.. Oi kiitos miten hyvä kuljetuslaatikko systeemi!!
Tuollaisen minäkin saisin helposti rakennettua!! Montako kanaa kuljetit yhdessä tuollaisessa kuljetusbixissa?

Minulla on reilun 300km kananparven hakumatka suunnitteilla. Matkahuoltokaan ei eläviä eläimiä kuljettele..

Miten muut hoidatte kuljetukset? Isännän työtilanne sen verran kireä, että suunitelma B päiväretken sijaan on suunniteltava..
Pajula

Viesti Kirjoittaja Pajula »

..Melkein oikein: Suunnitelmaan B on siis myöss varauduttava.. :smt040
Suvianne

Hitsi kun en muista montako mulla on ollut nuissa laatikoissa. Mutta matkan ajaksi voi laittaa ahtaasti. Kunhan eivät ole päällekkäin ja ilma kulkee. Ruokaa ja vettä ei hyävää laittaa laatikoihin. Jos pikä matka juottaa vaikka välillä.

Tossa mun systeemissä on se hyvä puoli, että siellä ei tule niin tukahduttavaa kuin monasti pahvilaatikoissa.

Toivottavasti kyyti järjestyy :)
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Kuinkas ne kanaset saa noihin laatikoihin niin ettei eka karkaa kun tokan laittaa?
Suvianne

Jaa´a :smt005 Minulla on rautalangalla toinen pää kiinni ja raotan toista ja sitten vaan nopeesti lykkään sinne uuden.
Joskus joku yrittää karata, mutta ihan hyvin olen selvinny. Yleensä se on se jota lykätään koppiin joka panikoi. Se olis hyvä saada rauhallisesti pää edellä koppiin. Kaikkein helpoin olis jos kuljetettavat hakis yön pimeydessä orrelta suoraan ja lähtis liikkeelle heti aamusta.
Vastaa Viestiin