Sitä on näköjään liikkeelläIloisten Munatalo kirjoitti:Meilläkin metsoillaan
Kana käyttäytyy kuin "metso soitimella"
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- Aleksandra
- nandu
Re: Kana käyttäytyy kuin "metso soitimella"
-
Ilona
Tuli just nettiin kaikki Ornis Fennican lintutieteelliset artikkelit, niitä on vuodelta 1924 saakka! Niitä selaillessa osui silmiin K. E. Kivirikon raportti vuodelta 1930. Hän oli löytänyt lihakaupasta koppelon kokoisen urosmetson, joka lähemmin tarkasteltuna osoittautui koiraspukuiseksi naaraaksi. Että näköjään linnuilla noi sukupuolenvaihdokset on mahdollisia.
-
piiparinen
noh...meillä sen keväällä syntyneen kukon käytös on ollut melko outoa
. se matkii meidän ainukaista nuorikkoa Klaaraa...ääntelee samalla tavalla, muut kukkopojat polkee sitä ja kannukset eivät ole yhtään kehittyneet...
tosin en ole kuullut hänen vielä kertaakaan kiekuvankaan
. mutta ulkonäöllisesti herra on herra...eli kukkohan se on kaikkien silmissä...ja siltähän se näyttää...vaan kovin on kanamaista käytöstä sanon minä
.ikinä ei ole tarvinnu näin epävarma olla kukkopojan suhteen...en nytkään olis ulkonäön perusteella, mutta muuten se käyttäytyy kuin kana..
voihan se olla et on niitä "vinksahtaneita" kanalinnuissakin
tosin en ole kuullut hänen vielä kertaakaan kiekuvankaan
voihan se olla et on niitä "vinksahtaneita" kanalinnuissakin
- Aleksandra
- nandu
Samainen Floora kananen, jonka metsoilu sai aikanaan minut aloittamaan tämän ketjun käyttäytyy taas kuin metso soitimella. Se edellinen metsoilu ei johtanut sitten koskaan haudontaan. Olisikohan nyt toivoa, että tästä seuraisi haudonta. Nyt olisi sopiva vuodenaika ja minulla kova tipukuume
. Floora pörhistelee ja potpottaa. Kukko ei siedä Flooraa silmissään (onkohan tuo niin 'kukkomaisen' näköistä touhua). Kukko pakottaa Flooran orsille tai ikkunalaudalle turvaan (haudo siinä nyt sitten...
). Olen ruokkinut Flooraa erikseen orrelle (varmuuden vuoksi, vaikka se käy kyllä syömässä ja juomassa kun muu parvi on ulkona) ja se antaa minun silittää itseään
, mitä se ei ole koskaan ennen tehnyt.
Metsoilu jatkuu nyt neljättä päivää. Toissapäivänä Floora muni vielä munan, sen jälkeen ilmeisesti ei. Se on muninut hyvin helmikuusta alkaen. Kuinka monta päivää teillä muilla on metsoilu jatkunut ennen pesään asettumista? Olen varmuuden vuoksi kerännyt siitosmunia ja toiveikkaana säilytän niitä nyt ohjeiden mukaan.
Metsoilu jatkuu nyt neljättä päivää. Toissapäivänä Floora muni vielä munan, sen jälkeen ilmeisesti ei. Se on muninut hyvin helmikuusta alkaen. Kuinka monta päivää teillä muilla on metsoilu jatkunut ennen pesään asettumista? Olen varmuuden vuoksi kerännyt siitosmunia ja toiveikkaana säilytän niitä nyt ohjeiden mukaan.
-
Peltomäki
Minulla on kaksi "metsoa".
Toinen niistä on vielä musta, joten siis todellakin näyttää metsolta. Molemmat ovat hautoneet aikaisemmin ja nyt viikon ajan näyttäneet metsomaisia pörhistely elkeitä. Eilen illalla toinen jäi pesään ja tänään myös se toinen. Toiselle laitoin muovimunat alle ja siitosmunat tulee postissa, mutta toista yritän houkutella pois pesästä. Ei taida kyllä onnistua.
Meillä muuten kutsutaan hautovaa kanaa metsoksi. On niin ihanan näköisiä ärhentelijöitä.
Meillä muuten kutsutaan hautovaa kanaa metsoksi. On niin ihanan näköisiä ärhentelijöitä.
-
ellikki
MInä olen varmaan lukenut liikaa aku ankkoja, kun mulla tulee mieleen piiretyt kalkkunat 
- Aleksandra
- nandu
Kiitos tiedosta Peltomäki! Siispä toivon, että noin viikon metsoilun jälkeen alkaa haudonta
. Ellikki: tosiaan, nyt kun mainitsit, Akkarin kalkkunat ovat tosiaan hyvin paljon samannäköisiä kuin meidän Floora nyt
!
-
Iloisten Munatalo
Meillä on kaikki metsoilevat alkaneet aina hautomaan 
- Aleksandra
- nandu
Nyt on kulunut reilusti yli viikon Flooran metsoilun alkamisesta. Sen käytös muuttui perjantaina normaaliksi eikä haudonta ole alkanut. Hormoonit siis hyrräsivät mutta se ei viitsinyt ryhtyä toimeen
. Mutta ei se mitään
, kyllä joku kanasista aloittaa sitten kun aika on sopiva. Tästä opimme sen, että kana ei ole kone ja mikään ei ole varmaa vaikka siltä näyttäisi
.