Kummallinen turvotus kanan päässä

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kekkeruusi

Kummallinen turvotus kanan päässä

Viesti Kirjoittaja kekkeruusi »

Aamulla kanalaan mennessäni huomasin meidän vanhimman kanan päässä omituisen ilmiön. Eilen pää oli ihan normaali.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5358_n.jpg

Turvotus ja kalju alue on täysin symmetrinen. Kana on iältään ehkä muutaman vuoden, alhon kantaa. Talvella se oli hieman vaisu ja ehkä vähän laihtunutkin, mutta madotuksen jälkeen piristyi. Kanalassa on ollut ihan rauhallista, ketään ei ole ainakaan tähän mennessä nokittu, ja muutenkin on sopuisa lauma. On toki mahdollista, että muut ovat nokkineet. Kana syö kyllä, mutta on hieman vaisu. Vielä tänään ei ole tarkoitus sitä ainakaan lopettamaan ruveta, mutta se on toki edessä, jos tilanne huononee, tai pää ei ala parantua riittävän nopeasti. :smt009

Kellään mitään arviota, mikä Olgan päähän on tullut?

Vastaanpa itse omaan kysymykseeni:

Luulen, että toiset kanat on nokkineet Olga-paran pään tuohon kuntoon. Puhdistelin turvonneen alueen laimennetulla Betadinella, ja päältä irtosi paksu kerros kuivunutta märkää. Onneksi on eläinlääkärituttuja, sain nimittäin hyvät ohjeet kipulääkityksen ja antibioottihoidon suhteen. Molempia löytyy kotoa, joten nyt pidetään vain peukut pystyssä, että hoito toimii, tai kana toipuu ennalleen hoidosta huolimatta :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kummallinen turvotus kanan päässä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hui, onpas hurjan näköinen ja nopeasti tullut...yhden yön aikana. Laitoitko kuvan eläinlääkäritutuillesi?
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mitä kipulääkettä ja millä annostuksella? Aika hurjan näköinen pää kanaraukalla.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kekkeruusi

Kipulääkkeeksi käy karprofeeni (esim. Rimadyl, Dolagis, koirille) annoksella 5 mg/kg. Olen sen itse liottanut veteen ja antanut ruiskulla suuhun.

Pää on edelleen turvoksissa. Kotona oli ainoastaan lehmien utaretuubeja, joissa onneksi oli sopiva antibiootti mukana, joten viikonloppu on menty niillä. Eiköhän me kuitenkin tänään aloiteta antibiootit ihan suun kautta, kyllä tuo ne tarvitsee.
kekkeruusi

HiltaHelikopteri kirjoitti:Hui, onpas hurjan näköinen ja nopeasti tullut...yhden yön aikana. Laitoitko kuvan eläinlääkäritutuillesi?
Juu, facebookissa jaoin ja toivoin, että joku eläinlääkärikavereistani sen näkisi :smt002 Yhdellä onneksi on kokemusta siipikarjan yksilöterveydenhuollosta, joten sain apua hyvinkin pian :smt001 Työskentelen itse kunnaneläinlääkärien avustajana, joten eläinten suhteen apua on aina tarjolla.
kekkeruusi

Olga vaikuttaa heikkokuntoiselta, joten se ei ehkä selviä tästä. Se on nyt eristetty kanalan nurkkaan, jotta saa ainakin syödä rauhassa, eivätkä muut enää pääse nokkimaan sitä. Saadaan myös mahdolliset munat kerättyä erilleen, koska niissä on nyt antibioottia. Luulen, että tässä käy lopulta huonosti, mutta onpahan ainakin yritetty :smt009
Vastaa Viestiin