Kanala sopii myös kaupunkipihaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
awokoch

Kanala sopii myös kaupunkipihaan

Viesti Kirjoittaja awokoch »

Kanala sopii myös kaupunkipihaan http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/04/k ... 24041.html
6. Urbaanit kanat http://kaupunkiviljely.fi/kanoja-ja-kat ... valloissa/

Hyvä Yle Helsinki, pääasia että puhutaan. :smt038 :smt041 :smt038
Kalle
bankiva

Re: Kanala sopii myös kaupunkipihaan

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Senverran kauan olen kanoja kasvattanut, että minusta hieman tuntuu, että arvoisa toimittaja ei kyllä ole alkuunkaan kanoihin ja niiden hoitoon perehtynyt.
Lienee tämmöinen cityvihreä toimittaja kyseessä.
Maaseudullakaan ei ole mitenkää erityisen ongelmatonta tämä omatarvekanalan pito, saatikka sitten toimittajan maalailemassa, tietenkin lievästi sanoen ruusunpunaisissa ajatelmissa. Kyllä kanoista ja varsinkin kukoista ääntä lähtee; ruutukaava-alueella ympäristön ja naapureiden reaktiot saattavat olla melko voimakkaitakin.
Haja-asutusalueella; sielläkään ei liene aivan ongelmatonta, jos naapuri asuu välittömästi tontinrajan toisella puolen.
Kirjoittelen tätä yli kaksikymmentä vuotta sitten Helsingistä maallemuuttajana, ei kaikki ole ihan niinkuin lehtikirjoituksissa monasti saa lukea.
Kirjoittelussani on taustaa yli kolmenkymmenen rekikoiran pidosta, maatiaiskanoista ja kyyhkyistä. Onneksi minulla ei ole raja-alueella asuvaa naapuria, tilaa on mutta kuitenkin; naapuruussopu maalaisyhteisössä on ensiarvoisen tärkeä asia ja se pitää ottaa huomioon. Vuosien varrella olen oppinut.
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Ihan varmasti nousee kaikenlaisia ongelmia, ja toimittajat nostavat mielellään yhden näkökulman asiasta esille, sen myyvimmän.

MUTTA, minusta on aivan mahtavaa että ihmisiä inspiroidaan oman ruokansa kasvatukseen. Turhan moni on nykyään ulkoistanut ruokansa tuotannon; joku kasvatta ja "parhaimmassa" tapauksessa "äidit" valmistavat sen tehtaassa valmiiksi kotiin vietäväksi ja lämmitettäväksi. Tämä on yksi syy miksi kunnioitus ruokaa ja sen tuotantoa kohtaan on heikkoa. Jos tämä auttaa ihmisiä uudestaan kunnioittamaan aitoa ruokaa ja huomaamaan omien valintojensa merkityksen sekä vastuunsa ympäristöstä, niin ihmisistä, eläimistä kuin luonnosta, mikä sen parempi :smt023
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Meiltä tuttavat kysyivät tänään kesäkanoja. Niin, että ottaisivat taajama-alueella olevaan pihaansa muutaman kanan ja sitten talven tullen toisivat meille "hoitoon". Muttamutta... mitenkäs parveen palauttaminen sujuisi, kun muutaman kuukauden ovat olleet kesälaitumilla? :smt017 Arvailisin, että tappelu siitä syntyy. :smt021 Mutta kuinka paha tappelu? Entäs tautijutut sunmuut? Onnistuiskohan tämä, onko kenelläkään kokemuksia?

Sitä en ollenkaan epäile, etteikö he hoitaisi tirppoja hyvin, eläinihmisiä kun ovat. :smt048 Puhuivat jotain kanojen kouluttamisesta, ovat aiemmin sitä harrastaneet.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kallelle kompsit, asiassa on aina tämäkin puoli!
Tupu, kaksi parvea saa kyllä yhteen, mutta kukoista toinen voidaan joutua kolkkaamaan. Laita kylmän rauhallisesti parvet yhteen, höyhenet pölisee hetken ja sitten PITÄIS rauhan laskeutua. Jollei, mumma on käyttäny kirvestä ;)
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Eli SAATTAIS vaikka onnistuakin parvien yhdistäminen. Tai sitten tehdä niille oma talvilukaali. :smt045 Saas nyt sit nähdä.
awokoch

Viesti Kirjoittaja awokoch »

Kalle kirjoitti:Senverran kauan olen kanoja kasvattanut, että minusta hieman tuntuu, että arvoisa toimittaja ei kyllä ole alkuunkaan kanoihin ja niiden hoitoon perehtynyt.
Kirjoittelussani on taustaa yli kolmenkymmenen rekikoiran pidosta, maatiaiskanoista ja kyyhkyistä. Onneksi minulla ei ole raja-alueella asuvaa naapuria, tilaa on mutta kuitenkin; naapuruussopu maalaisyhteisössä on ensiarvoisen tärkeä asia ja se pitää ottaa huomioon. Vuosien varrella olen oppinut.
Minulla on täällä kolme rajanaapuria, joille olen antanut munia ja kysynyt haittaako kukon kiekuminen, "ei sitten ollenkaan, päin vastoin maalaiskylän maisemaan kuuluu kiekuminen".
Jos puhut yli kolmenkymmenestä rekikoirasta, niin mikähän on metelin osuus versus kanat ?
Leonidas

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Onko jotkut kanarodut hiljaisempia kuin toiset? Asutaan vieläkin taajamassa, muutto siirtyi hamaan tulevaisuuteen, mutta kanahulluus jäi. Sinisiä silkkikanoja olen ajatellut... :smt004
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Kokemusta kukoista tosi vähän kun uusi harrastaja olen mutta minun orpigtonkukko ei kyllä kovinkaan paljoa kiekumista harrasta :smt040 Yleensä aamulla voi muutaman kiekasun huutaa mutta harvoin pihalla, paitsi silloin saattaa ilmoittaa kuka on reviirin haltija kun vieraita käy, mutta ei aina silloinkaan :smt038
Vastaa Viestiin