Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maunu_muori

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

pitää itse itseä kommentoida. Onnistuttiin saamaan samalla leimalla 6 *6 munaa, ja yks oli eri leimalla :( , muuta ei ollut paikallisessa. Jäärä menee vielä tonne toiseen suuntaan huomenna tekeen tarkastuksen, jos löytyis lisää noita munia.

Mitäpä ei isoäiti tekis lastenlasten eteen, vaikka pitää aloittaa näin pitemmän kaavan kautta :smt040 .. asiasta villakoiraan, jos jollain jyskylän ympäristössä on raskaita kanarotuja ja niillä munia myynnissä, niin vielä mun koneeseen, tällä kertaa kukon toivossa, mahtuis muutama muna, tipuja en haluu, mut 10 munaa kelpaa.. ei oo välii rodulla, mut mahdollisimman raskas ja saa olla sekarotuistenkin munia.. mun puolbroiskulikat on vailla miestä :smt025 , ja ny

PESEEN HAUTOMAKONETTA :smt005
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Mä en muutes kans löytänyt noitten mun luomujen alkuperää sen kanalatunnuksen perusteella, mikä munissa oli.
Meidän luomut, eli ihan selvästi kukko ja kana, on nyt about 1,5kk ikäisiä, hauskoja, reippaita tyyppejä :smt001 Ja ihanan puhtaan valkoisia, ainakin vielä :)
Kana on paljon rauhallisempi, ja rohkeampi, kukko vaikuttaa välillä vähän sekopäältä :smt003
maunu_muori

Sainpas vielä lisää.. nyt on siitä meto66 tuottajalta ja parilta muulta sen pakkajaan kanalan leimoilla, sitten ostin verrokiksi kahden eri firman luomumunia, nää oli valkoisii, noi toisethan oli kaikki ruskeita.

Näin insinörttinä alko kiinnostamaan, onko luomukanaloissa kukkoja vai ei.. eli "lähes" tieteellinen 100 munan projekti alkaa viikonloppuna.. pikkaisen huolettaa, että onkohan meidän hautomakonen kunnossa. Olis hieman kinkkinen juttu, jos ei toimiskaan, en oo käyttänyt muistaakseni kolmeen vuoteen... :oops: varasuunnitelmana on tietty että HUUDAN PEKKISTÄ apuun.. melkein kuuluu meiltä huuto heille :smt005 .. mun äänivaroilla :smt025

Parasta ennen päiväys on kaikissa koteloissa 14-15.5. Toivottavasti eivät oo liian vanhoja :smt017.. ne munat jotka ei sitten kehity, käytän... muihin tarkoituksiin lähiaikoina...kvaak kvaak, syö ihan nätisti keittettyy ja murskattuu kuorineen, jos ehtii astialle ennen riiviöitä :smt019
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Onpas maunu-muori nyt kyllä laittanut ranttaliksi! :smt005 Mihinkähän joudutkaan niitten kaikkien tipujen kanssa?

Olin yhteydessä tuonne satamunaan ja kyselin miksei hakusysteemi toimi. Sieltä vastattiin:
"muutama vuosi sitten eri munantuotantotiloille tehtiin luvattomia tunkeutumisia
eläinaktivistien toimesta. Tuolloin sopimustuottajamme pyysivät
poistamaan palvelun, jotta saavat nukkua paremmin yönsä rauhassa."

Aivan ymmärrettävä syy.

Lisäksi sieltä vastattiin, että tällä tilalla, mistä ostamani luomumunat ovat, on rusnaasti kukkoja, koskapa tuottavat myös sopimustuottajana luomukukon lihaa. On siellä kukoilla rouvia :smt004 !
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Multa saisi ruskeiden hy line brownien munia kukkona niillä rokki.
maunu_muori

eli toiveissa olis, että saan niitä tipuja ja niistähän noin puolet on kanoja. Aattelin sillain varmanpäälle, jos tulis 10 kanaa.. mut jos siellä tilalla mistä meto66 osti munia on runsaasti kukkoja, niin tuleekohan tästä nyt joku ylituotanto-ongelma.. TÄSTÄKIN.. että ei olis eka eläinlaji, jota sitten :smt027 pakastimeen. Kone on lämpenemässä, pitää vaan keittää toi vesi, meillä menee, ehkä, tällä hetkellä pintavettä kaivoon ja sehän on sitten :-" kyllästettyy...

vielä kun sais jostain hedelmöittyneitä broilerin munia.. 10 kpl, niin muori olis :smt055 .. noi mun kultabrama-broiler-maatias-isabrown ja ties mitkä tyttösotkut nautis mielellään herraseurasta, ens kesänä. siis vajaan vuoden päästä...just mahtuis vielä se 10, laitoin äsken ne munat.. jos jollain on ees jotain mahdollisimman raskaan munaa..ei tarvii olla puhdasta, niin voisin ostaa, esim jättikoch sotukuu jotain sitä kokoluokkaa. Laittakaas tänään yksärii, niin sovitaan lähetys ja hinta!!

Kattos meto, oon tossa työelämässä tottunut, että jos toimeen tartutaan, niin sitten kanssa tapahtuu :smt040 .. eikä vaan meinata, ja määritellä :smt047
piitteli

Viesti Kirjoittaja piitteli »

Heei, Mistä päin suomea te löysittä noita ruskeita luomumunia? Olen meinaan jonkun verran koittanut niitä etsiä viimeisen vuoden ajan. Niiiin haluaisin niitä lisää, kun sain vain yhden kanan loppuviimein viime keväisistä. Mutta jos Maunu-muori, jos sulla tulee ihan ylitarjontaa niistä, niin voin tulla ostamaan muutaman tipun sitten :D Olettaen ettet ihan maailman äärisssä asu :smt001
maunu_muori

Käyn Jyväskylässä töissä ja täällä on vajaa parikymmentä siwaa ympäri kaupunkia..Tyhjensin ensin tosta messukeskuksen vierestä tuon tuottajan munat( ja parit muut paketit). Petäjävedeltä sain muutaman lootan .. Keuruulla ei ollut yhtään luomumunaa. Sitten ostin vielä S-marketista verrokkeja.. ne oli valkoisia munia.

Katotaan, jos tulee ylimääräistä..

Taitajakisat on tossa messukeskuksessa just nyt(alkoivat tänään), jos teiltä sieltä on nuoria kisailemassa, niin sinne hyllyyn jäi kyllä muiden toimijoiden eldoraadoja, .. siis viime perjantaina. Pyydä käymään, se Siwa on siinä vieressä :smt045, matkaa noin 50 m, muita on Ainolanrannassa, kävelymatka, tässä on kartalla:
http://siwa.lahikauppa.fi/fi/kaupat/?ne ... skyl%C3%A4 Neljä ihan kävelymatkan sisällä messukeskuksesta.

Teille taitaaa olla meiltä, jonkin verran matkaa, mut ei ihan hirveesti.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Ompas nää kaupantädin luomumunat saaneet ihmiset valloilleen: maunu-muorikin huutelee ´jos jollain olis jonkun raskaamman munaa...` :smt043
Ihan meinaa itekkin kiinnostua kokeilemaan, mutta kerran jo yritin -laitoin kokeeksi koneeseen sen mitä täältä ´jumalan selän takaa` paikallisesta sain ja menestys oli kehno: ei kukkoa niiden munien teossa mukana.
Tsemppiä Maunu-Muori, jännä kuulla miten käy -100 luomumunaa -on siinä tipu poikineen...kun mulla meinaa jo tulla hiki kun kattelen noiden kolmentoista tipun touhuja!
maunu_muori

no tässä voi käydä vielä ihan köpelösti.. edellinen haudonta, mitä koneella tein päätyi grande katasrooffiin.. pääs toi jäärä korjaan mun töissäollessa koneen kosteusrosenttia.. kuumalla vedellä.. just päivä pari ennenkuin hansujen piti kuoriutua... :smt013 :smt013 :smt013 Pitäsköhän laittaa lukkojen taa koko kone :smt047
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

maunu_muori kirjoitti:Pitäsköhän laittaa lukkojen taa koko kone :smt047
Mieluummin jäärä... :smt004
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Tupu kirjoitti:
maunu_muori kirjoitti:Pitäsköhän laittaa lukkojen taa koko kone :smt047
Mieluummin jäärä... :smt004
:smt044 :smt044
piitteli

Viesti Kirjoittaja piitteli »

Täällä päin on siwat aika harvassa, mutta koitanpa kurvata heti seuraavaan kun tulee vastaan. Jos asut johonaki Keuruun lähellä, niin siellä käyn muutenkin aina sillontällön moikkaamassa tuttuja, joten voisin kyllä tulla muutaman tipun hakemaan. Seuraan siis tiiviisti täällä kuinka käy ja pysyykö jäärä aisoissa :smt003
maunu_muori

Pidetään mielessä, jos niitä tipuja tulee. Käydään, varsinkin kesäaikaan, sillon kun oon lomalla, Keuruulla kaupoilla.. ja maatalouspuolella. Jyskylän Agri on kyllä tosi hankala paikka käydä ostoksilla, ainakin, jos on peräkärry perässä. Parkkari on niin älyttömän epäkäytännollinen, melkein joutuu kärryn irrottamaan että sen saa käännettyä. Eikä meille sieltä Megamarketilta niin kamala matka ole :smt040 kolmisenkymmentä kilsaa.
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Minun ekat kaupan luomu munat oli tyhjiä :smt045 kaikki 6. Mutta nyt ostin ittepäinen ku olen niin uuen satsin, ei vain tuolla prismassa ollu ku saman eli kultamunan munia mutta yritetään ny kuiten...jossei nuista ykskään sikiä nii ostan vielä rainbow luomu munia ja sitte taian luovuttaa jos ei vieläkhän... :smt004
Vastaa Viestiin