Miten ihmeessä saan rouvat edustuskuntoon kesäksi? Pesu mäntysuovalla??? Odotanko seuraavaa sulkasatoa?
Kanojen pesu?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Pia
Kanojen pesu?
Onkohan muilla ollut tällaista ongelmaa, että valkoiset kanat eivät ole enää valkoisia? Meillä oli todella huono yhdistelmä näin ekana talvena: turve + korkea ilmankosteus + erittäin aktiivinen kukko + kana joka nukkuu munintapesässä (ja myös tekee tarpeensa sinne). Kaiken tämän seurauksena valkoiset kanat eivät ole enää valkoisia vaan, noh, kirjavia...
Kukko kylläkin todella hienossa höyhenpuvussa, mutta kun tämä herra ei ole älynnyt pyyhkiä varpaitaan turpeesta tai sonnasta ennenkuin rouviaan polkee 
Miten ihmeessä saan rouvat edustuskuntoon kesäksi? Pesu mäntysuovalla??? Odotanko seuraavaa sulkasatoa?
-
tinttu
Re: Kanojen pesu?
No mulla on. Nimittäin toi silkkisekotus Tilda on kaikkee muuta kuin valkoinen, eritoten päätupsu! Ja minä mietin ihan samaa. Silkkikana Amalian päätupsun kanssa sama homma...Aion joo pestä lämpösellä mäntysuopavetellä jahka lämpenee. Jos jollakulla parempi idea niin mieliis kuulisin kanssa 
-
ninnu
Mun kanat on kyllä valkoisia, mutta valkoiset ankat, huoh! Ei todellakaan! En tajua miten niin sontaisia ovatkin, kun ei ole vielä kurakelejäkään (meillä on täällä lunta ihan riittävästi, mistään kohtaa ei vielä maa näy
) Läpsyttelee kyllä vesialtaillaan ja polkee tietty naaraat niillä likaisilla räpylöillään, mutta koskaan aiemmin eivät ole olleet tuollaisia paskapettereitä
Tummat ja kirjavat näyttää ihan puhtailta, mutta noi valkoiset on ihan kamalan näköisiä
Suunnittelin kanssa pientä ankanpesuprojektia kylpyhuoneessa. Ajattelin käyttää hevosten shampoota, missä ei mitään haju, lisä, väri ym aineita...
- tipsi
- riikinkukko
Mitenköhän tuo mäntysuopa sopii höyhenille.. eikös siinä ole jotain mäntyöljyä tms? Jokus iäisyys sitten katsoin dokumentin jossa pesivät öljyn tahrimia lintuja, ja he käyttivät ihan käsiastianpesuainetta. Ehkä se menisi hyvin laimeana lioksena jos pesuainetta tarvitsee? Meidän Rebekka- ankka oli viime keväänä talven jäljiltä (olivat talven hoidosssa) ihan yltäpäältä "siinä itsessään" ja pesin sen vannassa pesuhuoneessa suihkun kanssa lämpimällä vedellä. Ja pyyhekuivaus ja föönaus päälle koska koko ankka kastui läpimäräksi. Tosin Rebekka oli jo föönausvaiheessa juonessa mukana, eli en edes pitänyt siitä kiinni, föönasin sitä vain latialla ja se itsekin suki ja rasvasi itseään samalla.
Nyt ankkani ovat pysyneet puhtaina, mutta se että ankkojen höyhenpuku säilyy hyvänä talven yli vaatii melkein kylpyvettä useaan kertaan viikossa. Pahimpina pakkaskausina annoin koppiin hetkeksi isomman vadin jossa uittivat iseään, mutta se taisikin olla ainut aika jolloin höyhenpeite hieman kärsi. Ankoista pekingeesit taitavat sotkea höyhenensä kaikkein helpoiten, niillä on erilainen höyhenpeite kuin muilla ankoilla. Äh, mä nyt paapon mun ankkoja niin paljon (taitavat olla pilalle hemmoteltuja), luulen että normihoidolla ankat rähjääntyy väistämättä talven aikana.
Nyt ankkani ovat pysyneet puhtaina, mutta se että ankkojen höyhenpuku säilyy hyvänä talven yli vaatii melkein kylpyvettä useaan kertaan viikossa. Pahimpina pakkaskausina annoin koppiin hetkeksi isomman vadin jossa uittivat iseään, mutta se taisikin olla ainut aika jolloin höyhenpeite hieman kärsi. Ankoista pekingeesit taitavat sotkea höyhenensä kaikkein helpoiten, niillä on erilainen höyhenpeite kuin muilla ankoilla. Äh, mä nyt paapon mun ankkoja niin paljon (taitavat olla pilalle hemmoteltuja), luulen että normihoidolla ankat rähjääntyy väistämättä talven aikana.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
ninnu
Noilla on lasten kylpyamme koko ajan käytössä päivisin, öisin juotuvat tyytymään 12 litran vatiin. Toi valkoinen on puoliksi bekingin ankka, muut on juoksuankkoja.
-
Pia
Meillä oli viime talvena yhtenä ongelmana tuo kosteus, etenkin kun kylminä päivinä jouduin sulkemaan kaikki kolot että kaikki lämpö säilyisi. Kokeilin kestopehkun tekemistä, mutta se oli täysi vikatikki. Kosteus vain lisääntyi, etenkin kun juoma-automaatti joskus kaatui.
Kosteus + turve = sotkuiset kanat, + lisäksi innokas kukko => peli on pelattu puhtaan valkoisten kanojen suhteen
Uskaltaiskohan astianpesuainetta sitten kokeilla? Entä käviskö villanpesuaineet, kun niissä on lanoliinia?
Kosteus + turve = sotkuiset kanat, + lisäksi innokas kukko => peli on pelattu puhtaan valkoisten kanojen suhteen
Uskaltaiskohan astianpesuainetta sitten kokeilla? Entä käviskö villanpesuaineet, kun niissä on lanoliinia?
-
tinttu
Ehken mäkään sitten mäntysuopaa koita...Mulla ois orgaanista shampoota
Oispas kanaset ihana ruusuntuoksusia! Ei hyvä, mutta hei toi villasaippua! Sitä sietäs testiä ja siis sitähän ois nestemäisenäkin 
-
ellikki
Entäs marseillesaippua, sekin on melko hellävaraista?
Vaahtokylpy olisi ainakin kivan näköistä, saisi hyviä kuvia
Vaahtokylpy olisi ainakin kivan näköistä, saisi hyviä kuvia
-
Iloisten Munatalo
Tuolla olis shampoota joka höyhenille ja linnuille
http://www.24pets.fi/index.php?option=c ... 4&Itemid=1
http://www.24pets.fi/index.php?page=sho ... t&Itemid=1
http://www.24pets.fi/index.php?option=c ... 4&Itemid=1
http://www.24pets.fi/index.php?page=sho ... t&Itemid=1
-
tinttu
Kiitos munkin puolestani, tilasin heti
Ja sit kaikkee muutakin löytyi, tuiki tarpeellista tai ainaki sinne päin (vitamiineja kanoille ja marsuille ja ja ja...) Nyt oottlen innolla shampoota ja että tulis vähän leudompaa.
Vaikka eipä noita ainakaan tuo koipien pesu viluttanut, vaikka osa kyl kastui enemmänkin kuin koivistaan. Siellä nyt vilitävät puhtailla koivillaan kanalassa mun ihanuudet
Vaikka eipä noita ainakaan tuo koipien pesu viluttanut, vaikka osa kyl kastui enemmänkin kuin koivistaan. Siellä nyt vilitävät puhtailla koivillaan kanalassa mun ihanuudet
-
viirupöllö
Meillä laitetaan hiekkaa pesuvatiin ja se kanalaan muutamakasi tunniksi päivittäin, kun kanat alkaa näyttää rähjääntyneeltä. Siellä ne sitten kylpevät. Muutaman päivän jälkeen puhtaita ovat.
Ja hauskaa taitaa niillä olla siinä piehtaroidessa.
-
Pia
Kiitos viirupöllö! Täytyypä kokeilla tuota vinkkiä ensiapuna ja sitten pesasta kanaset ilmojen lämmitessä