Mimmi, läpivalaisu onnistuu helposti riittävän pienellä taskulampulla, isomman lampun valokiilaa voi kaventaa pahvitötteröllä. Valoisassa huoneessa ei tiettykään näy munassa mitään, pitää mennä pimeään.
Tosi ihania kuvia, laita ihmeessä lisää! :D
Tänään emo "hylkäsi" kaksi munaa ja läpivalaisu varmisti asian: ei ollut niissä munissa tulokkaita. Joten kolme tipua nyt eka hautomisesta. Kiva kiva, se oli tavoitekin. :D
Etsin tämän vanhan ketjun, kun Pipari hautoo sen verran usein, ettei viitsi aina uutta ketjua aloittaa.. Toinen hautominenhan oli keväällä, sain maaliskuussa kaksi kanatipua. (Nuo ekathan oli siis kukkoja..)
Kesäkuussa Pipari omi Toffeen aloittaman kuuden munan haudonnan ja muutaman päivän kinastelua katsottuani jaoin niille 3 ja 3 munaa alle eri paikoihin. Pipari sai siitä vain yhden kukkotipun. (Toffee kaksi kai-kanatipua, joista toinen "Könkkä" joutui hitauttaan pedon saaliiksi..)
Ja nyt siis Pipari hautoo taas, kuusi munaa on alla ja haudonta puolivälissä. Munista kaksi on Kukko nimeltä Ainon (harmaa kukko) jälkeläisiä, jos vain onnistuvat!
Onnea haudontaan, jännä nähdä millaisia jälkeläisiä Aino-kukko saapi! Meilläkin Kajali ja Kamilla nuorikko hautoo uudella yrityksellä, kun Otto-pukki kiipesi haudontapesälle ja pudotti osittain haudotut munat!
Kovasti onnea Piparin, Kajalin ja Kamillan haudontoihin
Mimmi: kyllä tuo Pipari on aivanuskomatonhautomakone...sille pitäis hakea patentti
Wuohetar: onko se Kajali se, jolla oli ne ihastuttavat rajaukset silmissä jo silloin pikkutipuna? Laitapas tuoretta kuvaa...
Kyllä Kajali on sama tipu, rajauksia ei kyllä enää ole häipyvät höyhenpuvun kasvaessa! Pitää jokunen päivä ottaa kuvia, mutta ei näy kuin nokka haudontapesästä. Hyvä säkä 5 alho-kanasta on neljä hautojaa, ja nuorikot ovat vasta puoli vuotiaita!
No niin, Piparin haudonta alkaa valmistua. Aamulla oli kahdet munankuoret palasina, toinen Kurkon ja toinen Ainon jälkeläinen. Piipitys kuului ja yhden tipun sain näkösällekin. Toista ei kyllä näkynyt eikä kuulunut, vaikka nostelin Piapria sen, minkä se nyt nokkimiselta antaa.. Hmm..
Mutta ainakaan en mene pelastelemaan.. Uskon jo, että jos ei tipu sieltä itse selviydy, niin ei se selviydy elämäänkään..
Onnea Mimmille tipeistä Mä näin viime yönä semmoista unta, että katsoin pesään, jossa oli munanpuolikkaita ja niistä oli kuoriutunut kolme koiranpentua Kuoriutumattomia munia oli pesässä vaikka kuinka paljon ja mietin että kuinkahan monta pentua oikein kuoriutuu
Kolme tipua on jo kuoriutunut ja niistä kaksi on Ainon jälkeläisiä! Minua hämmästytti se kadonnut tipu niin menin ja nostin Piparin ilmaan ja laskin porukan! Eli kolme tipua ja kolme munaa on tämän hetken saldo..
Mimmiähän saa onnitella yhtäpäätä, hieno juttu. Paljon onnea tipusista!
Voi kun kuoriutuisikin kananmunista koiranpentuja, mä olen ihan kyllästynyt etsimään sitä meidän haukkua.