Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tinttuli

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Hansu kirjoitti:
vardenji kirjoitti:Ei niistä näe ennen ekoja sulkia, mut sit ero on selvä :smt002 Mulla tuli viime kesänä kaks tipua, musta kukko ja sininen kana. Molemmat oli kuoriutuessa pingviinejä :smt001 Ja näillä se sulkiintumisnopeus pätee sukupuolitunnistuksessa.
Öö...eli miten mä erotan ekojen sulkien jälkeen sukupuolet? Mulla on kaksi (ilm.) orppitipua...nappaan vaikka kuvat myöhemmin. Molemmat enemmän ja vähemmän pingviinejä varustettuina TOOSI paksuilla jaloilla ja lyhyillä siivillä :smt002 . (Nämä siis yllärimunista haudottuja, siksi vähän hakusessa nuo rotumääritykset... Sekotuksia eivät ole, mutta pitää arpia faven, brahman ja orpin välillä :smt005 )
Hansu!

tässä http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 74#p123743 orpingtontipuistani kuvia parin kolmen viikon iässä. Tipujen tulee olla samaan aikaan kuoriutuneita ja samaa rotua, jotta vertailulla olisi jotain pohjaa. Tämän hetken jälkeen sulkautuvat kauttaaltaan ja on mahdotonta sanoa taas pitkään aikaan kumpaa ovat.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Höh, no mulla sitten lienee kaksi kukkoa :smt021 . Samiksia noi on ihan selvästi eli sulkautumisessa ei ole eroa. Ikää tuli eilen tasan 2 viikkoa... Läheskään noin paljon kuin tuossa kuvien kanoilla ei näillä ole sulkia...noita kukkoja muistuttavat huom. enemmän. Osaatko Tinttuli sanoa heltoista mitään? Noilla on musta tosi näkyvät ja isot heltat jo

kuvaa
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kattelisin vielä viikon ajan, jos ovat vasta pari viikkoisia :smt002
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

vardenji kirjoitti:Kattelisin vielä viikon ajan, jos ovat vasta pari viikkoisia :smt002

Juu, toki...eikä näillä ole kaulat vaarassa muutenkaan... Kasvakoot isommiksi ja etitään sitten kotia, jos kukkoja ovat :smt045
kukko

Viesti Kirjoittaja kukko »

Milloin orppi aloittaa muninnan
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

6-8 kk:n iässä
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Riku

Viesti Kirjoittaja Riku »

Onko silver laced kuinka harvinainen väritys orpeilla? Jos jollain on keväämmällä ylimääräisenä buff ja silvet laced orppi kanat laittakaa viestiä... :smt047
MiaS

Viesti Kirjoittaja MiaS »

Kevät ja kanakuume on täällä :smt048 ... Ihan kovasti tekis mieli Orppeja saada ja tässä asioiden realisoitumista odotellessa täytyy suunnitella, pohtia ja hekumoida.

Kiitos smari tästä tietopläjäyksestä!
smari kirjoitti:Tässä näitä värien periytymisiä mustista, sinisistä ja splasheistä:

musta x musta = 100% musta

musta X sininen = 50% musta, 50% sininen

musta X splash = 100% sininen

sininen X sininen = 25% musta, 25% splash, 50% sininen

sininen X splash = 50% sininen, 50% splash

splash X splash = 100 %splash

Meiltä lähteneillä näiltä väreiltä on ollut vähän värit ruosteessa, eli esim niitä kultaisia sulkia kaulalla yksivärisillä ja onpa jokunen hyvinkin kirjavan värinen on tullut. Niitä ei kuuluisi yksivärisillä olla, vaikka ne kauniita onkin ja niitten periytymisestä en vielä paljoa osaa sanoa kun en edes tiedä mikä geeni on kyseessä. Tuntuu kuitenkin olevan sukupuoleen sidottu (tai sitten ei).
Nyt kuitenkin kun juuri tämä musta, sininen, splash -linja on se toinen haaveiden kohde, ja toinen taas laced, erityisesti golden laced. Miten laced-kuvion periytyminen suhtautuu näihin? Sotkeeko golden laced värejä sekoittuessaan mustaan / siniseen, vai syntyykö kauniista blue laced väritystä :-" ?
vardenji

Mun käsittääkseni silver lacedia ei suomessa paljon oo :smt017 Korjatkaa jos olen väärässä. Mulla on toi yks kana, jolle en tajunnu samaan syssyyn ostaa kukkoo(eikä ollu kahteen juur sillon varaa :oops: ) joten multakaan ei noita oikein saa. Luin tuolta värien periytymisosiosta ja jos oikein ymmärsin, niin Hopee kyllä periyttää sitä väriä vaikka kukko onkin musta, mutta vasta jälkeläisten yhteiset jälkeläiset voi saada silver laced tipuja :smt009

Tosta smarin tauukost on ollu paljon hyötyä, mutta myös päänvaivaa. MISTÄ MÄ SAAN SINISEN KUKON :smt005 Mul on vaan kaks mustaa, joista toisella on toi ruostekaula.
Tällä hetkellä hautoakoneessa 10 omien orppien munia, josko sieltä sininen kukko ja muutama kana tulis... Yks munivista on splash värinen niin luulis sinisiäkin tulevan :smt001 Viime haudonnassa siniseltä samalta kanalta kaikki, kolme kuoriutu ja kaikki mustia. Yks ainoo kana... Eli pian on neljä mustaa kukkoo...
Riku

Viesti Kirjoittaja Riku »

No niinpä tietenkin...jostain syystä tunnun ihastuvan aina näihin harvinaisimpiin väreihin ja rotuihin :smt037
vardenji

Kuin myös :-" Koitan vielä joskus saada sen silver laced kukon, niin sit voi saada sen värisiä tipuja. Ostin ihan parven kaunistukseks, enkä ymmärtäny siit sit sen enempää.
Etsinnässä kans sininen kukko.
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Varjendi jos kanasellesi saat samanvärisen kukon niin olen tooodeeellakin myös kiinnostunut niiden munista kun näitä värejä ei tunnu mistään saavan :smt007 Olen myös hurahtanut eri värisiin orppeihin ovat niin ihania kanasia :smt055
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meille tuli tänään ensimmäiset orpingtonit :smt049 toivottavasti ei pelkkiä kukkoja :smt040 annan muutaman päivän asettua taloksi ja sitten ihmettelen onko sulkapuvuissa eroja, nyt en ihmeemmin niitä vielä huomaa, tiput on 2viikkoisia. Orpingtonia olen himoinnut alusta asti ja nyt niitä sain :smt041 toki mukaan tarttui kaksi brahmaakin :smt037 minua ei saisi laskea kanojen lähelle lompakko kourassa, eikä tätä kommenttia tule kenenkään huomioida, alkaa vielä tulemaan kylään kutsuja ja meille lisää kanoja :smt042
vardenji

Meillä ilmeisesti Riston polkemat on vähissä päin, koska kuoriutuneilla 3 tipulla vaan yhdellä on varvasuntuvaa. Toisilla kahdella on silosääret(emäntänsäkin haluais yhtä sileet). Kaikki kolme pingviinejä, luultavasti mustia. Taidan vaan kuitenkin lisätä niiden munia koneeseen ja josko nyt saisin ite kans Hopean munia haudottua :smt005 Kyllä nää on ihania kanoja :smt060
MariaK

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Minkä värisiä munia minkäkin värityypin kanat munivat?
Vastaa Viestiin