Ei meinaa mun iltatallihommistA tulla mitään kun jään aina kuuntelemaan silkkinuorikoiden iltalaulua
Tai siis siksi sitä ajattelin kun kaikki on samassa kasassa ja silmät niillä lurppaa ja kurinaa/purinaa (tai jotain sellaista) ääntä pitävät
Onko kanoilla paljonkin erillaisia ääniä ? Se on jotenkin aika rauhoittava ääni tuo iltalaulu että meinaan itsekkin siihen nukahtaa kun
jään kuuntelemaan
Kiva jos Ryhmällä on hyvä olo Linnut on ihan erillaisia kuin nelijalkaiset lemmikit Ja linnuista mulla ei ole niistä hirveesti kokemusta
En voi aina tietää mitä mikäkin tarkoittaa muuta oppia ikä kaikki ....
Joo tuo poreilu ja sellainen kupliva pulputus on meilläkin tyypillistä juuri nukkumaan mennessä. Eilen jäin itsekin kuuntelemaan sitä kun kanat olivat asettuneet pehkuille aurinkoläikkään iltapäivänokosille. Jotenkin tosi herttaista kun kylkikyljessä putputtivat.
Noita erilaisia ääniä joilla kanat kommunikoivat on vaikka kuinka paljon. En lakkaa ihmettelemästä sitä, että yleisesti ajatellaan kanojen vain kaakattavan. Meillä ainakin kaakatetaan vain jos jokin asia on pahanpäiväisesti pielessä.
Meilläkin "kehrätään" etenkin iltaisin orrella
Aikansa kun kanojen kanssa touhuaa, oppii tunnistamaan mikä ääni, tai mikä kanoista ääntelee Meillä pari kanaa ainakin heti munittuaan onnistuvat saamaan koko kanalan porukan potpottamaan ja huutamaan niin että muutaman ekan kerran luulin sielä suuremmankin hädän olevan! Nyt tämänkin on jo oppinut erottamaan jonkinnäköiseksi onnittelutoimenpiteeksi
Meillä kanat ilmoittavat kukolle että muna on tullut kovalla metakalla, seisoen munintapesän edustalla ja silloin kukko ampaisee vauhtiin ja käy hakemassa rouvansa muiden porukkaan Akat osaavat vaatia palvelua
Nyt tämä haluais tietää että mitäs nokan naksuttelu tarkoittaa ? Meillä sitä tekee yksi tai useampi ainakin silloin kun olen paikalla ja istun katselemaan heitin touhuja