Ollaan ensi kertaa kokeilemassa tipujen haudontaa kasvattaaksemme yhden kanan ja kukon muodostamaa laumaamme. Meillä on siksi vain tuo pariskunta, kun syksylllä kesäkanoja palautettaessa ei kukolle löytynyt kotia ja kun isäni oli siihen kovin tykästynyt, hän päätti majoittaa sen talveksi erään ulkorakennuksen lämpimään osaan (jossa tilaa kanoille hyvin rajallisesti) ja jättää sille seuraksi yhden kanoista.
Hautomakone on nyt työn alla ja mietityttää, että miten tuoreita koneeseen laitettavienn munien tulisi olla. Orvokki munii noin 4 munaa viikossa, joten koko viikon satsia ei varmaan voi laittaa hautumaan yhtäaikaa. Täytyykö ne siis laittaa vain tuoreeltaan koneeseen sitä mukaa kuin niitä tulee vai voivatko munat odotella muutaman päivän, että niiden hautomisen voisi aloittaa samaan aikaan? Vai miten tarkkaa tuo on? :D
Tiedän, varmaan tyhmä kysymys, mutta kun en ole koskaan tällaisia harrastellut. :P
Haudottavan munan ikä
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Pirjo
Re: Haudottavan munan ikä
Ei ole tyhmä kysymys -mitkään kysymykset eivät ole tyhmiä -vain vastaukset saattavat sitä olla
Asiaan...kanojen osalta ei minulla hirveästi ole kokemusta, mutta kun olen noita ankkojen munia käsitellyt niin olen pitänyt periaatteena että en suosittele enempää kuin viikon ajalta kerättyjä munia. MUTTA siinäkin ratkaisevaa on säilytys sen viikon aikana: pitäisi olla suht viileä paikka mutta ei jääkaappi! ja munia pitäisi käännellä (ainakin minä niin teen) kaksi kertaa päivässä. Siis kääntely Ei tarkoita sitä että kapea puoli nostetaan kennossa ylöspäin, vaan munat ovat kennossa koko ajan kapea puoli alaspäin ja kennon toista päätyä ylös nostamalla saat munia siirrettyä toiselle kyljelle. Vähän vaikeasti ehkä selitetty...
- eli voit hyvin keräillä munia ´säilöön ` ja laita kaikki kerralla koneeseen.
Kun itse laitoin munia koneeseen niin en ottanut pahemmin paineita oliko ne viikon vain vähän yli säilytetty (ja taisin vielä kerätä jääkaapistakin muutaman joukkoon -ja yhden laitoin täytteeksi kaupan luomu munan
) koska ajattelin ettei se niin vakavaa ole -tulee mitä tulee ja kaikista ollaan tyytyväisiä
Tsemppiä haudontoihin ja rohkeasti vain puuhaan!
Asiaan...kanojen osalta ei minulla hirveästi ole kokemusta, mutta kun olen noita ankkojen munia käsitellyt niin olen pitänyt periaatteena että en suosittele enempää kuin viikon ajalta kerättyjä munia. MUTTA siinäkin ratkaisevaa on säilytys sen viikon aikana: pitäisi olla suht viileä paikka mutta ei jääkaappi! ja munia pitäisi käännellä (ainakin minä niin teen) kaksi kertaa päivässä. Siis kääntely Ei tarkoita sitä että kapea puoli nostetaan kennossa ylöspäin, vaan munat ovat kennossa koko ajan kapea puoli alaspäin ja kennon toista päätyä ylös nostamalla saat munia siirrettyä toiselle kyljelle. Vähän vaikeasti ehkä selitetty...
Kun itse laitoin munia koneeseen niin en ottanut pahemmin paineita oliko ne viikon vain vähän yli säilytetty (ja taisin vielä kerätä jääkaapistakin muutaman joukkoon -ja yhden laitoin täytteeksi kaupan luomu munan
Tsemppiä haudontoihin ja rohkeasti vain puuhaan!
-
Kana86
Re: Haudottavan munan ikä
Myöhäinen kiitos nopeasta vastauksesta. Nyt on siis omatekoisen hautomakoneen sisällä kahdeksan munaa.
Ongelmana vain on, että kone lämmittää tilan hieman yli +37 asteeseen, jonka jälkeen lämpö pian taas laskee reilun asteen kunnes termostaatti taas lämmittää edellä mainittuun korkeimpaan lämpötilaan. Onko tuo lämpötila tipujen kehittymisen ja selviämisen kannalta niin asteen tarkkaa? Lämpöä ei vain kertakaikkiaan saa tuossa koneessa säädettyä korkeammalle.
Ongelmana vain on, että kone lämmittää tilan hieman yli +37 asteeseen, jonka jälkeen lämpö pian taas laskee reilun asteen kunnes termostaatti taas lämmittää edellä mainittuun korkeimpaan lämpötilaan. Onko tuo lämpötila tipujen kehittymisen ja selviämisen kannalta niin asteen tarkkaa? Lämpöä ei vain kertakaikkiaan saa tuossa koneessa säädettyä korkeammalle.