"Nokkimisjärjestys" kanalassa.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kalle
bankiva

"Nokkimisjärjestys" kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Näin talvikautena tulee usein istuskeltua tuolla kanalassa; olen seuraillut pitkään, mikähän ihan oikeasti on "nokkimisjärjestys". Tänä aamuna sitten kun menin kanalaan ja kanat olivat kaataneet puolityhjän juoma-automaatin; lisäsin vettä ja istahdin katselemaan, missähän järjestyksessä tuo janoisten kanojen juonti oikein tapahtuukaan.
Kanoja ryntäsi parvi juoma-automaatille, mitään järjestystä kanojen kohdalla en huomioinut mutta kukot; Moilanen, pääkukko, yritti moneen kertaan juomaan mutta tyrkättiin sivuun ja kanaparvi jatkoi juomistaan. Muut kukot, Loviheltta ja Pikkukukkeli odottelivat orsilla kärsivällisesti vuoroaan.
Moilanen siinä sitten melkein putosi lattialle kun kanarouvat tungeksivat veden äärelle, ei ollut Moilasella asiaa automaatille, puhumattakaan toisista kukoista.
Kertoilin sitten vaimollekkin tästä "akkavallasta", johon vaimo vain tokaisi, onko siellä kanalassakin sama peli?
No, minä sitten vain totesin; parempi tossun alla kuin taivasalla, ulkoruokintaan joutuminen ei ole kivaa, koirankopissa ei ole mukava nukkua...jne.
Oli se muuten oikein selventävä tuo tämänaamuinen kaikenkaikkiaan, silloinkun on ns hengissäselviäminen tosiasia, koiras väistyy ja naaras, joka sen suvun jatkaa ja kasvattaa, saa parhaat palat niukoistakin eväistä. Meniköhän tuo todellakin näin????
Suwitsu

Re: "Nokkimisjärjestys" kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mielestäni hyvä kukko nimenomaan huolehtii että kanat saa ruuan. Itse olen kiinnittänyt huomiota, että jos vien kanoille vaikka niiden suuren suurta herkkua kastematoja niin kukko vaan potpottaa tohkeissaan mutta ei syö itse lainkaan, kutsuu vaan kanat syömään. Todellinen herrasmies :smt049
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Meillä asustelee yhtä kohtelias kukko :smt050 Välillä olen miettiny että missä välissä hän ite syö ku kanojansa vain paapoo :smt042
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hihii! Herrasmieskukolle on muuten mukava syöttää yksilöllinen annos matolääkettä...pikkuannoksen syöminen kestää ja kestää, kun raukkaparka yrittää syöttää sen väkisin kanoille, jotka eivät siis pääse kukon lääkeannosta syömään :smt043
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

Meillä pari ilmajokista matamia pitää kovaa kuria yhdelle nuoremmista kukoista, joka sentään on jo ihan kunnon kukon mitoissa. Ei mikään kyhjöttäjä, mutta usein polkemisponnistus päättyy "kukkotappeluun" kanan kanssa. Ponteva Vieno pörhistelee niskahöyheniään kuin raavaampikin otus ja viimeksi tänään kanoista pikkuisinkin kävi nuorta kukkoa päin. Takaakin ajavat jos ei vähemmällä mene viesti perille. Pääkukko seuraa sivusta puuttumatta peliin. Parvensisäistä luonnonvalintaa...?
kuusiaita.com

Viesti Kirjoittaja kuusiaita.com »

:smt005 :smt005 Hyviä kommentteja Kallella tuosta akkavallasta..Meillä myös Esko potpottaa ja huolehtii rouvien ruoansaannista, en tiiä sitten, kai se jossakin välissä itekki syö, kun on kuitenki niin hyvässä kunnossa. :smt001 Meillä potpottaa myös toisinaan yksi kana samalla tavalla kuin Esko...erityisesti, jos Ese heiluu kauempana, niin "kakkoskukkokana" astuu remmiin.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Meillä ankkanaaraat ovat ensimmäisenä kauhomassa ruokakupilla, urosankka katselee vieressä -ja sitten meidän ainokainen kana Hunaja raivaa tiensä ankkojen ohi kupille hirveästi kirkuen, sieppaa sieltä makupalan ja siirtyy vähän sivummalle...Ritari kukko siirtyy kupille vasta kun suurin hässäkkä on ohi :smt005
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillähän on nyt 5 kukkoa, pääkukko Kusti ja II-kukko Berlusconi, sitten tulevat omat haudokit Mara, Sysi ja Lahja ... Kusti hoitaa kanat että kaikki saavat tasapuolisesti kaikkea, Berlusconi väistää ja siinä samalla paimentaa nuoremmat kukot ruotuun, mm jos äityvät yhtäänkään pörhistelemään se menee siihen väliin ja lopettaa sen pullistelun samantien. Potpottelee herkkuja kyllä kanoillekin mutta syö aina vasta Kustin jälkeen, joka syö itse vasta kun kanat ovat saaneet tarpeekseen. Mun mielestä parvi toimii hyvin tällä hetkellä :smt023
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Kukkojen tehtävä on juuri tuo, eli pitää huoli kanoistaan ja suojella niitä vihollisilta. Kana on heikoimmillaan kun se ruokailee, sillä sen huomio on kiinnittynyt ruokailuun, ei mahdollisten petojen tiirailuun. Silloin kukon tärkein tehtävä on seurata ympäristöä ja siellä mahdollisesti vaanivia vaaroja että ehtii varoittaa kanoja mahdollisesta uhalta. Eikö kukko istukkin orrella, kanoja korkeammalla, silloin kun kanat ovat syömässä? :smt002

Nuoret "amisikäiset" kukot eivät tällaista laumanvartijankäytöstä vielä älyä, vaan napsivat herkkuja miten sattuu ja polkevat kanoja vaikka kana olisi kylpemässä, näin ainakin meillä :smt005
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Pia kirjoitti:Kukkojen tehtävä on juuri tuo, eli pitää huoli kanoistaan ja suojella niitä vihollisilta. Kana on heikoimmillaan kun se ruokailee, sillä sen huomio on kiinnittynyt ruokailuun, ei mahdollisten petojen tiirailuun. Silloin kukon tärkein tehtävä on seurata ympäristöä ja siellä mahdollisesti vaanivia vaaroja että ehtii varoittaa kanoja mahdollisesta uhalta. Eikö kukko istukkin orrella, kanoja korkeammalla, silloin kun kanat ovat syömässä? :smt002

Nuoret "amisikäiset" kukot eivät tällaista laumanvartijankäytöstä vielä älyä, vaan napsivat herkkuja miten sattuu ja polkevat kanoja vaikka kana olisi kylpemässä, näin ainakin meillä :smt005
Toi on niin totta! Meillä kakkoskukko on tarkkailijan asemassa kun ykköskukko hoitaa lähi tarjoilun ja vartoo ihan kanojen vieressä. Ja tosiaankin, nää "amislaiset" säätää ihan omiaan :smt005
Vastaa Viestiin