Kukon/kanan lihan kasvatuksesta (omaan tarpeeseen)

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SannaT

Kukon/kanan lihan kasvatuksesta (omaan tarpeeseen)

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Tässä kolmena vuonna kun on noita ylijäämäkukkoja (maatiaisia) tullut laiteltua perheelle ruoaksi, on mielessä kytenyt ottaa vähän isompaa rotua ihan pelkästään lihan takia.

Broileri kun on niin pilalle jalostettu, eikä niitä oikein mistään edes harrastelija saa.

Eilen sitten tein päätöksen ja varasin Beanilta brahman ja orppien siitosmunia.
Sen kokoisissa roduissa jo kanassakin on ihan oikeasti syötävää.
Ajattelin sitten syksyllä katsoa tilanteesta riippuen, laitanko kaikki lihoiksi vai jätänkö kanoja talveksi munimaan ja tuottamaan seuraavan vuoden paisteja.

Löytyykö täältä kananlihan kasvattajia?

Kokemuksia ja jutustelua :smt006
Suwitsu

Re: Kukon/kanan lihan kasvatuksesta (omaan tarpeeseen)

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Minä pohdiskelin vähän aika sitten samaa asiaa ja hankin lihantuotantoon faverolleja. Viime viikonloppuna laitoin ekan kukon pois ja koko oli huomattavasti isompi kuin nuo maatiaiset joita meillä ollaan tähän asti syöty. Nyt laitan maatiaiskukot heti kissanruuaksi kun näen että ne kukkoja ja faverollet saavat kasvaa isoiksi :smt001 . Olen ollut erittäin tyytyväinen faverolleen rotuna, munivat ihan älyttömän hyvin ja ovat tosi rauhallisia ja kilttejä, kaiken lisäksi syövät yllättävän vähän isoksi roduksi. En pois vaihtais :smt049
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Ite olen kans kasvattanu plymouth rokki ja brahma kukkoja joita olen sillä silmällä kasvattanu että lihoiksi(ku ei kaikkia voi pitää). Nyt 1 isompi kukko pitäs löytyä ihan kanalan jehuksikki, joku komee ja kiltti...nyt on nuita faverolle-orpington-brahma-kochin tipuja kasvamassa ja munia koneessa että jospa löytys sopiva...sitä tässä miettiny että mikä näistä kanaroduista ois semmonen joka suht äkkiä kasvais isoksi, rokki kukot minun mielestä kyllä ihan sopivan äkkiä, sitteppä näen miten nuo faverollet ja muut...Esim kochinilla kun tuo kasvu vissiin on hitaampaa, ainaki mitä rotuesittelystä luin. Vois kehitellä jonku oman risteytyksen mikä munis ihan ok, muttois terve ja kylmän sietonen ja riittävän äkkiä kasuis paistiksi ei kuitenkaan mitään lähelekhän broileri rääkkäys höpötyksiä :smt003 et vois hyvillä mielin syyä :smt016
SannaT

Oliskohan toi Faverolle jo niin iso ja roteva että kasvuun menee enempi aikaa. Vähän niin kuin Belgialainen jättikani?

Mitenkäs tuommoisen jättirotuisen ja liharotuisen lihan maku eroaa maatiaisen lihan makuun?
Maatiaisen rintapalat on aika kuivaa vaikkakin hyvää, niin onko tuollaisen jätin rintalihakset mehevämpiä?
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllähän faverolle pienempi on kuin orppi. Meillä oli rokkeja mutta laitoin ne pois kun kaikki kukot tuli järjestään silmille, en halunnut ottaa riskejä pienten lasten kanssa. Komean kokoisiahan nekin on.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on orppeja lihakanoina. Kasvavat noin reilussa puolessa vuodessa paistikuntoisiksi ainakin jos saavat olla kesällä ulkona. Kukko painaa sillon paistikuntoisena 2,5 kg ja kana ainakin 1,5 kg. Liha on mehukkaampaa kuin maatiaisessa. Nyt mulla on noin kohta puolivuotias kukko joka on kasvanut vain sisätiloissa ja se ei kyllä mikään paisitikutoinen ole vielä, tuntuu että nuo sisällä kasvavat kehittyvät hitaammin :smt017 Meillä kasvatetaan maatiaiskukot paisitkokoisiksi ihmisille.
Alternativilla orppia pidetään hitaana ja paljon syövänä siellä yleensä suosittelevat australorpsia tai sussexia lihantuottajiksi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mokomaki

Jaa no ei se sitte ole vain minun kokemus kun meillä kans ensimmäinen vihanen kukko oli rokki kukko...Ja yhen pistin pihviksi ku pisti ranttaliksi kanalassa...Yks rokkikukko tuolla vielä on ja vaikuttanu kiltiltä mutta saas nähjä miten muuttuu...Tuota sussexia olen kans miettiny omaan kanalaan...voi voi ku ois isoompi kanala :smt041
SannaT

Maattari Mitä tarkoitat paistikuntoisena?

Minkä kokoinen tuo sussex on?
Jos sitä risteyttäsi vaikka orpin kanssa. Tuloksena nopeasti kasvava, kaunis ja mehevälihainen rotu joka munii 200 munaa vuodessa... tai sitten hitaasti kasvava isoluinen, sitkeä ja vähän muniva :smt005
Maattari
lindell

Paistikuntoisena=valmiina uuniin. Kynittynä ja suolistettua nuo painot siis

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Mulla on nyt ekaa kertaa rokkeja hautomakoneessa tuloillaan, ja meinasin ihan pataan niitä kesän kasvatella, korkeintaan pari kanaa vois talveksi jättää, jos sisätilat sen sallii. Ajattelin että kun kerran tämä kanaharrastus on meille rantautunut, niin pitää sit yrittää tehdä tästä oikeasti hyödyllistä.

Nyt alkoi kyllä vähän jännittämään kun on ollut ylempänä muutama maininta että rokkikukot ovat äkäisiä? oonko mä nyt ihan lirissä kesällä 10 kukon kanssa? :smt107 ..toki sit ei ainakaan tekis tiukkaa kun pitää :smt027

Ankkoja myös nyt tulossa, niistäkin osa menee syksyllä pataan. Saas nyt nähdä ensin että miten hautomakone tehtävänsä suorittaa.. :)
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä ei ole koskaan ollut äkäistä rokkikukkoa ja niitä on sentään ollut kymmenittäin. Joten kyllä niiden kanssa Adeliina pärjää :smt002.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Sarjassamme tyhmiä kyssäreitä,mutta ootteko huomanneet onko kanassa ja kukossa makueroa? Meillä on laitettu vaan kukkoja tähän asti paisteiksi. Mutta alko vaan kiinnostaa kun tossa noita rokkeja,orppeja ja brahmoja on...
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ainoo kana jonka oon syöny, oli vanha kun mikä, sitkeä tavallisen valmistuksen jälkeen ja oikein hyvän makusta :smt045 Haudutin sen runsaassa liemessä ja aika kauan.
Kukot olen laittanu aika nuorena, niin ne on ollee aikas meheviä ja hyvänmakusia. Eroa maussa en oo huomannu :smt017 Kaniin verrattuna vähärasvasempaa ja broiskuun verrattuna kiinteempää mutta paremman makusta :smt002
Noita omakasvatettuja orppeja en oo vielä maistanu, mutta kaks kukkotipua kasvaa juur...
Maattari
lindell

En ole huomanut makueroa, yhtä hyviä molemmat

mokomaki

itte en kyllä ole keksiny kanaa ees syyä :smt042 kana kun kuiten munii ja kukkojaki tulee aina ihan riittävästi. Pitäs vaan keksiä joku helppo ja hyvä resepti millä kukon tekis, alkaa lukehman tuota osastoa missä niitä ohjeita on :smt016
Vastaa Viestiin