Tiput ei jaksa kuoriutua
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
sasu
Tiput ei jaksa kuoriutua
Missähän vika? Tipujen la oli tiistaina. Tuolloin muutamaan munaan ilmestyi reikä. alla siis 9 munaa, joista muutama hölskyy ilmeisesti mätää. Vasta viime yönä oli yksi tipu päässyt ulos asti, ja niistä kahdesta toisesta pilkistää nokka, toisesta enemmänkin näkyy, mutta näyttää siltä, että eivät hengittäisi. Emo on hautonut tunnollisesti, ei pitäisi olla kovin sisäsiittoista porukkaa, mikä siis voisi mättää, että kuolevat kuoriutumisvaiheessa. Niin, ja kaksi noista munista on naapurin luomukanalasta, ennenkin olen pari niitä haudottanut, mutta siellä kukkoja niin vähän, että voi olla itämättömiä siksikin...
-
vardenji
Re: Tiput ei jaksa kuoriutua
Aina ei vaan onnistu
Odottele kuitenkin vielä vähän. Kovin kauaa vaan ei oikein voi odotella sen kuoriutuneen tipun terveyden vuoks, mutta parin päivän viivästys vois ainakin kylmyydellä selittyä.
Itse en odottaisi muuta kuin ne munat joissa on reiät. Tipun kuoriutuminen kestää loppujen lopuks aika kauan! Elon merkit on joskus heikot ja näkymättömissä. Huomenna voi olla jo tapahtumaa
Itse en odottaisi muuta kuin ne munat joissa on reiät. Tipun kuoriutuminen kestää loppujen lopuks aika kauan! Elon merkit on joskus heikot ja näkymättömissä. Huomenna voi olla jo tapahtumaa
-
emilia
hei
minulla on joskus ollut sama ongelma, mutta tulin siihen tulokseen, että hautomakone on liian kuiva, lisää kosteutta, minulla ainakin auttoi
minulla on joskus ollut sama ongelma, mutta tulin siihen tulokseen, että hautomakone on liian kuiva, lisää kosteutta, minulla ainakin auttoi
-
Iloisten Munatalo
Melkeinpä neuvoisin haistamaan ja kuuntelemaan niitä reiällisiä munia. Huomaat kyllä hajusta jos tipu on eloton. Meillä oli edellisessa poikueessa yksi menehtynyt reiälliseen kuoreensa ja haju oli silmiä kirvelevä. 
-
sasu
Siis emon alla nämä munat oli. Lopputulos oli yksi tipu. Kymmenen munaa oli alunalkaen, yksi katosi kesken jonnekin. Kahteen tuli reikä joista nokat näkyi, toista oli ilmeisesti jopa emo kuorinut, mutta eivät edistyneet. Illalla oli toinen lempattu pesästä ja rikottu, toista munaa vähän availin, ja oli kyllä hengetön tipu. Aamulla oli rouva tipusensa kanssa jättänyt pesän, kaksi munaa oli jäljellä kylmänä, nakkasin kompostiin.
Meillä on kuoriutunut niin kivasti noita, yleensä vain yksi kymmenestä ollut tyhjä. siksi mietin, missä on mennyt mettään. Toisessa pesässä yksi hautoo kuutta munaa, saas nähä, kuin käy...
Meillä on kuoriutunut niin kivasti noita, yleensä vain yksi kymmenestä ollut tyhjä. siksi mietin, missä on mennyt mettään. Toisessa pesässä yksi hautoo kuutta munaa, saas nähä, kuin käy...
-
sasu
Re: Tiput ei jaksa kuoriutua (taaskaan...)
Ei voi olla totta, toisen hautojan kanssa näkyy käyvän samalla tavalla... Yhden munan rikkoi ja söi jo viikolla, siellä oli keskenkasvuinen tipi kuolleena. Eilen huomasin yhdessä munassa reiän, illalla reikä ei ollut kasvanut ja nokka näytti elottomalta, aamulla rouva pesässä natusti tätä munaa pois. Pelastin tipun kompostiin. Mikä ihme tässä nyt mättää??? Neljä munaa jäi, en ole kovinkaan optimistinen. Niin, ja tuon edeltävän haudonnan ainoa tipu kuoli 5vrk iässä. Oli alusta asti jotenkin heikon oloinen, piipitti kyllä vimmatusti, mutta ei oikein innostunut syömään/juomaan. Käsin sitä juotin mutta ruokaa ei voi nokasta alas pakottaa.
-
Iloisten Munatalo
Melkeen nyt sanoisin tässä että nyt on jotakin pielessä kehittymisessä, jos kerran emon alla ovat ja olosuhteet lämmöm ja kosteuden suhteen siis oikeat. Jos olisi itsellä tuo tilanne niin kokeilisin vielä kerran laittaa seuraavan hautojan alle sekä vastaavia munia että ihan joitakin muita munia ja katsoa miten käy, jos menisi uudelleen tuolleen loppuvaiheessa niillä vastaavilla munilla niin sitten on kyllä geneettisesti jotakin tapahtunut ja luonto korjaa omansa pois ...
luulisin ...
-
vardenji
^Komppaan, jotain vaikuttas olevan pielessä
Onko monta kukkoo parvessa ja vaihtunu usein, mikäli vaan yks? Tai kanalan olosuhteet muuttunee? Loisia? Kanat kaikki terveenä noiden munien muninnan aikaan?
Tipujen kuolleisuuteen on kans tuhat ja yks selitystä
Tipujen kuolleisuuteen on kans tuhat ja yks selitystä