Ammoniakkihöyryt = angiina tai keuhkoputkentulehdus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Ammoniakkihöyryt = angiina tai keuhkoputkentulehdus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä sain jo taisen kerran angiinan käänneltyäni höyryävää pehkua.
Eli muistakaa tuuletus, ei ole leikin asia. Ja keuhko-oireet tulee varmasti kanoillekkin jos joutuvat ko. höyryä hengitteleen!!

Ihan kamalaa.
Kirjotin asiasta jutun blogiin
http://karppausjaperhe.blogspot.com/201 ... oitus.html
Pia

Re: Ammoniakkihöyryt = angiina tai keuhkoputkentulehdus

Viesti Kirjoittaja Pia »

Pitää paikkansa, etenkin jos on "herkkäkeuhkoinen". Itse olen. Kaikki mikä ärsyttää keuhkoja, oli sitten ammoniakki,home tai pöly, niin se voi laukaista keuhkotaudin. Ärsytys heikentää keuhkoja jotta pöpö voi iskeä. Keuhkotaudilla tarkoitan kaikkea yskästä keuhkokuumeeseen ja astmaan. MUTTA sinulla tulee olla kyseinen taudinaiheuttaja tai alttius kehossasi muhimassa ennen ärsytystä.

pöpö + ärsytys = tauti
ei pöpö + ärsytys = terve
pöpö+ ei ärsytys = terve
alttius + ärsytys = tauti (esim. astma)

Itse onnistuin kersana hankkimaan keuhkoputkentulehduksen kun kersana söin O,Boy kaakajauhetta lusikalla ja onnistuin tietty vetämään kaakaopölyä henkeen ja keuhkoihin :smt003
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ammoniakki on vaarallinen kaasu, kaasumuodossaan ensimmäisen luokan myrkky, joka voi tuhota keuhkoja pysyvästi. Kanalaoloissa sitä ei kuitenkaan kerry lähellekkään niin paljoa, mutta ikäviä hengitys- ja silmäoireita se voi aiheuttaa. Itse olen kans herkkä ammoniakille ja silmät vuotavat välittömästi, jos ammoniakkia on vähänkään enemmän ilmassa. Ehdottomasti pitää olla hyvä tuuletus kun pöyhii pehkua!
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Jos haluaa suojautua ammoniakilta ja muilta hengityshaitoilta, on muutamalla kympillä saatavilla suodattimellisia hengityssuojaimia, jotka suodattavat haitalliset hiukkaset ja kaasut ilmasta. Tällainen olisi varmasti "herkkäjeuhkoisille" hyvä, varsinkin jos omistaa ison kanalan ja joutuu kääntelemään pehkua paljon tai jos riittävä tuuletus on hankala järjestää...
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Minä olen kans herkkä ammoniakille, mutta kanalassa ei ole harrastuksen alun jälkeen ollut minkäänlaisia ammoniakkikäryjä. Mutta ankkala on toinen juttu.. Siellä on kosteaa, puru melkein läpi märkää, jos ikkunan laittaa kiiinni pidemmäksi aikaa niin heti valtava käry. Kun oli käsi kipeänä enkä pystynyt kun lisäämään purua, niin se ammoniakki kärysi vaikka oli ikkunat ja ovet auki.. Mistä tämä ammoniakin käry on merkki? Haju poistui taas ankkalasta kun käden parannuttua sain otettua vanhan purun pois ja laitoin uudet tilalle..
Suvianne

Minä olen herkkäkurkkuinen :smt005

Meillä on sellasia hengityssuojaimia, kun on jääny miehen rekkayrittäjä ajasta!! Laitan sellaset päähän tästälähtien!!

En kyllä yhtään riskeeraa enää.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mimm@ kirjoitti:Mistä tämä ammoniakin käry on merkki?
Siis sitähän syntyy anaerobisissa oloissa, eli kun pehku kastuu/tiivistyy liikaa eikä ole ilmavaa -> menee hapettomaksi -> anaerobiset bakteerit tuottavat ammoniakkia (tai ainakin niin sen olen ymmärtänyt).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Suvianne

Nuis se varmasti menee. Minullakin tuli sitä ammoniakkia kaikista tiiviimmästä kohdasta ja sellasesta mitä ei ole käännetty.

Minä altistuin korkeintaan 10min. Höyryille.
Ovi oli auki, mutta ikkuna ei. Eli ei ollut ristivetoa.

Ja silti sairastuin!!??

Joten jos vaan on herkkä tällasille, niin ei se paljoa vaadi!??

Vannoin, että tästälähtien on suojain naamassa.

Ja koitan ejkäistä kanalassa kääntelemällä useemmin.

Mutta lampola. Se on kamala urakka keväällä....
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Angiina on streptokokkipbakteerin aiheuttama sairaus.. on tullut vuonna miekka ja kirves senverta sairasteltua, ja nieluviljelyt otettua( ennen nielurisaleikkausta) että tuskin se ammoniakista tulee.. vaan niistä bakteereista ;) .. Pehkussa on paljon muutakin kivaa.. eli elikoitten sisällä ollessa sitä kestopehkua EI saa tyhjentää, vasta kun elikot on laitumella tai tarhassa.

Angiinassa on ne peitteet nielurisojen päällä.. yleensä, tosin mulla se jäi loppumetreillä jopa vain pientä lämpöä pitäväksi, kun kroonistui.. lampolassa kirjoitinkin jo siitä utaretulehduksesta jalassa :smt047 .. kun likasilla käsillä kyhnytin
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Pia kirjoitti:pöpö + ärsytys = tauti
ei pöpö + ärsytys = terve
pöpö+ ei ärsytys = terve
alttius + ärsytys = tauti (esim. astma)
Sinulla on ollut se pöpö siellä muhimassa ja ärsytys (ammoniakki tms) heikensi vastutustuskykyä jotta tauti pääsi iskemään.
Suvianne

Kyllä minä ymmärrän että ammoniakki ei ole bakteeri.

Mutta ammoniakille altistuminen altistaa nimenomaan angiinalle ja keuhkoputkentulehdukselle.
http://www.iv-puhtaaksi.fi/tietopankki/ ... lmasto.pdf
sivu 14.

Eli jos asut talossa jossa ilmassa on ammoniakkia oireilet angiinalla tai keuhkoputkentulehduksella.

samoin kuin poltat tupakkaa, voit oireilla keuhkosyövällä.

Eli jos on alttius, eli pöpö luuraa kurkussani, riittää 10min pehkun kääntelyä :smt011

Ihan siksi tätä tähdennän, että ehkä se pelkkä tavallinen pölysuoja ei ainakaan m,inua auta, vaan minulla tulee olla ihan kunnon hengityssuojain, vastaan ammoniakkia.

Ja sellaiselle joka oireilee samoin tai muuten. Sitä vaan, että herkälle ei leikin asia.
Suvianne

Olen kyllä käsittänyt, että tuo streptokokki luuraa jokaisella ihmisellä odottamassa tilaisuutta.
Aiheuttaen milloin mitäkin.

Exäni isä kuoli verenmyrkytykseen jonka aiheutti ihan tavallinen streptokokki.
Sai flunssan, passitettiin kotiin ja aamulla oli kuollut. Syy, streptokokin aiheuttama verenmyrkytys...
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tautien kannattaa antaa parantua. Isä lähti kertausharjotuksiin nuorena keuhkoputkentulehduksessa. Tuli takasin sydänpussintulehduksen kera ja sai eläkepaperit, koska sydän toimi koko lopun ikää puolitehosena. Mitään suurempaa liikuntaa ei voinu harrastaa, kunhan lämmitti puilla ja käveli portaita kun pysty. Lääkket oli oltava aina saatavilla ja isoveli siellä asukin pitkään isän turvallisuuden vuoks.
Isän kuolemasta tulee huomenna 9 vuotta... Väsy kavereiden kans illalla ja nukahti tien poskeen. Rauhallinen kuolema. Ikä 49v.

ETTÄ OTTAKAA NE TAUDIT VAKAVASTI!!!! Keuhkoputkentulehdus laajenee sydämeen, jos ei lepää ja anna sen parantua!
Juuliska

Viesti Kirjoittaja Juuliska »

tipsi kirjoitti:
Mimm@ kirjoitti:Mistä tämä ammoniakin käry on merkki?
Siis sitähän syntyy anaerobisissa oloissa, eli kun pehku kastuu/tiivistyy liikaa eikä ole ilmavaa -> menee hapettomaksi -> anaerobiset bakteerit tuottavat ammoniakkia (tai ainakin niin sen olen ymmärtänyt).
Mä taas olen ymmärtänyt sen niin, että ulosteissa ja varsinkin virtsassa on typpeä, joka muuttuu ammoniakiksi, ellei palamisessa (hapettumisessa, mikä kiihtyy, kun pehkua pöyhitään) ole mukana tarpeeksi hiiltä, eli esim purua. Anaerobiset bakteerit tuottavat joitain muita myrkyllisiä yhdisteitä.

Viime talvena erehdyttiin pöyhimään vuohien pehkua kesken talven, tuli kauhea ammoniakin haju, jota tuuleteltiin pari päivää. Tänä talvena ei olla pöyhitty, kanat on hoidelleet sitä itse ja vuohien karsinassa katto tulee koko ajan lähemmäs, kun vuohien haaskaamat heinät kerrostuvat lattialle. Kanoille lisään havusilppua ja purua vuorotellen, kun haju lisääntyy.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Vuohien ja lampaiden pehkuja ei missään tapauksessa saisi käännellä, syynä ei ole pelkästään ammoniakki. Varsinkin karitsat voivat saada myllätyn pehkun pöpöistä tappavan taudin. Esim. kokkidioosi on tosi vaarallinen nuorille karitsoille, varmaan myös kileille.
Vastaa Viestiin