Kana nielaisi ruuvin..

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
*heta*

Kana nielaisi ruuvin..

Viesti Kirjoittaja *heta* »

Tässäpä varalta esimerkkitapaus niille, joiden lintu on syönyt jotain luvatonta ja mahdollisesti vaarallista.

Olin yhtenä päivänä tekemässä korjaustöitä kanalassa ja mukanani oli monenlaisia ruuveja ja nauloja.. Kanat osallistuivat rakennushommaan innokkaasti ja seurasivat puuhiani vähän turhankin tarkasti. Yksi kanoista nappasi kauhukseni kädestäni puolen sentin pikkuruuvin ja nielaisi sen :smt021 Teräviä esineitähän ei saisi päätyä suolistoon vaan minkäs teet. Tapauksesta on jo useampi päivä, mutta ainakaan vielä kyseinen lintu ei ole ruuvistansa mitenkään oirehtinut.
Nuki

Re: Kana nielaisi ruuvin..

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Huh, osaapa ite olla varuillaan kun kesällä käydään puuhaamaan kanalassa, kiitos tiedosta. Ehkä kananen selviää säikähdyksellä ja ruuvi poistuu luonnollista tietä vahinkoa tekemättä. Vai voikohan ruuvi jäädä mahaan, nyt on kyllä hyvin hatarat muistikuvat, mutta muistelisin pienenä eläinlääkäriltä kuulleeni että lehmän mahassa voi pesiä jos jonkunlaista tavaraa eikä ne välttämättä oireile mitenkään. Olin silloin myös ymmärtävinäni, ettei (kaikki?) lehmän mahaan joutuneet vierasesineet poistu ollenkaan vaan jäävät sinne. Viisaammat korjatkoon.
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Tulevaisuuden varalle aloin miettiä josko se ruuvi tulis ulos luonnollista tietä, kun ruiskauttaisi parafiiniöljyä nokkaan ?
Mulla on koira, joka nielee kaikkea "yliluonnollista" ja kaik on ulos tullu parafiiniöljyllä :smt044
Erica

Viesti Kirjoittaja Erica »

^ Jos nielaistu esine on terävä, eläimelle ei missään nimessä saisi antaa parafiiniöljyä. Terävä esine joka sinkoilee kauhealla vauhdilla suolessa voi aiheuttaa huomattavasti enemmän vaurioita, kuin hitaasti etenevä. Koirille ja kissoille suositellaan kuitupitoisen ruoan syöttämistä, esim parsaa, jolloin kuidut toivon mukaan kietautuvat terävän esineen ympärille ja auttaen tämän ulos.
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Meillä teuraskukko nielaisi myös ruuvin viime kesänä. Ruuvi löytyi kivipiiraasta, täysin puhtaana ja kirkkaana. Ei ollut vaurioittanut kukkoa milläänlailla.
Olen löytänyt kivipiiraan sisältä myös nastoja, nappeja jne. Joten itse en juurikaan huolestuisi :smt003 Tosin jossakin vaiheessa se kulkeutuu jokatapauksessa ulos, niin parenpi, ettei hötkyile sen kanssa, vaan antaa rauhassa tulla, niin ei saa pahaa jälkeä aikaiseksi.
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

AnetteMilli kirjoitti:Ruuvi löytyi kivipiiraasta
Tätä minäkin olisin ehdottanut sijaintipaikaksi. On siellä varmaan aika rosoisia kiviäkini, ja tietty kivet varmaan hioo ruuvia, toivonmukaan tylsemmäksi. Hionnalla tarkoitan tyyliin "kuin hiekka hioo kivet hiekkarannalla" (mutta jos AnetteMilli on löytänyt nastojakin, niin siinä menee minun hiontateoriani :smt017 )
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Nastat ei ole pysyneet ehjinä, että kyll Pia n teoria pitää varmasti paikkaansa.
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Nuki kirjoitti:Huh, osaapa ite olla varuillaan kun kesällä käydään puuhaamaan kanalassa, kiitos tiedosta. Ehkä kananen selviää säikähdyksellä ja ruuvi poistuu luonnollista tietä vahinkoa tekemättä. Vai voikohan ruuvi jäädä mahaan, nyt on kyllä hyvin hatarat muistikuvat, mutta muistelisin pienenä eläinlääkäriltä kuulleeni että lehmän mahassa voi pesiä jos jonkunlaista tavaraa eikä ne välttämättä oireile mitenkään. Olin silloin myös ymmärtävinäni, ettei (kaikki?) lehmän mahaan joutuneet vierasesineet poistu ollenkaan vaan jäävät sinne. Viisaammat korjatkoon.
Näin on joo. Ja jos alkavat oireilemaan, niin lehmällä nielutetaan magneetti mihin niitä metallisia juttuja jää kiinni.. Teurastamolla sitten selviää mitä kaikkea mansikki on mutustanut :smt001
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Itse olen ollut teurastamolla töissä nimenomaan rehuosastolla, eli päässyt kurkkimaan mitä lehmien ja lampaiden mahoissa on ollut. Kaikkea jumppakuminauhasta balleriinakenkiin löytyi sinä aikana kun minä olin siellä töissä. Joskus rahaakin. Ja kerran puhelin ja kukkaro samasta mahasta :smt043 Ja nämä magneetit oli täynnä ruuveja ja pultteja, muttei ne lehmiä olleet haitanneet.

Itse tein kanalaan uudet tikapuut, ja pidin ruuveja tiukasti taskussa, mutta silti yksi utelias onnistui nappaamaan ruuvin suuhunsa ja söi sen.. N. viikko sitten se oli munintapesässä.. En tiedä miten se sinne on joutunut, kun ei siellä kakkaakaan ollut, mutta pääasia että kana voi hyvin. Viikko meni meidän kanalla ennenkuin ruuvi tuli ulos..
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Oli pakko soittaa äitille toi edellinen viesti :smt037

Kaiken näköstähän ne suuhuns tahtois napata... Ja tää piha kun on kyllästetty nauloilla :smt013 Onneks tos tarhassa ei sentään oo tullu vastaan.
Vastaa Viestiin