kanojen "luovutus"ikä?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sannikki

kanojen "luovutus"ikä?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Eli tälläistä pähkäilen kun noita tipuja on niin minkä ikäisenä esim rokki-tiput on myynti/ anto ikäisiä? Kiire ei ole päästä eroon, päinvastoin, valitettavasti se on vaan keväällä edessä tai pata ja kattila kutsuu nuita kahta kukkoa :(

Ei kai siihen mitään sääntöä ole mutta minkälaisia kokemuksia muilla on? Koska luovutatte ns nuorikot eteenpäin?
Hansu

Re: kanojen "luovutus"ikä?

Viesti Kirjoittaja Hansu »

No mä olen aina ajatellut (yhtään tipua/kanaa en ole vielä myynyt :smt002 ), että kun pärjäävät hyvin ilman lämpölamppua ja siis sulkapuku on täydellinen, niin voivat muuttaa uuteen paikkaan... Tosin taitaa osa myydä nuorempanakin? KEsällä varmaankin vielä helpompaa, kun ei tarvitse tuota kylmää (pakkasta) niin varoa... Sittenhän asia on eri, jos ostaja haluaa varmoja kanoja/kukkoja...
sannikki

Kiitos Hansu vastauksesta :) miekin varmaan odottelen keväämmälle, rokeissa erottaa onneks sukupuolet nopeesti mut en vielä raatti mun sylikavereita laittaa pois, ovat vasta kuusi viikkoisia :)saavat kasvaa ja napakoitua vielä kotona :smt004
katiska

Viesti Kirjoittaja katiska »

Helena Telkänrannan kirjassa Kanojen maailma oli ohje, että parikuisena olisi hyvä aika nuorikoiden muuttaa uuteen kotiin. Hän perusteli tätä aikaa sillä, että kana on jo ihan hyvän kokoinen ja pärjäävä, mutta muninnan alkuun on vielä aikaa. Muninnan alkaminen on kanalle stressaavaa aikaa hormonitoiminnan muuttuessa, joten olisi hyvä, että kaksi stressitilannetta ei osuisi samaan aikaan (muutto ja muninnan alkaminen). Itse olen myynyt nuorikot noin parikuisina. Poikkeuksena tietty ne, joita emokana on pitänyt suojissaan pidempään.

*muoks* En sitten tiedä, miten kanojen rotu vaikuttaa tähän. Muninnan alkamisajankohdassahan ainakin on suuriakin eroja eri rotujen välillä.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meille kanat tulivat jotakuinkin 2kk vanhoina viime kesän alussa...
sannikki

kanoja meillä ei liikene vielä myyntiin, kukothan saanee olla hiukka vanhempia :smt003 huoliin nähdä minkämoisia komistuksia meidän rokki-ukoista kasvaa :smt050
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minä olen luovuttanut emon hoitamat tiput noin 6-8 viikkoisina, siinä vaiheessa kun emo ne vierottaa. Toki olen myynyt vanhempinakin ja konetipuja myös nuorempana. Silkeistä ei vielä 6-viikkoisina erota sukupuolta joten ne lähtevät usein vasta 3-4 kuukauden iässä.
Vastaa Viestiin