talvihaudonnan ihmeitä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
katjama

talvihaudonnan ihmeitä

Viesti Kirjoittaja katjama »

Kiuruvetinen Kirsku-rouva hautoo tai hautoi eiliseen toista kertaa peräkkäin. Ekat munat annoin olla neljä viikkoa, ne kävi välillä kylmänä kun muut kanat haluaa aina munia samaan pesään missä Kirsku hautoo. Otin munat pois ja alkiot oli kuollu, annoin pari muuten koululle opetuskäyttöön, olivat siellä niitä tutkineet. Kirsku ei lopettanu ja hautoi tyhjää pesää laitoin kolme munaa 4.2. alle, nekin oli jossain vaiheessa kylmänä ja näin talvella nuo hautojat käy syömässä usein, joten epäilin ettei nämäkään onnistu. Valaisin ne viikko sitten ja verisuonia näkyi, mutta hautomisaikaan nähden minusta kehitys oli vähäistä ja munan sisus oli liikkuvaista ja löysää. Eilen sitten otin munat pois kun pidin selvänä ettei niistä mitään tule. En valaissut niitä, ajattelin heittää pois, mutta sitten rikoin ne ja mitä ihmettä. Alkiot oli jatkanu kehittymistään ja isoimman munan tipu oli elossa! Ilmeisesti muutkin olis kehittyny loppuun asti jos olisin antanu niiden olla viikon pitempään. Eli voiko tuo haudonta kestää talvella neljäkin viikkoa? Kyllä nyt harmittaa!
kochin-fani

Re: talvihaudonnan ihmeitä

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Minä olisin antanut kanan hoitaa hommat itse loppuun, koska meillä ei ole koskaan haudottu talvella. Odottaisin siihen asti, että joko pesästä kuuluu piipitystä tai sitten siihen, että kana heittää hanskat tiskiin. Jos Kirsku vielä yrittää aloittaa haudontaa, niin (jos ei muilta munislaisilta tule parempia neuvoja) antaisin sen hautoa rauhassa loppuun/kyllästymiseen saakka. :smt003
katjama

Re: talvihaudonnan ihmeitä

Viesti Kirjoittaja katjama »

No, Kirsku kyllä osoitti jo lievästi kyllästymisen merkkejä, viihtyi syömässä pitkään ja toimii adoptioäitinä viikko sitten kuolleen silkkikana Tiuhtin noin kuukauden ikäiselle tipulle, mikä on sekä hellyyttävää että onnekasta. Ehkä just tuo tipun hoitaminen sai sen hautomavietin nyt löysäämään. Olihan se nyt hautonu melkein 7 viikkoa putkeen, harja alko aikalailla surkastua, muutenhan tuo kyllä on hyvävoimaisen oloinen. Mulla on ilmajokisiakin ja nekin on hautonu pitkin talvea, mutta tuo onnistumisprosentti on vähäistä, yhdellä ilmisrouvista on Aatto-tipu tai nuorikkohan se nyt on, nimensä sai kun kuoriutui ihan joulun kieppeillä :smt001. Nämä mun maatiaiset omaa kyllä hurjan hautomisvietin kun pitkin talvea hautovat, ylläri mulle, luulin olevan kevään ja kesän hommia. Jos nuo kaikki innostuu hautomaan keväällä niin mihin mä kaikkien siivekkäiden kanssa joudunkaan :smt005 .
Vastaa Viestiin