Kääpiöviiriäinen?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jade

Kääpiöviiriäinen?

Viesti Kirjoittaja Jade »

Nyt tarvitsen kipeästi apua :smt017 sanon vaan alkuun että olen 14v tyttö helsingistä :smt045
mutta nyt.....olen jo kauan aikonut hankkia kääpiöviiru pariskunnan äitini kanssa, mutta ketään helsingin laitamilla asuvaa ei ole löytynyt joka möisi viiruja :smt009 joten, jos olet sellainen kääpiöviirujen kasvattaja helsingin lähistöllä niin ota mieluusti yhteyttä superpollo_tipi@hotmail.com :smt023 ja nyt kysymys :smt035 onko kääpiöviiriäinen sama asia kuin japaninviiriäinen? eli onko ne samaa lajia :smt017 kiitos vastauksesta jo etukäteen :smt024 T.Jade :smt020
max3

Re: Kääpiöviiriäinen?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kääpiöviiriäinen on idänsiniviiriäinen, eli ihan eri kuin japaninviiriäinen. :smt001
kurkkaas noi sivut
reyapeya

Siniviiriäinen

Viesti Kirjoittaja reyapeya »

:smt060 Voisko siniviiriäistä 2-3kpl pitää kalusteakvaariossa, jossa on kannet ja mitoiltaan pituus 80 leveys 40 ja korkeus 50? Entä.. riittääkö viiruille ihan normaali päivänvalorytmi.. eli ei lisälamppuja jne ja jos tarvii niin voisko nuo akvaariokannessa olevat lamput palvella? Mites lämmönlaita?

Olis niin kiva ottaa kolmisen kanaa :smt041 taapertelemaan ja tuollainen akva löytyisi tyhjiltään jo valmiiksi. Jos jakais tilaa osittain vielä kahteen kerrokseen että saisivat lisää tallustelutilaa? Mistähän niitä kääpiökanasia vois yleensäkään saada. Myydäänkö niitä ihan eläinkaupoissa?

Osaisitteko myös kertoa mitä oleellista pitäisi osata ottaa huomioon ennen kanasten ottamista, asiasta ihan mistä hyvänsä?
Suwitsu

Re: Siniviiriäinen

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ihan liian pieni tila viiruille. Vaikka eivät lennäkään joten korkeutta ei niin paljoa tarvii mutta ovat hyvinkin aktiivisia liikkumaan. Meidän häkin pohjapinta-ala on 140x80 kahdelle viirulle ja mielestäni saisi olla isompikin.
reyapeya

Jotain tuollaista kokoa häkiltä aloin nyt itsekin katella Pituus: 152 cm Leveys: 75 cm Korkeus: 93 cm olis kiikarissa,
jos vaan pinnojen väli tärppää sopivaksi. Paljonko se saa maximissaan olla? Minullakin kun kissa on.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Siniviiriäisellä on tosi pieni pää, välin pitäisi olla sellainen ettei pää mahdu väliin varsinkaan jos kissa on talossa. Ehkä joku 1 cm olisi maksimi.
reyapeya

Kääpiöviiriäisen häkki ja hoito

Itsetehty häkki tulee olemaan 150cm leveä, 70 syvä ja 140cm korkea. Ylhäällä asustelis seeprapeippoja kaverina. Olisko kellään kokemusta tai mielipiteitä toimiiko moinen yhdistelmä jos otan kolme viiriäistä taapertamaan? Voiko ottaa kolme naarasta vai pitääkö olla yksi uros kahta naarasta kohden, tässä tapauksessa? Entä millaista valaistusta viiriäiset tarvitsis? Laitan häkin sisäpuolelle kattoon kaksi 120cm pitkää 36w putkea heijastimilla, joista ainakin toinen on lintuvalo. Häkin verkon silmäkoko tule olemaan 12,7 sinkittyä myyräverkkoa

Häkin pohja tulee olemaan vesivaneria. Tarviiko sitä tiivistää saumakohdista vielä jotenkin. Reunan korkeus 10cm.
reyapeya

Re: Kääpiöviiriäisen häkki ja hoito

Onko aihe käsitelty jo jossain viesstiketjussa, vai msitä moinen haluttomuus vastata :smt010
reyapeya

No nyt on tulossa 150 * 140 * 70 teetetty häkki seeprapeipoille ja viiriäisille jaettavaksi Eiköhän nuo tuossa ainakin alkuun pääse. Verkon silmäväliksi tosin uskaltauduin lisätiedon hankinnan ja oman harkinnan jälkeen laittamaan "1.27" myyräverkosta.

Osaisitteko kertoa mitä viiruille pitäisi hommata häkkiin? Mitä syövät ja yleiseen hyvinvointiin tarvitsevat? Tietysti myös luksusolosuhteista haluan tietää, jos sellaisiakin voi linnuille tarjota :smt023
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Mä ainakin laittaisin silikoonit saumoihin siihen vesivaneriin niinkuin akvaariossakin. Siis jos häkki on sisällä. Yleensä siniviiriäiset elää pariskuntina mutta en itedä kana ryhmien toimivuudesta?
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Meillä on täällä nyt kaksti trioa, ja hyvin näyttää toimivan. Eli kukko ja kaksi kanaa.
Joskus olen netissä törmännyt siihen että pitäisi olla useampi kana ja yksi kukko jottei kukko jahtaisi yhtä kanaa ihan loputtomiin. Minulla oli alkujaan vain yksi kana+kukko ja hyvin toimi sekin, taitaa tuo kukkojen "ahdistelutaipumus" olla jossain määrin kukon pääkopastakin kiinni :smt017 Mulle ainakin sattunut niin kivat kukot etteivät noita tätejään oikeastaan nypi, jahtaa tai muutenkaan "ahdista". Yhdellä kanalla on hiukan harva "tukka", tosin sillä on niin järkky sulkis ollut etten voi varmaksi sanoa onko asialla ollut kukko vai sulkis.
Juuri tänään seurasin kun vanhempi kukko hoivasi kanasiaan, annoin lusikallisen jauhomatoja ja kukko herrasmiehenä ei syönyt itse yhtäkään vaan tarjoili kaikki kanasilleen :smt050
max3

Re: Kääpiöviiriäinen?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mulla on tällähetkellä aviaariossa 6kanaa ja 1kukko ja hyvin tulee porukka toimeen. Ja meillä noi siniviirut lentää... Joka ilta pari lennähtää kahdessa metrissä olevalle tasanteelle nukkumaan. Joskus jopa keikkuvat orsilla tai neitokakadujen ruokakipoissa.
Vastaa Viestiin