Tutkittu asia: Kana pärjää hyvin kylmissä olosuhteissa.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SannaT

Tutkittu asia: Kana pärjää hyvin kylmissä olosuhteissa.

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Meillä oli hieno mahdollisuus katsella poneja ja kanoja lämpökameralla.
Kanat istui orsilla rivissä ja lämpökameran kautta katsottuna oli kyllä hienon näköinen sakki. Ainostaan heltat ja harjat loistivat punaisina. Muu kropasta oli lähes tulkoon saman lämpöistä kuin kanalan sisälämpötila, joka oli silloin nollassa. Kanan kroppa näytti +2.
Voitte varmaan kuvitella näyn orrelta, jossa on himmeästi näkyviä sinisiä möykkyjä joiden päällä kääntyili punaisia helttoja ja harjoja, joiden välissä mulkoili silmä :smt005

Nyt meidän kanalassa näytti olevan ennen lämpölampun laittoa jo parin päivän ajan -5 astetta ja munia oli tullut 19 kanasta 16.
Ruokaa tosin kuluu aika paljon enemmän mitä lämpimillä keleillä.
Nyt kuitenkin laitoin lämpölampun että menee plussan puolelle. On varmasti kuitenkin parempi niin, vaikka pärjäisivätkin kylmässä.
Mutta halusin siis jakaa tämän tiedon teille, jotka joskus pohtii kanojen kylmänkestävyydestä. Niin kuin itse pohdin ensimmäisenä talvena kun kanoja pidin yli talven. :smt001
tinttu

Re: Tutkittu asia: Kana pärjää hyvin kylmissä olosuhteissa.

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Kiitos siitä kun halusit jakaa :smt001 Meillä on kyllä pysynyt plussalla, mutta joka aamu sinne mennessä pelkään että onkin jotain tullut ja ne onkin kalikkana siellä... Mutta jos -5 kestää niin eipä mulla hätää ole, toi on niin vimpan päälle eristetty ettei ainakaan kylmemmäksi mee, en uskois... Nyt oli +4 ja pihalla -24. Ikkunnoissa kivat jääkuviot, ovikin jäässä sisältä mutta siihen eteen virittelemäni petauspatjan takana ootteli ihan lämmin kanojen tupa kun äsken niille iltapalaa vein :smt002 Ovelle mun varmaan pitää ens kesänä jotain tehdä, kun on nyt talvisaikaan noin vempula ettei mee alareunasta kunnolla kiinni...
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kyllä ne vielä tarkenee :smt002

Mullakin on oven kans ongelmaa, kun on toinen karmi 'pudonnu' senti pari alemmas toista ja siks ovi ei mee loppuun asti kiinni. Samasta syystä ei kyllä tartte vuohillekaan lukkoo kanalan oveen, kun se tarttee viskata jumiin kiinni ja kiskasta kunnolla jotta aukee. Varaston ovi taas on tiukka muuten, mutta alhaalla sentin rako :smt011 Kuttulan ja kanalan välinen ovi taas on 'roikkuvassa' seinässä, joten vempula ja kutut puskee koko seinän alas jossei oo pönkätty lankulla kanojen puolelta :smt019 Nyt sentään tän talvisten korjausten ollessa loppusuoralla, ikkunoista ei pahemmin vedä :smt023
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

miltä ponit näytti? Mua viluttaa itseä, ku mun issikat makaa rötköllään hangessa näillä pakkasilla (ja pahemmillakin).
SannaT

Ponit oli ihan sinisiä, lukuun ottamatta korvanpäitä, silmiä ja turpaa. Eli poneille kypärämyssy päähän niin eivät hukkaa lämpöä :smt005
Meillä ponit on kylmäpihatossa, enkä ole -30 asteen pakkasellakaan nähnyt minkään laista palelemisen merkkiä. Eka talvena kun olivat omassa pihassa (tämä on kolmas) ja pakkasta lykkäs pitkiin aikoihin -25 astetta, niin kävin monta kertaa kokeilemassa korvia. Mutta aina ne oli lämpimiä ja tyytyväisen oloisia. Heinää tosin menee tuplasti näillä pakkasilla.
Meillä on nyt toista talveaThermobar, joten saavat aina lämmintä juotavaa ja juovatkin aika paljon. Ihanaa kun ei tarvii pelata jäisten ämpäreiden kanssa. Riittää kun kerran päivässä täyttää paljun.

Issikat ja shettikset on varmaan hyvin pitkälti verrattavissa toisiinsa säänkestävyyden suhteen.

Kuinka monta issikkaa ja minkälaisia sulla on? (kateudesta vihreänä täällä vaan kyselen :smt004 )
tinttu

THERMOBAR?? Mulle lissää tietoa tästä, kiitos!!
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

itseasiassa mun issikat syö paukkupakkasilla vähemmän ku kookas shettis :smt005
Ainakin mun 113 cm korkee shettisruuna tartti toissatalvena enemmän ruokaa ku issikka. Mulla on kaks issikkaa. 17 vuotias pieni 130 cm, mutta erittäin laadukas (vaiks ite sanonkin) 5-käyntitamma ja 7-vuotias tamma, jolla on erittäin pehmeet ja puhtaat askellajit, 4-käyntinen.

Tässä tää 7-vuotias
Kuva

vanhemmasta en nyt löydä kuvaa, ku mulla ei ftp toimi...
SannaT

tinttu:Tuossa on tietoa [http://www.staffansbergintalli.fi/thermobar.htm]
Meillä sellainen 40 litrainen ja riittää oikein kivasti kahdelle shettikselle. Viime talvena oli kolme shettistä ja riitti juuri ja juuri kun täytti kerran vuorokaudessa.
On kallis, mutta on kyllä hintansa arvoinen.

Ihana issikka :smt007 Aika kookas tosiaan on sun poni! Kyllä sellanen ruho ruokaa tartteekin :smt005
snuigu

Viesti Kirjoittaja snuigu »

Meilläkin vähän jännitettiin että miten kanat pärjäilee, kun lämpötila navetassa oli ensin +5 pintaan, mutta laskikin sitten hiljalleen nollan tuntumaan.. Hyvin näyttivät pärjäilevän silti, sitten yksi kana alkoi hautomaan ja meillä alkoi väliseinän rakentaminen. Nyt kun on väliseinä (villoja vaille valmis) kanalassa on -35 pakkasilla vähintään +2 lämmintä. Kun vielä saa villat seiniin niin saa lämmön säädettyä mihin haluaa. josko meille sitten tulisi tipujakin! :smt003 Väliseinän rakentamisen jälkeen alkoi toinenkin kananen hautoa :smt004
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mä köyhänä ihmisenä värkkäsin mun hevoille kaks eristettyä juomasaavia.
ostin tarjoustalosta kaks 90 l:n ja kaks 65 l:n rakennuspaljua. leikkasin 90 litrasen pohjalle 5 cm pakusta styroksista levyn. Sit laitoin 65 litrasen siihen 90 litrasen sisään, kivi pohjalle painoks ja tursotin polyuretaania reunat täyteen. Eli yhden paljun hinnaks tuli alle 20 e ja vesi pysyy sulana -20 asteen pakkasilla esim yön yli. Noi riittää mulle :smt001
tinttu

Oikeesti pyssyy?! Mulla on noi ollu harkinnassa kans jonkun aikaa...Hmmm, taidanpas lähtee ajeleen kohti lähintä kauppaa msitä saa rakennuspaljuja :smt002 Kiitti!!
SannaT

Vähän rönsyilee tää aihe, mutta jatkan nyt kuitenkin :smt001

Meidän piti tehdä laitumelle tuon tapainen systeemi alku talveksi kun ponit siirrettiin pihattoon vasta joulukuussa, mutta se jäi. Tarttee yrittää sitten ensi talveksi väsätä kun noinkin hyvin toimii.

Tuossa vastuksilla varustellussa paljussa on se hyvä puoli varsinkin pihatto eläimillä jotka syövät hurjan määrän kuivaa heinää, että juovat ainakin tarpeeksi.
Ite olen ainakin huommannut, että vettä menee enemmän kun on lämmintä koko päivän tarjolla.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä tehtiin tuollainen palju lampaille, sisempi on 12 litran vetoinen ja -20 pysyy yön yli auki, näillä keleillä ei enää mutta riittävän kauan kuitenkin kun kolme kertaa päivässä vaihtaa lämpimän veden. Hyvä, halpa ja helppo tehdä!
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Noissa eristetyissä kipoissa se lämmin vesi sulattaa jään tosi nopeasti. Normiastiassa kestää tosi kauan, ennenkuin sulaa, jos sulaa ollenkaan...
snuigu

Viesti Kirjoittaja snuigu »

Tätä pitääkin alkaa heti testaamaan!! Ei olisi sitten vuohien vesi niin jäässä! :smt003 Lämpöisellä puolella ei niin pahasti jäädy, mutta kylmemmällä puolella jäätyy aina ennen uuden veden tuontia :smt013
Vastaa Viestiin