petran ja suvin tipu-projekti...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

petra81

Re: petran ja suvin tipu-projekti...

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Tunnistin minä, oon ihastellut sun kuvias teidän kotisivuilla ja naamakirjas ja tietty täällä. :smt001 Ja on mulla ollu mielessä tulla piipahtaankin teillä kun ollaan tampereen suunnalla käymässä. Nyt kuoriutui toinenkin tipunen koneesta... nää tirpat on meidän ensimmäisiä mutta ei varmasti viimeisiä. :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Tervetuloa :smt001

Onnea taas tipusesta :smt060
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Onnea tipusista!

Mites ne muut munat, miten kävi??

Joku täällä lueskelee "vanhoja juttuja" odotellessaan että päivät kuluisivat (kone vasta laitettu päälle) :smt003
petra81

Elikkä munia oli 6 kun ellu aloitti haudonnan ja viisi kuoriutui, viimeistä jouduin hieman auttamaan kun oli vaikeuksissa. :smt055
Yksi munista ei ollut lähtenyt ollenkaan kehittymään, sille tein ensin vesitestin ja sitten tosi varovasti aloin aukaisemaan. Ellu adoptoi kaikki koneen tipuset ja onkin hieman ylisuojelevainen tirpoistaan... tullut kahdesti jo silmille kun oon tipuja katsellut. :smt012
Laittelen tänne lisää kuvia kun täs joulukiireiltä ehdin...

Nyt sitten kaksi ainoaa munivaa kanaani on alkanut lättyileen jo toista viikkoa.... munia en oo alle antanu eli hautovat tyhjää ja millään eivät oo suostuneet lopettamaan... Tipuja en enempää näin talveksi tahtoisi, keväällä ennemmin.. Oisko kellään vinkkiä mitä noille tekis vai annanko olla vaan? Lopettaako ne tota hautomista jos vaan ei vaan tipuja tipu? Ihan vihaksi pistää kun nyt kaikilla kanoillani on tipukuume.... :smt013
ninnu

Noi silkit on kyllä ihan mahdottomia ja mä olen antanut periksi niiden kanssa ja annan hautoa yhtä-kahta munaa. Ei ne muuten lopeta, makaa vaikka maailman tappiin. :smt011
petra81

Taas olisi tipukuumetta ilmassa ja uusi kone pöydällä hurisemassa. :smt055 Vanha kone sai siirtyä lomalle... hurja kolmen munan kone, toimi tosin täysin moitteettomasti, on vain onnettoman pieni.... :smt003
Uusi kone R-com 20 saapui tänään ja siitosmunat tulivat toissa päivänä. Lisäksi laitoin koneeseen muutaman omankin munan. Nyt koneessa on siis 17 munaa, 8 tilattua siitosmunaa (vihreitä), 2 omaa vihreää (mistä ei varmaankaan tule mitään koska luulen ettei kukko polje tätä kanarouvaa :smt012 ), 2 silkin munaa (? kun en ole varma ovatko silkin), 2 millen munaa ja 3 kääpiö kochinin munaa ja kaikkien omien munien isukki on meidän sekarotuinen kukko herramme. :smt007
Lämmöt on hyvät mutta kosteutta mietin että pitäskö nostaa... näyttäis olevan 46%... :smt017
ninnu

Mullakin kuusen alla hurisee RCOM 20, siihen saa erikseen valittua lintulajikohtaisesti, mutta laitoin manuaalisesti arvot, 50-55%. Juuri äsken läpivalaisin, yksi tyhjä, muissa hämppi :smt038
petra81

Pitäsköhän munkin nostaa koneen kosteutta? :smt017 Näyttää olevan nyt 46%, ja tossa on nappulat mistä sitä kaiketi saa säädettyä... Sähköpostilla tuli sen pro- version käyttöohjeet mutta ei ne päde tähän laitteeseen joten vähän sokkona painellaan nappeja ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta... :smt100
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mie nostin Rcom 20:ssä kosteuden manuaalisesti 50%... siitä on vaihtelevaa tietoa liikkeellä mikä kosteus on sopiva mut mie luotan tuohon Hiltan ohjeeseen konehaudonnasta(50-55%) ja saan onneksi aina apua työkaverilta jolla ollut kanoja niin kauan kun minä oon elänyt :smt048 Meillä ainakin viime valaisussa oli KAIKISSA 7:ssä rockimunassa hämähäkki! taidan tänään kurkata mikä meno nyt on kun päiviä on menny 13 jo !!!! :smt038
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Voi elämä miten ihania tipuja, varsinkin nyt kun silkkejä olen miettinyt meillekin :smt050 Tosin tää ketju näyttäis olevan jo monta kuukautta vanha :smt005
petra81

Tänään ois haudonnan 18.sta päivä 9:llä munalla ja kolmella munalla 15.sta päivä... Alkaa olla jännät paikat millon tipusia alkaa kuoriutua...
Ei millään jaksaisi odottaa... :smt054 Muutaman munan olen nähnyt heilahtelevankin jo...
Tänään laitan tipulan valmiiksi meille sisälle, saavat pikkuiset olla sisällä ensimmäiset viikkonsa ennen kanalaan siirtoa.
Voi kun odottavan aika on pitkäääääääää....... :sleepy1:
petra81

Nyt on meille kuoriutunut 8 valloittavaa pientä palleroa, vanhin on nyt 5pvä ja muut 4 ja 2pvä. Tänään odotettavissa vielä kolme tipuvauvaa. :smt060 Kaikki omat munat kuoriutuivat mutta osto munista vain 2 kehitty, toinen meni kesken puolessa välissä ja toinen oli kuollut kuoreensa, oli muuten täysin valmis tipu, vain ruskuaispussi ei ollut vetäytynyt sisälle... :smt010 Tipuset majailee meillä sisällä tilavassa kanin häkissä ja ovat mahdottoman vilkkaita ja touhukkaita, ainoa miinus on kovaäänisyys, yöllä saa sulkea kaikki ovet makkarin ja tirppojen väliltä... :smt005 Isännänkin sydän on sulanut tätä mun harrastusta kohtaan, mutta kenempä ei kun katselee näitä hellyyttäviä pieniä pehmoisia palleroita ja kun ne ovat niin kesyjä kun ovat jatkuvasti meidän seurassa... :smt050 Kumpa näistä nyt mahdollisimman moni olisi kanoja... :smt007
Vastaa Viestiin