ankanpoikasia ja unelmia

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Elmiira

Re: ankanpoikasia ja unelmia

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Ne nukkuvat pää selässä ja osittain siiven alla. Ovat aika hiljaisia. POika pitää sellaista matalaa ääntä ja tulistuessaan puhaltelee, tyttö sirkuttelee kimeämpää sekä vihaisena vaakkuu. POika on minusta alusta asti (ensimmäisestä päivästä) hengittänyt hiukan raskaasti niinkuin nenä olisi tukossa. Tytön hengitystä en kuule. Onko se normaalia? vai olisko poitsulla flunssa?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankkojen hengitys on raskasta, sen äänen kuulee ihan normaalistikin. Eli ei hätää :smt023 Joskus kuuluu tai jopa vinkuu enemmän ja joskus vähemmän.. ilmeisesti saavat joskus jotain roskaa tms. hengitysteihin eli hetkellisesti hengitys voi olla aika hurjan kuuloista.

Hm.. ehkä noiden äänien tulkinnat eivät vielä osu ihan nappiin :smt002 Naaraan se kovin vaak vaak vaak vaak on kutsuääni, koiraalla se on sellainen käheä paaap paaap paaap. Koiraan närkästynyt ääni on sellainen jännä.. en osaa edes sitä kuvata tähän. Ehkä sellainen pitkä matala paaaaaph. Ankat voivat sähistä, mutta tekevät sitä tosi harvoin, lähinnä tytöt pesällä tai sitten jos ovat oikein kipeitä. Äkeitä ovat tuskin koskaan, meidän poika aika usein uhkailee immeisille jotka kävelevät poispäin (kävelee nokka alaspäin aivan perässä) mutta jos ankkaa kohti kääntyy, Dinolla on ilme ja asento "emmä mitään tehnyt". Naaraiden äänimaailma on aika laaja, alkaen papapa, popopopo -äänistä ininään, ja erilaisiin vaakkumisiin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Elmiira

Osasivat osuvasti kuvata ankkojen ääniä ;) noin meilläkin ääntelevät.

Nauttivat parhaillaan ulkosäästä. 7 astetta lämmintä ja sataa, hännät heiluvat ja uivat polskuttelevat ammeessa.
Elmiira

Alman nokka on jo jonkin aikaa ollut keltainen, mutta Alpon on haalean vaaleanpunainen?? Mistähän se vois johtua?
tipsi
riikinkukko

Totaaa... ootko varma että sukupuolet menevät noin? Mun mielestä bekinginankalla tyttöjen nokka on vaalea ja poikien oranssi :smt003 Tosin voin muistaa väärinkin..
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mun pekingillä, Kallella on oranssi nokka (ja uroksen erottaa aikuisena myös tuosta pyrstökiehkurasta)
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Elmiira

Nyt mä en tiedä, kun musta Alpolla on kiehkura, ja se myös suojelee Almaa aina välillä, jos ajattelee, että on vaara tilanne. Sillä on vaaleanpunainen nokka, se on isompi, eikä harvemmin suostu menemään koskaan uimaan. Se pitää enemmän ääntä kuin Alma. Sen ääni on sellainen käheämäinen kvaakkuminen. Alma useammin piipittää...hetkinen...voiskohan ne olla toistepäin?? Siitäkö se johtuis, et naarailla oliskin vaaleanpunainen nokka?
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Urosankat on hiljaisia, tytöt huutaa :smt002
tipsi
riikinkukko

Elmiira, sullahan on ankkoja kanssa taajamassa. Tuo Auringonkukka kyselee tuossa toisessa ketjussa ankkojen pidosta taajamassa. Millaisia kokemuksia sulla on? Teidän kunnassa tuo lupabyrokratia ei tainnut kovinkaan vaikea olla.
Elmiira

Alpo käyttäytyy kuin tyttö, mutta tarkistin, että vahva selkeä kiehkura pyrstöstä löytyy...hmm :smt017

Turussa saa pitää 2 "aikuista" lemmikkiankkaa sen isompia tarkastuksia, naapureilta suostumukset ja sitten rekisteröiminen maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Jos hankkii enemmän, täytyy olla yhteydessä terveysviranomaiseen.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Voisko olla että ankka ei olekaan puhdas peking... silloin jos väri ei täsmää ja PITÄIS olla tietyn värinen nokka niin ei ehkä ole sitten puhdas, mut lemmikissä sillä ei kai ole väliä :)
tipsi
riikinkukko

Sannikki, mä mietin ihan samaa asiaa. Eli se voi olla yksi vaihtoehto, etteivät ole puhtaita pekingejä.
Pirjo

Voi Sannikki, ei sillä ole suurta merkitystä onko se ´puhdas` vai ei -kunhan on RAKAS!
Mutta jos kasvatat itsellesi lihan takia niin sitten olisi hyvä jos olisi Peking, koska on todella nopea kasvamaan ja huomasin viime kesänä, kun annoin Pekingin (Kallen) ja ´tavis` ankan lisääntyä niin pekingin ominaisuudet seurasivat poikasiin eli tuli nopeasti suurikokoisia ankkoja -eli olivat suurempia kuin emonsa.
Elmiira

Ei sillä ole muuta väliä, kun olin tuudittautunut siihen, ettei pekingit osaa hautoa munia. Alma on pienempi kokoisempi, ei ole kiehkuraa pyrstössä niin jos se on joku sekarotunen, täytyy tarkkaan katsoa, ettei pääse munimaan. Muuten mä olen pulassa taajamaassa ankanpoikasten kanssa :smt001
Pirjo

Kyllähän sä sen voit antaa munia -mutta kerää munat päivittäin pois ja syö itse ne.
Vastaa Viestiin