Kana kalkkunanmunien hautojaksi ja sijaisäidiksi?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Kana-akka
Kana kalkkunanmunien hautojaksi ja sijaisäidiksi?
Kuukausikaupalla olen haaveillut kalkkunoista ja suunnitellut asiaa, josta kysyn nyt itseäni viisaammilta:
Olisiko toimiva idea haudotuttaa kalkkunanmunat omilla hoivaintoisilla kanoillamme?
Kanat ovat jo kertaalleen sujuvasti hautoneet ja hoivanneet omien muniensa lisäksi yhden riikintipuparvenkin. Onko kalkkunatipujen hoivaamisessa sinällänsä ihmeellistä eroa kanatipuihin, esim. kylmänarkuus? Kanamme ovat pitäneet tipunsa ihan itse lämpiminä. Kuningasideani (?) taustalla on se, että saisin seurata aivan alusta lähtien kalkkunoiden elämäntaipaletta. Myös aikuisten kanojen ja kalkkunatipujen sopeutuminen toisiinsa sujuisi näin ongelmitta. Minä kun suunnittelen niistä yhtä onnellista parvea, joka voisi kimpassa lenkkeillä pihamaallamme. - Love and peace!
Jos idea olisi toimiva, milloin munat olisi hyvä laittaa kanan alle, jotta kuoriutuminen tapahtuisi sopivaan ajankohtaan?
Olisiko toimiva idea haudotuttaa kalkkunanmunat omilla hoivaintoisilla kanoillamme?
Kanat ovat jo kertaalleen sujuvasti hautoneet ja hoivanneet omien muniensa lisäksi yhden riikintipuparvenkin. Onko kalkkunatipujen hoivaamisessa sinällänsä ihmeellistä eroa kanatipuihin, esim. kylmänarkuus? Kanamme ovat pitäneet tipunsa ihan itse lämpiminä. Kuningasideani (?) taustalla on se, että saisin seurata aivan alusta lähtien kalkkunoiden elämäntaipaletta. Myös aikuisten kanojen ja kalkkunatipujen sopeutuminen toisiinsa sujuisi näin ongelmitta. Minä kun suunnittelen niistä yhtä onnellista parvea, joka voisi kimpassa lenkkeillä pihamaallamme. - Love and peace!
Jos idea olisi toimiva, milloin munat olisi hyvä laittaa kanan alle, jotta kuoriutuminen tapahtuisi sopivaan ajankohtaan?
-
Ushva
Re: Kana kalkkunanmunien hautojaksi ja sijaisäidiksi?
Mulla on kanat hautoneet onnistuneesti kalkkunanmunat ihan alusta asti ja hoitaneet myös poikaset tosi hyvin. Hauskoja sitten isompina kun ne vieläkin seuraavat "emoaan" tyytyväisinä vaikka ovat jo kasvaneet siitä ohitse. 
Niin ja onhan ne kalkkunatiput vähän konstikkaampia kuin kanatiput, mutta kanan hoitamat on menestyneet meillä hyvin.
Niin ja onhan ne kalkkunatiput vähän konstikkaampia kuin kanatiput, mutta kanan hoitamat on menestyneet meillä hyvin.
-
flai
Meillä on kanssa kana hautonut kalkkunapoikueen ja hyvin onnistuneesti hoitanut ne aikuisiksi. Varmaan mitä isompikokoinen kana niin sen parempi, ettei poikaset kasva liian äkkiä "emostaan" ohi, eli mahtuvat lämmittelemään mahdollisimman pitkään. Ja samasta syystä ei myöskään kymmentä kalkkunanmunaa isonkaan kanan alle, vaikka ne munina sinne mahtuisivatkin, pariviikkoisina eivät nimittäin enää mahdu jos poikasia on kovin monta...
Ja toinen juttu mikä jäi kyseisestä adoptiosta mieleen, niin kalkkunan poikaset eivät ihan täysin kanan syömäänkutsuääntelyä tajunneet. Kana vaan potpotti ja potpotti, ja poikaset haahuilivat ympäriinsä, mutta tulivat kyllä kaikki syömään kunhan ensin yksi niistä hoksasi mitä "mamma" tarkoittaa.
Ison parven seassa emon alla olevat kanatiput pääsi hyvin syömään, kun ne hyökkäsivät haukkana paikalle emon ilmoittaessa ruokatarjoilusta, mutta kalkkunanpoikasille keinoemoineen pyrin tarjoilemaan puurot ym. herkut vähän sivummalla että pääsivät varmasti syömään. 
Mutta onnistuu siis kyllä, kokeilemaan vaan!
Ja toinen juttu mikä jäi kyseisestä adoptiosta mieleen, niin kalkkunan poikaset eivät ihan täysin kanan syömäänkutsuääntelyä tajunneet. Kana vaan potpotti ja potpotti, ja poikaset haahuilivat ympäriinsä, mutta tulivat kyllä kaikki syömään kunhan ensin yksi niistä hoksasi mitä "mamma" tarkoittaa.
Mutta onnistuu siis kyllä, kokeilemaan vaan!
-
Paltsi
Minusta kana on kalkkunaa parempi emo. Meillä on kanat hoitaneet kalkunpojat hienosti. Kalkut on tosi kylmänarkoja joten haudonta siihen aikaan että ei ole hirmu kylmä ja ulos vasta 6-8 viikkoisena.
-
Kana-akka
Kiitos tähän astisista vastauksista!
Kirjoittelen Etelä-Suomesta ja olen pitänyt alhoillemme n. 10 asteen talvilämpötilaa kanalassa. Jos kalkkunanmunia pitää hautoa 28 vrk (olikohan se noin?), niin voisiko haudonnan aloittaa esim. maaliskuun alussa? Tämän laskelman mukaan ne kuoriutuisivat huhtikuun alussa, jolloin kevätaurinkokin jo lämmittäisi ja valaisisi, ja pihalle ne voisi päästää HETI kesäkuun alussa.
Suunnittelen neljän munan haudontaa. Alho-rouva hautoi ja hoivasi sellaisen määrän riikinmuniakin. Kait niistä kalkkunanmunistakin joku kuoriutuisi. Onkohan eri roduilla eri kuoriutumis-%?
Kirjoittelen Etelä-Suomesta ja olen pitänyt alhoillemme n. 10 asteen talvilämpötilaa kanalassa. Jos kalkkunanmunia pitää hautoa 28 vrk (olikohan se noin?), niin voisiko haudonnan aloittaa esim. maaliskuun alussa? Tämän laskelman mukaan ne kuoriutuisivat huhtikuun alussa, jolloin kevätaurinkokin jo lämmittäisi ja valaisisi, ja pihalle ne voisi päästää HETI kesäkuun alussa.
Suunnittelen neljän munan haudontaa. Alho-rouva hautoi ja hoivasi sellaisen määrän riikinmuniakin. Kait niistä kalkkunanmunistakin joku kuoriutuisi. Onkohan eri roduilla eri kuoriutumis-%?
-
ninnu
Kuoriutumisprosentit vaihtelee kalkkunoilla aikalailla, jo siis hedelmöittymisprosentti samojen vanhempien munissa on suurta. Välillä hedelmöittyy loistavasti ja välillä heikommin. Mun kokemuksien mukaan pronssit on ollu paremmin sikiäviä, kuin butin munat. Samat pronssiukot siis hommissa, ei mitään keinohedelmöityksiä.
-
Paltsi
Ne buttiakat on sellaisia palloja että se pronssikukko ei pysy selässä tai osu