Kakkaa takalistossa tipulla

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
sannikki

Kakkaa takalistossa tipulla

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kysytäänpäs nyt onko kokemuksia kenelläkään, juuri huomasin ekan kerran kahdella tipulla on kuivaa kakkaa pyllyreiän vieressä :smt017 Liottenen lämpimällä vedellä aamulla mutta mistä mahtaa johtua moinen. Tiput pirteitä ja eloisia, syövät ja juovat. Ruokana pikku-punaheltta, ekana päivänä sai kananmunaa mut eivät juuri silloin syöneet. Tiistain kuoriutuneet eli lauantaina 4 päiväisiä. juurikin ensimmäisenä kuoriutuneet ovat kyseessä. Lämpöä tipuilla lampun alla 36-37 astetta, riippuu vähän huoneen lämmöstä.
vinski

Re: Kakkaa takalistossa tipulla

Viesti Kirjoittaja vinski »

Joskus vain on niitä kakka pyllyjä, kannataa ehdottomasti pestä lämpösellä vedellä pois, jos pääsee pahaksi saattaa jopa estää tipua kakkaamasta ja muista kuivata tipusen peppu pesun jälkeen hyvin, ettei vain vilustu!
emilia

Viesti Kirjoittaja emilia »

meillä oli sama ongelma kesällä, pestä piti usein, että pikkuinen sai kakan tulemaan ulos, heti aamulla pesulle ja sitten föönillä kuivaksi ettei päässyt vilustumaan, aikaa myöten menee ohi.
sannikki

kiitos näistä, ei tosiaan irtoa vaan se kakka kunnolla, jouduin yöllä jo putsaamaan kun oli uusi kakkapaakku siinä kuivassa kiinni... kakkasittiäiset...
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Oliko se niin että kakkapyllytiput olis kärsineet kylmästä? En nyt muista ihan varmaksi mutta muistelisin niin, olisiko sulla mahdollisuutta nostaa lämpöä hiukan? Ja ovatko täysin vedottomassa paikassa?
sannikki

Aivan varmasti on vedoton paikka, kaapissa, korkeassa muuttolaatikossa minkä päällä puoliväliin on sanomalehdet ja vielä pyyhe, vain lämpölamppu pääty on avoin :) ajattelin lisälämpöä, mutta lampun alla on sen 37 astetta :smt017 eikä tiput siinä parveile kuin nukkuessa...

Tässä pari kuvaa systeemistä :)

Kuva

Kuva
Juuripestyt kakkapyllyt, joita oli nyt kolme...
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Purutkin näyttäisivät kuivilta, kokkidioosi voi myös aiheuttaa kakkapyllyjä.
sannikki

Hei kuinka usein muuten siivoatte pikkutiput??? mie siivosin nyt toisen kerran, vaikkei kakkaa kauheasti ollutkaan. liika lika kai altistaa sille bakteerille mikä lie, ja liian siistikään ei ole hyvä :smt017 mikä on hyvä vai opettaako kokemus ja se pysyykö tirpat hengissä :smt048 juuri suwitsu näköjään ajatteli samaa kuin minä
emilia

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei

Minulle tuli mieleen, jos syöttäisi jotain semmoista, että kakka tulisi helpommin ulos, niin ei varmaankaan tarttuisi niin helposti pyllyyn kiinni.

Minulla ko tapaus oli kesällä, joten ei silloin ainakaan ollut kysymyksessä kylmettyminen ja kaiken lisäksi poikanen oli emon hoidossa. Oli välillä tosi hankalaa saada se pesulle, kun emo vahti mitä mä sille teen- Välillä kun pesin sitä, niin tuntui kuin siltä olisi joku lanka roikkunut sieltä pyllystä, yritin varovaisesti kiskoa sitä irti, mutta ei lähtenyt. Sitten taas kerran kun pesin sitä, niin huomasin, että sillä ei ollut enään sitä lankaa siellä takapuolessa ja tämän jälkeen sitä ei enään tarvinnut pestä. yritä tutkailla ettei olisi samanlainen tapaus.
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

emilia kirjoitti:hei

Minulle tuli mieleen, jos syöttäisi jotain semmoista, että kakka tulisi helpommin ulos, niin ei varmaankaan tarttuisi niin helposti pyllyyn kiinni.

Minulla ko tapaus oli kesällä, joten ei silloin ainakaan ollut kysymyksessä kylmettyminen ja kaiken lisäksi poikanen oli emon hoidossa. Oli välillä tosi hankalaa saada se pesulle, kun emo vahti mitä mä sille teen- Välillä kun pesin sitä, niin tuntui kuin siltä olisi joku lanka roikkunut sieltä pyllystä, yritin varovaisesti kiskoa sitä irti, mutta ei lähtenyt. Sitten taas kerran kun pesin sitä, niin huomasin, että sillä ei ollut enään sitä lankaa siellä takapuolessa ja tämän jälkeen sitä ei enään tarvinnut pestä. yritä tutkailla ettei olisi samanlainen tapaus.
Ruskuaispussi vetäytyy tipun sisään ennen kuoriutumista. Joskus kalvon rihmoja jää roikkumaan ulkopuolelle sisäänvetäytymiskohdasta, varsinkin jos kuoriutumis ja haudonta ei mene ihan lämpötilan ja kosteuden kanssa kohdalleen. Tämä rihma kuivuu nopeasti ja se voi pari päivää näkyä lankamaisena. Jos muut eivät sitä noki ja "napa" on kuiva ja siisti, asialle ei tarvitse tehdä mitään. "Langasta" ei saa vetää. Se putoaa aikanaan.
Vastaa Viestiin