Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

sokeripussi

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Meillä taitaa kanat hoitaa tuon hiiri ja rotta ongelman :smt001 Jo viime talvena sain ihastella kanojen hiirestys taitoja mut tänä vuonna meille sitten ilmaantui rottia, mutta mutta paripäivää sitten kanalassa käydessä lapset ihmetteli että mikä yhdellä kanalla on suusa ja terkempi tutkimus osoitti sen olevan rotan peräpää :smt003 Sinne se sitten hujahti parempiin suihin, yök.
piitteli

Viesti Kirjoittaja piitteli »

Kirjoitetaan keskellä yötä, kun mulla menee jo yöunetkin noiden rottien takia... Voi kun meidänkin kanat antais rotille kyytiä, istuvat vain orrella ja katsovat kun toiset käy rehu automaatilla...

Eli joskus pari kuukautta sitten ilmestyi tiettävästi ensimmäinen.. Syksyllä oli hiiriä, mutta ne sain loukuilla pois. No nuo rotat eivät ole loukkuihin erehtyneet. Loukut on yleensä laukaistuna heti seuraavana päivänä, mutta rottaa ei näy.. Myrkkyäkin lopulta suostuin ottamaan, mutta senkään menestys ei ole ollut kummoinen. Vähän on myrkkyä maisteltu, ei muuta. Yhtään rottaa ei ole näkynyt missään hoippumassa. Syötit ovat olleet nyt n. 4vkoa tarjolla :( Vähän oli hiljaisemman oloista viikko kaksi ja ehdin jo olla hieman toiveikas, mutta...

Viime viikolla sitten tuli niin iso järkytys kanalassa että hyyyyyyyiiiiiii. Menin illalla käymään ja niitä vilisti menemään ainakin kuusi-seitsemän mun jalkojen ohi koloonsa. Hyi kiesus! Tarkottaa sitä että niitä on jo PALJON tuolla ja en edes halua miettiä että paljonko parin kuukauden päästä jos vielä pääsevät lisääntymään...

Eilen meille muutti kaksi aikuista kissaa tuonne kanalaan, mutta eipä mennyt kuin yks ilta, niin keksivät reitin kissojen ohi tuonne kanojen tarhaan :smt021 kun aikaisemmin ovat juosseet tuon nyt kissoilla olevan aitauksen läpi sinne... En tosin tiedä että uskaltavatko nuo mun kissat mitään edes niille tehdä. Ovat nyt niin järkyttyneitä muutosta ja rotta tiettävästi osaa olla aika paha sille päälle sattuessaan. Mutta,... Jos nuo nyt intoontusivat tuosta pyytämäänkin niitä, niin tohdinko aukaista tuon kanapilttuun oven, että kissat pääsee päivystämään sillekin puolelle, vai syökö ne nyt mun kanat?

Koirienkin kanssa olen rottia koittanut pyydystää. Pihalla ovat pitäneet varsin hyvää vahtia, ei ole rotan jälkiä näkynyt lumihangessa. Mutta tuolla sisällä, pienet tilat ja nopea rotta, ei koirat ole pysyneet perässä :smt009

Ja joo, ruuat on olleet koko ajan muovi säiliöissä. Nyt olen lopettanut kanojen automaattiruokinnan, että saavat joka päivä päivän annoksensa, ei enempää, enkä heittele enää pehkuun mitään. Eli rottia ei ole nyt vähään aikaan ruokittu tuolla. Myrkyä on vielä tarjolla, mutta uskallanko enää pitää, kun nuo kissat tuli? Rotta tietysti on niin kaikki ruokainen, että elää vaikka sitten sillä kanan kakalla...

Eli kysymykset lyhykäisyydessään. Syökö kissat kanat? Ja mitä vielä enemmän voin tehdä? Apua!
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Kissoista en tiedä, kun itsellä ei ole... Mutta sitä myrkkyä pitäisin ehdottomati tarjolla. Meillä taisi aikoinaan mennä reilusti päälle kuukauden ennen kuin rotat alkoivat myrkkyä syömään. Syöttilaatikon (tein itse isosta kannellisesta sankosta johon tein pari pientä reikää...) annoin olla aivan samalla paikalla koko ajan, mutta tosiaan noin kauan kesti... Ja kuolleet rotat löysin vasta keväällä kuivuneina halkolaatikon takaa. Tosin yksi oli kuukahtanut kanalaan. Noita ei siis montaa ollut ja olivat vielä kamalan nuoria/pieniä). Mutta neuvoisin tosiaan antamaan sen myrkyn olla. EHdottomasti syöttilaatikko ja anna olla samassa paikassa!
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Kissat vaan kanalaan. Meillä on kuusi kissaa, eikä yksikään ole koskaan kanaan tai edes tipuun koskenut, ja osa kissoista on tullut meille aikuisena.
Helepotus

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Kyllä itse ainakin seuraisin kissoja ja omiani en kanalaan päästä. Todistetusti kissa söi nuorikon jopa verkon reijästä kun päätti että maukkaalta näyttää.
Tammearu

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Chick kirjoitti::smt013 Sähkökarkottimella ei ole enää mitään tehoa eivätkä loukkuihin mene. Nyt ovat hiiret pesineet kanalan seinänväliin ja munintalaatikon alapohjaan. Kiskoneet eristeet ulos. Onko jollain uusia ideoita?? :smt017
Hiiret ei kauan kanalassa juhli. Kanat syövät ne. Rotat on toinen asia. Minkkiloukku on paras. Myrkyä ei kannata kanalaan laittaa.
piitteli

Tilannepäivitystä..

Kissat on kotiutuneet kanalaan uskomattoman hyvin. Vaikka olivatkin aikuisia ja ehkä jopa sisäkissoja historiassaan.. Päästin ne nyt sillä tavalla että pääsevät kanojenkin puolelle. Toistaiseksi mennyt ihan hyvin, uskosin noiden olevan sen verran nössöjä, etteivät noita syö. Toisaalta mun kanat on tottuneet koiriin niin hyvin, etteivät säntäile tms. kun siellä kissa/koira kävelee joukossa. Oikeastaan puuhaavat vaan omiaan. Ei tule niin vahvoja saalis ärsykkeitä.

Rotat olivat käyneet nyt myrkyt syömässä kanalan eteisen laatikosta. Kaikki oli hävinny :smt038 Eli vaikka nuo kissat ei varmaan niitä kiinni saakkaan, niin joku vaikutus niillä on ollut, eivät ole uskaltaneet niin käydä kanalassa syöpöttelemässä.

Nyt sitten hirvittää ne kuolevat rotat tuolla. Tuon varmaan kissat sisälle turvaan muutamaksi päiväksi ja täytyy koiriakin vahtia, etteivät syö noita myrkytettyjä :( Tosi inhottavaa ainetta ja oli kyllä ihan viimeinen kerta kun toivottavasti sitä joudun käyttämään. Jospa nuo kissit hoitais jatkossa pelotevaikutuksellaan ne pois. Mutta ei nyt vielä tuuleteta, illalla kuulu vielä melko ropina seinien välistä kun hetken jäi odottelemaan... On niitä sielä vielä.
henkka

Viesti Kirjoittaja henkka »

piitteli kirjoitti:. Mutta ei nyt vielä tuuleteta, illalla kuulu vielä melko ropina seinien välistä kun hetken jäi odottelemaan... On niitä sielä vielä.
elä vielä luovuta, :smt001 rotat kuolevat vasta noin viikon kuluttua myrkyn syönnistä.
piitteli

Eilen oli eka uhri kanalassa, ISO rottanretkale päättänyt päivänsä. Enää ei ole myrkkyä kulunut ja toin varuulta kissit sisälle turvaan, jotteivat syö noita myrkkyyn kuolevia. Toivottavasti ne uskaltais tulla nyt pois luolistansa kuolemaan, voin vain kuvitella sitä lemua keväällä jos kaikki jäävät tuonne kanalan lattian alle mätänemaan .. Mutta parempi sekin kuin 100 000 elävää rottaa siellä...
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Tammearu kirjoitti:
Chick kirjoitti::smt013 Sähkökarkottimella ei ole enää mitään tehoa eivätkä loukkuihin mene. Nyt ovat hiiret pesineet kanalan seinänväliin ja munintalaatikon alapohjaan. Kiskoneet eristeet ulos. Onko jollain uusia ideoita?? :smt017
Hiiret ei kauan kanalassa juhli. Kanat syövät ne. Rotat on toinen asia. Minkkiloukku on paras. Myrkyä ei kannata kanalaan laittaa.
Kyllä musta myrkkyäkin voi käyttää, mutta mullahan siis myrkky ei ollut kanalan SISÄLLÄ vaan siinä navetan puolella, häkin ulkopuolella. Ei siis vaara, että kanat pääsisivät käsiksi. Jos pitäisi kanalan sisälle myrkyt laitaa, niin ehkä sellainen ainakin k-raudasta saatav syöttilaatikko ruuvattuna seinään kiinni? Ei pääsisi kanat nokkimaan vahingossakaan tai kaatamaan sitä.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla vanha muuripata kumollaan kesällä sekä talvella ja sen verran laudalla lattiasta irti myrkyt lautaselle tai kippoon ja padan alle ei yhtää kanaa oo kuollu vaik rotat on henkees heittäneet
Vastaa Viestiin