Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kikka

Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja kikka »

Meillä on ilmeisesti alkanut vierailemaan rotta kanalassa. Munia on hävinnyt ja niitä on hajoitettu pesistä, enkä tällä kertaa usko itse kanojen olevan syyllisiä, koska kanojen ruokinta pitäisi olla kohdallaan. Onko rotanmyrkky kanoille vaarallista, uskaltaako sitä käyttää paikoissa missä kanat liikkuvat? Meillä kanat pääsevät vapaasti liikkumaan aidatussa puutarhassa ja munivat vanhan navetan katoksessa oleviin pesiin, rotanmytkkyä on siis mahdotonta laittaa niin että kanat eivät siihin pääse siihin käsiksi. Eikä pesiä saa mihinkään katoksessa niin että rotat eivät niihin pääsisi. Toisessa kanalassa missä pesät ovat korkealla sisällä navetassa ei tätä ongelmaa ole, siksi epäilen syyllisiksi rottia. Syövätkö kanat myrkkyä, tai onko se kanoille vaarallista? Tuli mieleen ajatus että täyttäisin muutaman munan syötiksi pesiin rotanmyrkyllä, mutta jos joku kana kuitenkin erehtyy sitä maistelemaan niin mitenköhän siinä käy....Onko kenelläkään kokemusta? Yritin etsiä aikaisempia vietiketjuja aiheesta mutta en löytänyt.
emilia

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

Minä selvitin viime vuonna samaa asiaa rotanmyrkystä ja minulle sanottiin, että kana tuottaa itse K-vitamiinia joten rotanmyrkkyä voi laittaa kanalaan. Kannattaa soittaa myrkyn valmistajalle.

Minä laitoin kuitenkin myrkyn niin, ettei kanat päässeet siihen käsiksi. Kaksi rottaa saatiin sitten koirien kanssa kiinni
vardenji

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä en varmuuden vuoks laittais kanalaan, ell ainakin suositteli ettei munia saa syödä, jos kana on päässy syömään rotanmyrkkyä. Kävi kerran niin ja juotin öljyä, kun pelkäsin kanojen kuolevan muuten. Henkiin jäivät eikä oireita tullu, mut kuukauteen ei syöty munia.
ÄsVee

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Entäpä jos sen myrkyn laittaisi sellaiseen myrkkylaatikkoon, jonne ei kanat/muut eläimet pääse käsiksi ja kasaisi vaikka laatikon päälle ja sivuille kiviä niin etteivät kanat edes räpiköidessään kaataisi laatikkoa. Meillä oli viime talven myrkkylaatikko käytössä ja se on edelleen kanalan tiloissa (tosin nyt kanojen ulottumattomissa). Meillä rotta ei koskaan myrkkyä maistanut tai loukkuun mennyt. Liian ovela otus. :smt021 Todellisia riesoja nuo jyrsijät ovat kanaloissa. Rotta tuntui kulkevan juuri kaikkien kivien yms. välistä. Viimein sainkin rotan kiinni kivikeon alta.
kikka

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja kikka »

Entäpä ultaääni hiirenkarkoitin? Onko siitä kenelläkään kokemusta? Meillä on sisällä niitä mutta muistikuvani mukaan ne tehoavat jyrsijöiden lisäksi lintuihin. Eli tulevatko kanat "hulluksi" jos tuuppaan semmoisen katoksen seinän pistorasiaan? Taitaa olla aikamoisen hankalaa tämä rotista eroon pääsy...jos kanatkin kiinnostuva rotanmyrkystä (ja nehän kyllä nokkivat hajalla laatikot ym.jos sitä yrittää johonkin kätkeä) eikä ole varmaa tietoa miten myrkky vaikuttaa niihin ja muniin...
reetta

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja reetta »

mulla on semmonen paksusta muovista valmistettu rotanmyrkkylaatikko, ihan ostin sen. sen saa lukkoon. ei varmaan ykskään kana sitä saa nokittua rikki. myrkky on laatikossa seinän takana, eli rotta joutuu sinne mennessään kulkemaan "kulman ympäri" ja näin ollen kanat ei saa nokittua myrkkyä millään tavalla laatikon ulkopuolelta käsin. tai nokin tässä tapauksessa :)
no ei oo kyl rotta syönyt palaakaan myrkkysyötistä. eli ei sekään sit näköjään sinne mene.
Hansu

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Mulla oli viime syksynä kyyhkyjen ''alla'' itse väsätty syöttilaatikko ja siellä sitä vaaleanpunaista myrkkyä (348 tai joku sellanen numeroyhdistelmä :oops: ). Melkein kaksi viikkoa sai laatikko olla koskematta ennen kuin rotat alkoivat siellä käymään. SItekästi pidin samalla paikalla, enkä pahemmin kosketellut laatikkoa. Lopulta sain kaksi nuorta/pientä rottaa myrkkyihin kuolleena... Mutta siis pointtina se, että kannattaa noiden myrkkyjen/loukkujen antaa olla samalla paikalla jotta rotta siihen tottuu...
emilia

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei

edelleenkin rotanmyrkystä, minulla oli eurolava ja sen alle laitoin myrkyn, tai niin sanotun rottapaarin. Sinne ei kanat päässeet ja vahdin joka päivä, joko rotat sinne ovat menneet syömään ja menihän ne. Sitten kun tokkurassa (rotta) etsi vettä niin koirat sai ne kiinni. Ensin toisen ja seuraavana päivänä toisen, ilmeisestikin pariskunta. Olen nytkin koko ajan seuraillut ilmestyykö rottia. Ovat todella inhottavia elukoita.

Onnea metsästykseen
vardenji

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja mä sain ihanloukulla kun laitoin sitä vaal.pun. rotanmyrkkyä syötiks. Yhtenä talvena 24 kuukaudessa ja sit hiljaiselolla pari kuukaudessa. Loukku on vaan viritettävä niin että melkein jo sormille henkäyksestä napsahtaa.
Muusa

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oon huomannut että rotanmyrkyn menekkiä parantaa huomattavasti kun sekoittaa myrkkyihiutalseisiin fariinisokeria! Fariinisokeri kun on tahmeaa niin saa aikaan herkullisia sokerihuurrettuja myrkkyhiutaleita :tongue10:
Kuulemma rotta syö myrkkyä mieluiten mahdollisimman hankalasta paikkaa eli kannattaa nikkaroida laatikko jossa on kapea sisäänkäynti ja mielellään mutkakin. Mulla on T:n muotoinen myrkkylaatikko, yläsakaran molemmista päistä on kulku sisälle ja alasakaran päässä on myrkky. Lootan kansi aukeaa alasakaran päältä niin pääsee tarkistamaan myrkyn menekkiä ja lisäämään tarvittaessa. Tavallisesta neljä tuumaa leveän laudan hukkapaloista tehtynä käytävät on sopivan kapeitakin. Kaiken lisäksi loota on turvallinen, sieltä ei myrkkyä pääse viemään muut kuin tuhojyrsijät.
helmutti

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja helmutti »

Meillä on ihan luomuratkaisu rottaongelmaan; helmerit. Kun niitä taloon saapui ei o rotat meillä enää juhlineet :)
Sitä ennen tarjoilin niille sementtipuuroa...
Kotkottaja

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Varmaan ajankohtainen asia taas näin syksyn tullen :smt013 Mä lopetin myrkkyjen käytön viime talvena kun näin kanojen syövän hiiriä :shock: Joten jouduin minäkin opettelemaan hiirenloukkujen käytön. Giljotiini-malli (rasia mihnne hiiri menee ja kun ottaa syötin - giljotiini puristaa niskat nurin) on kyllä mielestäni kaikista kokeilemistani paras vaihtoehto.
hurtta

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja hurtta »

Meillä ei näy rottia, hiiriä eikä mitään sensuuntaisia (lemmikkikaneista puhumattakaan - hermeliinitkin syötiin :smt018 ). Asialla tehokas kissa ja kaksi rottakoiraa :smt023
hannaran

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja hannaran »

Meillä kolme kissaa pitää tehokkaasti rotta- ja hiiriongelmat kurissa.. Ottavat kyllä kiinni kaiken itseään pienemmän minkä kiinni saavat, eli linnut, jänikset, myyrät jne..
Chick
chabo
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Rotanmyrkyn käyttö kanalassa

Viesti Kirjoittaja Chick »

:smt013 Sähkökarkottimella ei ole enää mitään tehoa eivätkä loukkuihin mene. Nyt ovat hiiret pesineet kanalan seinänväliin ja munintalaatikon alapohjaan. Kiskoneet eristeet ulos. Onko jollain uusia ideoita?? :smt017
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Vastaa Viestiin