Äkäinen Bertta-kana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Liina

Äkäinen Bertta-kana

Viesti Kirjoittaja Liina »

Nyt kysyisin neuvoa viisaammilta! Kun kanalaumassa on yksi kana kaikkia nokkimassa ja yhdeltä kanalta nokki pään paljaaksi. Oletteko ruukanneet erottaa sen poloisimman nokitun kanan vai sen äkäisen. Ja onko meidän ihana kukko liian kiltti, kun antaa yhden kanan olla pomo, eikä kukko pidä jöötä? On tämä kanalan elämän seuraaminen mielenkiintoista puuhaa :smt007
pipsa

Re: Äkäinen Bertta-kana

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Meillä kukko sai aikanaan tuollaisen kanan ruotuun. Nyt tuo sortaja on melkein alinna nokkimisjärjestyksessä ja sorrettu kukon suosikki.
Tosin kukon kanssa käytiin pari keskustelua silmästä silmään kun rupes mun silmille hyppiin. Onneksi puhuttelu tepsi.
Nyttenmmin laumassa on kukkoja kanoja sekisin ja hyvin toimeen tulevat.

Joulunalla meillä nokittiin yksi kukonalku. Silloin ainkin kyseessä oli sairas tapaus.
Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä ettei ketää sorreta. Se lähtee joka ei sopeudu.
Tosin jos jos riidan kylväjä poistetaan niin nouseeko nokkijan tilalle uusi jos edellinen "riiviö" lähtee.
:smt017
Liina

Viesti Kirjoittaja Liina »

Sitäpä mietin itsekin, mutta ensin siirrettiin "turvaan" se nokittu kana, jotta saa olla ja syödä rauhassa. Meillä nimittäin aika vasta piti lopettaa yksi kana, kun meni huonoon kuntoon ja löytyi ruhjeita ja rupia, toiset oli kai nokkineet (tai tämä samainen Bertta?), ei oltu huomattu mahdollista verta, kun oli musta kana. Alkoi nuupottaa ja laihtui ja lopetti syömisen kokonaan :(. Palautettiin nokittu kana laumaan ja otettiinkin se Bertta sieltä pois. Ainakaan nyt ei näytä olevan nokkimista ja ylläriksi huhtikuinen kana, jota olen jo turhakkeeksi :smt021 haukkunut, kun ei ole muninut, niin nytpä se pyöräyttikin iiison munan :smt049 . Joten heti tuli mieleen, että sai rauhassa munia, kun ei se Bertta ole nokkimassa!
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Lapsuudenkodissa isä kuulemma joskus "alisti" tommoisen häirikön kepsauttamalla selälleen (muistaakseni laittoi oljen kurkulle tjsp. että pysyi aloillaan?) ja antoi olla siinä hetken muiden ihmeteltävänä. Jotenkin toi kai tehosi, en sitten tiedä mihin perustuu.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä tehosi kukon kaappaaminen kainaloon muutamana päivänä peräkkäin kun antoi tipuille kyytiä. Nyt B. on niin hyvää pataa että.
Vastaa Viestiin