Miksi munien kuoret vaalenee?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
fasunen
Miksi munien kuoret vaalenee?
Eli mulle on käynyt niin, että kanat (ruskeat hybridit ja jättikochinit) munivat minulle tullessaan kauniin ruskeita munia mutta jonkin aikaa minulla oltuaan munivat jo melkein samanvärisiä munia kuin maatiaiset? (eli melkein valkoisia). Johtuuko ruokinnasta? Vai mikä on syynä? Niin mielelläni katselisin munakennossa kauniin kirjavia munia enkä tasaista vaaleutta 
-
Pia
Re: Miksi munien kuoret vaalenee?
Meillä taas päinvastoin, valkoiset hybridit tekevät välillä munia joiden kuori hieman rusehtavaa.... 
-
kaakatin
Mä olen ainakin huomannut, että iän myötä (siis kanan iän) munat vaalenee. Nuorikoiden munat ovat tumman beigejä, mutta parivuotialla jo melkein valkoisia.
-
Tuulia
Meillä on Alhot 9kk. ikäisiä ja vaaleita beigejä munia tulee, olen tässä odottanut että koska tulisi ruskeita munia, ovat sentään itse kuoriutuneet ruskeista munista, että jos iän myötä vaalenee niin kohta ne ovat valkoisia 
-
kochin-fani
Meillä on yksi kana ja emme tiedä minä vuonna se on kuoriutunut. Se on tumma mutta munii melkein lumivalkoisia munia. Mutta taas toinen meidän samanvärinen kana on ensi kesänä 4 vuotta ja munii vielä vaaleanruskeita munia. Taitaa olla jo vähän vanhempi mamma se jonka mainitsin ensin