Kipeitä viiriäisvauvoja
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kipeitä viiriäisvauvoja
Mietin josko täällä osattaisiin antaa diagnooseja. Vein aamulla yhden poikasista eviraan, koska haluan paitsi tietää syyn, myös tietää mahdollisimman pian voinko pelastaa muut vauvat tai ovatko aikuiset lintuni vaaravyöhykkeellä. Tulosten saaminen kuitenkin kestää aikansa, joten kokeillaan, josko täällä joku tunnistaisi oireet.
Vauvat siis kuoriutuivat 16.11. Yksi pienokaisista heikkeni iltapäivällä 19.11. siihen asti kaikki olivat voineet silmiini täydellisesti. Lääkitsin pienokaista hunajavedellä, mutta muutaman tunnin päästä jalat selvästi pettivät alta. Seuraava oire oli pään kääntyminen hallitsemattomasti vatsaa tai selkää kohden. Tässä vaiheessa vihelsin pelin poikki ja pyysin miestä lopettamaan pikkuraukan.
Eilen illalla toinen pienokainen meni heikoksi. Lääkitsin sitä yön yli ja aamuyöstä pikkuinen oli taas virkeä ja reipas. Jätin sen lämpimään eristyksiin ja menin nukkumaan, heräten n. tunnin välein katsomaan sen vointia. Aamuyhdeksän ja kymmenen välillä yksi neljästä "terveestä" poikasesta oli mennyt huonoksi ja löytyi poikasakvaariosta samalla tavalla jalat alta menneinä ja niska taittuneena selkään. Nostin pienokaisen käteeni ja muutaman henkäyksen jälkeen se kouristi ja kuoli.
Hetki sitten yön eristyksissä ollut poikanen heikkeni, menetti samalla tavalla ensin hallinnan jaloistaan ja hetken päästä kuoli. En ehtinyt nähdä kouristiko myös se niskansa viimeiseksi, en enää pystynyt katsomaan.
Aamulla kuollut on tosiaan nyt evirassa ja odotellaan tuloksia. Osaisiko joku kuitenkin kuvauksen perusteella sanoa mikä pikkuisillani on? Voinko pelastaa loput kolme poikasta ja onko syytä pelätä aikuisten lintujeni puolesta? Kanalintuja minulla ei ole kuin kaksi paria siniviiriäisiä + enää kolme poikasta ja pariskunta kaliforniantupsuviiriäisiä. Papukaijoja löytyy sitten senkin edestä. Olen niin peloissani ja surullinen, että pää on kehittänyt ties mitä toinen toistaan pelottavimpia kauhuskenaarioita, joista jokainen tuntuu päättyvän siihen, että menetän kaikki rakkaat siivekkääni.
Vauvat siis kuoriutuivat 16.11. Yksi pienokaisista heikkeni iltapäivällä 19.11. siihen asti kaikki olivat voineet silmiini täydellisesti. Lääkitsin pienokaista hunajavedellä, mutta muutaman tunnin päästä jalat selvästi pettivät alta. Seuraava oire oli pään kääntyminen hallitsemattomasti vatsaa tai selkää kohden. Tässä vaiheessa vihelsin pelin poikki ja pyysin miestä lopettamaan pikkuraukan.
Eilen illalla toinen pienokainen meni heikoksi. Lääkitsin sitä yön yli ja aamuyöstä pikkuinen oli taas virkeä ja reipas. Jätin sen lämpimään eristyksiin ja menin nukkumaan, heräten n. tunnin välein katsomaan sen vointia. Aamuyhdeksän ja kymmenen välillä yksi neljästä "terveestä" poikasesta oli mennyt huonoksi ja löytyi poikasakvaariosta samalla tavalla jalat alta menneinä ja niska taittuneena selkään. Nostin pienokaisen käteeni ja muutaman henkäyksen jälkeen se kouristi ja kuoli.
Hetki sitten yön eristyksissä ollut poikanen heikkeni, menetti samalla tavalla ensin hallinnan jaloistaan ja hetken päästä kuoli. En ehtinyt nähdä kouristiko myös se niskansa viimeiseksi, en enää pystynyt katsomaan.
Aamulla kuollut on tosiaan nyt evirassa ja odotellaan tuloksia. Osaisiko joku kuitenkin kuvauksen perusteella sanoa mikä pikkuisillani on? Voinko pelastaa loput kolme poikasta ja onko syytä pelätä aikuisten lintujeni puolesta? Kanalintuja minulla ei ole kuin kaksi paria siniviiriäisiä + enää kolme poikasta ja pariskunta kaliforniantupsuviiriäisiä. Papukaijoja löytyy sitten senkin edestä. Olen niin peloissani ja surullinen, että pää on kehittänyt ties mitä toinen toistaan pelottavimpia kauhuskenaarioita, joista jokainen tuntuu päättyvän siihen, että menetän kaikki rakkaat siivekkääni.
Re: Kipeitä viiriäisvauvoja
Kuulostaa erittäinkin tutulta viirutipujen kuolemalta. Tässä samasta asiasta pohdintaa:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... put+kuolee
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... put+kuolee
Samalla tapaa tekee myös fasaani ja peltopyy jotka ovat erittäin herkkiä kylmälle. Ja jostain syystä minä ainakin olen tullut siihen tulokseen etten osaa hoitaa pieniä poikasia laisinkaan emolinnun tavoin. 

Ruumiinavauksessa syyksi paljastui E. coli -bakteeri, joka on päässyt jylläämään todennäköisesti vilustumisen tai kastumisen seurauksena. Antibiooteilla olisi välttänyt todennäköisesti kaikki kuolemat. Bakteeri itse on levinnyt todennäköisesti munankuoresta, sillä jokainen eläin sitä ulosteissaan enemmän tai vähemmän kantaa.
Yksi poikasista on enää hengissä, mutta mietin pitäisikö sille varmuudeksi laittaa antibioottikuuri, kun viimeisen sisaruksen kuolemasta on kuitenkin alle viikko. Vaikka vastustan ajatusta turhista antibiooteista, harkitsen nyt vakavasti jatkossa niiden tarjoamista poikasille, jotta näiltä tapauksilta vältyttäisiin. Oma pää kun ei oikein tahdo kestää pienokaisten menetystä..
Yksi poikasista on enää hengissä, mutta mietin pitäisikö sille varmuudeksi laittaa antibioottikuuri, kun viimeisen sisaruksen kuolemasta on kuitenkin alle viikko. Vaikka vastustan ajatusta turhista antibiooteista, harkitsen nyt vakavasti jatkossa niiden tarjoamista poikasille, jotta näiltä tapauksilta vältyttäisiin. Oma pää kun ei oikein tahdo kestää pienokaisten menetystä..
Tsemppiä! Piikuisten menetys ei ole kivaa, luonto on joskus tosi ankara....
En ole eläinlääkäri tai asiantuntija. Kirjoittamanne perusteella E.coli iskee vain heikkoon yksilöön, en itse lääkitsisi perusterveitä tipusia, koska eihän sitä tiedä mitä negatiivisia vaikutuksia antibioottii itsessään voi aiheuttaa terveelle tipuselle...
Tämä kokemus vain omista lapsista, antibioottien takia kaikenlaisia ongelmia...

En ole eläinlääkäri tai asiantuntija. Kirjoittamanne perusteella E.coli iskee vain heikkoon yksilöön, en itse lääkitsisi perusterveitä tipusia, koska eihän sitä tiedä mitä negatiivisia vaikutuksia antibioottii itsessään voi aiheuttaa terveelle tipuselle...
Tämä kokemus vain omista lapsista, antibioottien takia kaikenlaisia ongelmia...

Hyvä, että syy selvisi. Voisiko vilustumisen ja kastumisen välttää jatkossa?annip kirjoitti:Ruumiinavauksessa syyksi paljastui E. coli -bakteeri, joka on päässyt jylläämään todennäköisesti vilustumisen tai kastumisen seurauksena.
Bakteeri voi ilmeisesti lähteä jylläämään jopa haudontaolosuhteiden seurauksena. Eli vika voi olla tosiaankin jo siellä, kuten osa arvelikin. Vilustumista ja kastumista voi varmasti estää, mutta toisaalta itse ainakin luulin (ja mittaritkin kertoivat) lämpötilojen ja olosuhteiden olevan turvalliset ja juuri oikeanlaiset. En siis tiedä mikä bakteerin päästi jylläämään tulehdukseksi asti.
Viimeinen muksu oli sen verran väsähtänyt, että hain sille lääkkeet. Lääkäri määräsi baytril-nimistä antibioottia, jota pikkuinen saa 1:15 laimennoksella 0,1 ml/päivä. Eli toisinsanoen lääkettä sekoitettiin 0,1 ml 1,5 milliin vettä ja tästä seoksesta se saa tuon 0,1 ml päivässä. Laimennettu lääke säilyy 14 vrk jääkaapissa, joten 10 päivän kuuria varten riittää tuo yksi sekoitus. Se on selkeästi reipastunut jo vuorokauden aikana. Toivottavasti tämä suunta jatkuu!
Turhia antibiootteja en tosiaan minäkään halua antaa, mutta ajattelin tilannetta, jossa joku poikasista on jo menehtynyt tai oireilee. Tällöin saattaisin lääkitä muutkin varmuudeksi, koska tuntuvat muuten tipahtavan kaikki yksitellen, kuten minulla ja monella muulla kävi.
Huomattavista ensioireista kuolemaan meni lyhimmillään kuitenkin alle tunti, jonka aikana mikään antibiootti ei olisi ehtinyt enää poikasta pelastamaan. Mutta tosi vaikea sanoa mikä olisi sitten oikea päätös.
Viimeinen muksu oli sen verran väsähtänyt, että hain sille lääkkeet. Lääkäri määräsi baytril-nimistä antibioottia, jota pikkuinen saa 1:15 laimennoksella 0,1 ml/päivä. Eli toisinsanoen lääkettä sekoitettiin 0,1 ml 1,5 milliin vettä ja tästä seoksesta se saa tuon 0,1 ml päivässä. Laimennettu lääke säilyy 14 vrk jääkaapissa, joten 10 päivän kuuria varten riittää tuo yksi sekoitus. Se on selkeästi reipastunut jo vuorokauden aikana. Toivottavasti tämä suunta jatkuu!
Turhia antibiootteja en tosiaan minäkään halua antaa, mutta ajattelin tilannetta, jossa joku poikasista on jo menehtynyt tai oireilee. Tällöin saattaisin lääkitä muutkin varmuudeksi, koska tuntuvat muuten tipahtavan kaikki yksitellen, kuten minulla ja monella muulla kävi.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mä sanoisin, että kun sulla on diagnoosi ja hoito selvillä ja ekan tipusen hoitovaste vaikuttaa noinkin hyvältä, niin ei ole kyseessä mikään "turha antibiootti", vaan tarpeellinen 

Mä ymmärsin sen "turhan antibiootin" niin, et tulevaisuudessa jo valmiiksi tipuille annettais antibiootti kuuri, vaikka oireita ei vielä näkyisikään..? Voi tietty olla, et luin rivien välistä sellaista mitä siellä ei lukenut.
Kipeän tipun lääkintä ei minustakaan ole turhaa.
Tsemppiä Annin Reippaalle tätäkin kautta.

Juu, minäkin olin ymmärtänyt näin ja olen täysin samaa mieltä kuin max3.max3 kirjoitti:Mä ymmärsin sen "turhan antibiootin" niin, et tulevaisuudessa jo valmiiksi tipuille annettais antibiootti kuuri, vaikka oireita ei vielä näkyisikään..? Voi tietty olla, et luin rivien välistä sellaista mitä siellä ei lukenut.Kipeän tipun lääkintä ei minustakaan ole turhaa.
Tsemppiä!