Kylpyratkaisut talveksi
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Karhurouva
Re: Kylpyratkaisut talveksi
Periaatteessa jäte pitäisi kompostoida joka tapauksessa. Hangellehan ei saisi ajaa paskaa, se kun menee sulamisvesien myötä sitten rehevöittämään vesistöjä ja pilaamaan pohjavesiä. Meillä kestopehku ehtii talven aikana kompostoitua niin hyvin, että keväällä se menee suoraan kasvimaan maanparannukseen, siinä on aivan uskomaton kasvuvoima, ei ole ikinä tullut sellaista satoa kuin pehkun avulla.
-
Hansu
TUon kompostoinnin pakollisuuden tiesinkin... Mulla on aina sellainen iso kuoppa kaivettuna, johon noita kärräilen ja sitä täyttelen. Sinne nuo maatuvat sitten hissukseen...kanin- marsun- sekä kananpaskat joukossa...ylim. heinät, turvepurut ja kuivikeoljet iloisesti yhdessä... Vaan aikasta iso kuoppa saa jo olla 
-
Karhurouva
^Miksi kuoppa? Eikö olis helpompi kasata johonkin kompostikehikkoon, esim. ihan sellaiseen Bilteman malliin, tai laudasta tai kuormalavoista tehtyyn versioon? Siihen pelti tai pressu päälle, ettei sade ja lumi pääse ja aika ajoin kääntö. Tulee muhevat mullat vaikka kukkapenkin lannoitukseen, jos ei hyötymaahan tarvi.
-
Hansu
Jaa, eipä tuota ole tullut ajatelleeksi... Sitä purua vaan tuntuu tulevan aika tavalla eli saisi olla useampi ISO kehikko... Vaan ukolle noita kuormalavoja siunaantuu joka viikko eli äkkiäkös niistäKarhurouva kirjoitti:^Miksi kuoppa? Eikö olis helpompi kasata johonkin kompostikehikkoon, esim. ihan sellaiseen Bilteman malliin, tai laudasta tai kuormalavoista tehtyyn versioon? Siihen pelti tai pressu päälle, ettei sade ja lumi pääse ja aika ajoin kääntö. Tulee muhevat mullat vaikka kukkapenkin lannoitukseen, jos ei hyötymaahan tarvi.
-
pikkupi
- kääpiö-kochin
Mulla on sellainen alkujaan vuodevaatelaatikko johon kumosin turvepaalin, se on todellinen kylpylä. Rouvat siellä kuhnii joukolla aamusta iltaan jos vaan muilta toimiltaan ehtivät 
- Aleksandra
- nandu
Meillä on laudasta kyhätty laatikko, olisikohan noin 50x60 cm, ja n. 25 cm korkea. Siinä on hienoa hiekkaa ja tuhkaa takasta. Mutta kanat kylpevät nykyään mielummin yhdessä kanalan nurkassa jossa on kuivaa turvetta. Lisään siihen kohtaan säännöllisesti vadillisen tai pari puhdasta turvetta. Viimeksi tänään, ja Esmeralda ja Alfred asettuivat heti kylpemään. Hiekkatuhkalaatikko oli kyllä aiemmin kanojen mieleen, mutta kun loppukesästä vaihdoimme siihen puhtaan hiekan (tuhkaa lisäilemme säännöllisesti) niin se ei ole enää kelvannut
. Ota näistä nyt sitten selvää
. Pääasia, että pääsevät johonkin kylpyyn
. Jospa se hiekka ja tuhka alkaa taas jossain vaiheessa kiinnostamaan
.
-
vardenji
Meil ei oo kertaakaan kylvetty lastenammeessa jonka vein kanalaan ja mihin laitoin ämpärillisen tuhkaa. Auttaakohan jos laitan hiekkaa reilusti sekaan... Vaikuttaa siltä ettei mun kanani kylve lainkaan, kun ei oo turpeitakaan myllätty(muut kun minä talikkoni kans).
-
pauliina74
meilläkään kanat ei kylve hiekka-tuhkaseoksessa, mutta omasta takaa kun on turvetta, vois sitä koklata.
-
ellikki
Meillä on yhdessä osassa turvetta ja purua (on vähän sellainen iso loukko) , ja sinne laitan vähemmän ruokaa. Pysyy suhteellisen siistinä. Välillä entiset turpeet pois tai uutta päälle. Mahtuvat kylpemään ryhmänä.
Tuhkaakin pistin pari kertaa, mutta pölysi niin paljon, että piti kauhoa kaikki pois. Enää en tuhkaa laita.
Tuhkaakin pistin pari kertaa, mutta pölysi niin paljon, että piti kauhoa kaikki pois. Enää en tuhkaa laita.
-
Peltolan eläjät
Olen laittanut isoon muovilaatikkoon turve-pölkkypuru-tuhkasekoituksen.
Välillä on kaksikin kanaa yhdessä kylpemässä ja Martti valvoo vieressä
Välillä on kaksikin kanaa yhdessä kylpemässä ja Martti valvoo vieressä
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mä oon myös hyljännyt tuhkan käytön, koska se sotkee ihan joka paikan, eikä ole edes mitenkään tehokasta ulkoloisten torjunnan suhteen. Meillä kotkot kylpee (ilman mitään erillistä kylpypaikkaa) ihan vaan pehkussa, jonka koostumus on tällä hetkellä: sahanpurua, kutterinpurua, kuiviketurvetta, silputtua kauran olkea, puiden lehtiä ja heinäsilppua. Kaivavat pehkuun melkein lattiaan saakka ulottuvat kylpykuopat, joten hyvin näyttää kelpaavan.ellikki kirjoitti:Tuhkaakin pistin pari kertaa, mutta pölysi niin paljon, että piti kauhoa kaikki pois. Enää en tuhkaa laita.
-
malla
Ilmajokiseni kylpevät turpeessa isohkossa saavissa, jota myydään muistaakseni rakennus- tai betonisaavin nimellä. Parhaimmillaan siinä on kelliskellyt emo neljän tipunsa kanssa. Pitkäpyrstöisille kukoille parempi ratkaisu olisi lasten kylpyamme. Koiratarvikeosastolla näin tähänastisista parhaimman vaihtoehdon, isojen koirien muovisen, pyöreäkulmaisen ja matalan lepolootan. On vaan liian kallis.
Pehkun kierrätän kuivakäymälöiden seosaineeksi, yleensä riittävän kuivaa ja "puhdasta" siihen tarkoitukseen.
Pehkun kierrätän kuivakäymälöiden seosaineeksi, yleensä riittävän kuivaa ja "puhdasta" siihen tarkoitukseen.
-
helga
tein kanalan lattialle turveharkoista kehikon ja sen sisään hiekkaa ja tuhkaa sekasin. nyt ovat kuoputelleet sitten harkoista jonkun verran jo turvetta irti mutta yllättävän hyvin ovat kestäneet kuosissaan. tietty muu pehku ja olki on siinä torppaamassa ettei harkot luista irti toisistaan niin herkästi.
-
pikkupi
- kääpiö-kochin
Hain tuolta paikallillisesta puodista sellaisen turvepaalin. Nyt olen sen sulatellut ja hankkinut sellaista sahanpurua siihen sekaan pantavaksi. Huomenna tai ylihuomenna heitän vanhan turpeen sontakoneeseen ja rouvat pääsevät kylpemään oikeaan " kylpylään".