Kanatäin häätö.

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

vilpuri

Kanatäin häätö.

Viesti Kirjoittaja vilpuri »

Miten nuo kanatäit saa oikein häädettyä kanoista? Kun yhdellä uudella kanalla noita täitä löytyy melkein joka paikasta.
Pitääkö koko kanala putsata vai asustaako nuo täit itse kanassa eikä kanalan rakenteissa?
Kiitos paljon vastanneille. :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kanatäin häätö.

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Täit (ja väiveet) asustavat kanoissa eli ulkoloishäätö riittää ilman kanalan rakenteiden putsausta. Tutki tarkkaan myös muu parvi, että löytyykö niiltä täitä. Koko parven myrkytys on ihan hyvä konsti, mutta kerran meillä oli täitä/väiveitä vain yhdessä kukossa, joten myrkytin vain sen, eikä muista löytynyt ylimääräisiä vipeltäjiä pitkänkään ajan kuluttua.

Aineita täiden/väiveiden häätöön:
- Ilman reseptiä saatavia ovat mm. Colombine Spray, Ectospray, Natural Itec Spray. Näitä löytyy esim. Kallen nettikaupasta: http://www.kennel-callex.fi/?cat=29
- Eläinlääkäriltä, reseptillä Coopersect Spot On vet. 10 mg/ml ja Stronghold.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen aina vaihtanut myös pesien pehkut ja suihkauttanut loishäätöä pesiin.
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Suosittelen kyllä kanalan puhdistusta! Voin valitettavasti kertoa nyt kokemuksesta...Meillä Tirpalla kanatäi ja koko porukka sai ivermektiinit niskaan.En ole kuitenkaan nähnyt kanalassa (tai kanoissa mitään ötököitä) vaikka kuinka syynään. Vain samat oireet kuten kuvissa: Kuvia kanatäistä. No, syynäsinpä äsken vielä kerran ja mitä näinkään :smt019 Ruokakuppien yläpuolella olevat "pölyhiukkaset" liikkuivat sittenkin :oops: Onneksi ainakin Virkonilla voi käsitellä vaikka porukka on sisälläkin. http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages ... 20064-0004 Toivottavasti nuo öttiäiset saa lopulliset lähtöpassit :smt027

Ja sellainen tuli mieleen... Kun harmittaa niin heittää noita munia pois niin voisiko niitä keittää tai paistaa kanoille? Lääkemunia :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Kotkottaja: ettei teillä ois esim. kanapunkkeja tai jotain muita ötököitä kanatäin lisäksi? Kanatäitä tapaa harvoin muualta kuin isäntäeläimestä eli kanasta. No, kerran olen yhden kuolleen täin tai väiveen löytänyt munan pinnalta sen jälkeen, kun ko. munan munijalta olin loisia löytänyt ja myrkyttänyt sen. Laitapa punkkipyydykset tulille!

Virkon ei tapa loisia...se tepsii vaikka mihin muuhun, mutta ulkoloisten suhteen siitä ei ole apua.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä en luota punkkipyydyksiin, niitä kanapunkkeja on todella paljon jos niitä pyydyksistä löytää. Hyvä keino on ruutata orsien, seineien ja pesien koloihin ja saumakohtiin raidia tms, johan alkaa kuhina vaikka pyydyksissä ei ole yhtään punkkia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
HiltaHelikopteri
kukkoilija

^Hyvä vinkki kaikille :smt041 Itse olen muka luottanut punkkipyydyksiin, mutta tämä pitää ehdottomasti testata. Jonkinmoista vastaavaa testiä olenkin jo tehnyt käsittelemällä orret Mite Stopilla ties kuinka monta kertaa (kalkkijalkapunkin vuoksi) ja se ei ole aiheuttanut minkäänlaista kuhinaa.
Kotkottaja

Kyllä nuo vaan kanatäiltä näyttää, mutta melkein suurennuslasilla saa katsoa. Ovat todella pieniä, sellaiselta pölyltä näyttää mitä kanalan seinässä on. Ei näitä onneksi näy kun yhdessä paikassa. Pakko silti kai desinfioida suunnilleen koko kanala :smt013 Virkonia mulle suositeltiin ja kyllä se tuntui toistaiseksi tuottavan tulostakin :smt017 Mikä olisi parempi vaihtoehto? Aaltopahvit on ollut useamman viikon kanalassa -tyhjillään.
Kotkottaja

Totta turisit HiltaH... valitettavasti Virkon ei ole saanut litistettyä ötökäitä. Ei kai tässä muu auta kun laittaa kanat leikkimökkiin ja kunnon myrkyt kehiin :smt027 Eihän tässä joulun alla olis muutakaan tekemistä kun tyhjentää kanalan kestopehku, vaihtaa orret, tyhjentää leikkimökki... Voi pipari! :smt013 :smt010 :smt019
Maattari
lindell

Virkon ei mun käsittääkseni litistä ötököitä vaan viruksia ja bakteereja :smt017

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kotkottaja

Columbine Sprayta tilattu. Käsittelen koko kanalan sillä :smt027 kun olen saanut kaikki ulos. Eiköhän tämäkin vielä iloksi muutu... Kaikenlisäksi pojan eskarista ilmoitettiin että siellä on täitä liikkeellä... Kyllä kutittaa :smt017 Ei kai tässä auta ku nauraa :smt044 :smt043 :smt044 Ja mä kun ajattelin olla ottamatta joulustressiä ja jättää siivouksen vähemmälle :-"

Lisäys: Enpä nyt sitten tiedä mitä ötökät ovat kanatäitä ja punkkeja vai mitä lie. Vien mikroskoopin alle niin olen sitten viisaampi. Samat aineet kuitenkin tehoaa molempiin.

Jos se on kanapunkki niin kuinka helposti se tarttuu ihmisiin/muihin eläimiin? Kanatäi ei ilmeisesti tartu ihmisiin entä muihin eläimiin? Pitäisikö kanitkin käsitellä? Viiriäisiä on enää yksi. Sekin?
Maattari
lindell

Käsittele ainakin kaksi kertaa viikon välein, spray tappaa punkit mutta ei niiden munia. Tosin munat tarvitsevat kehittyäkseen 18 asteen lämpötilan joten talvella niistä ei juuri ole haittaa normi harrastekanalassa. Punkeilta kyllä kuullostaa jos vipeltävät pitkin kanalaa.

Kotkottaja

Maattari kirjoitti:Käsittele ainakin kaksi kertaa viikon välein, spray tappaa punkit mutta ei niiden munia. Tosin munat tarvitsevat kehittyäkseen 18 asteen lämpötilan joten talvella niistä ei juuri ole haittaa normi harrastekanalassa. Punkeilta kyllä kuullostaa jos vipeltävät pitkin kanalaa.
Punkkejahan ne :smt013 Käytin mikroskoopin alla... Ja 8 jalkainen löytyi :smt022 Ja nyt löysin muutaman punkin pesästä. Nämä pesässä olijat olivat jo ihan punkin näköisiäkin, olisivatko sitten imeneet verta. Nuo seinillä olevat olevat olivat huomattavasti pienempiä, jalkoja ei erottanut mitenkään ilman mikroskooppia. Mikroskoopillakin löysin vain yhden, vaikka olin ottanut mielestäni useita seinästä. Olisivatko sitten toukkia?

Kuinka kauan nuo munat voi sitten majailla kanalassa? Meinaan jos niitä jää niin voivatko "kuoriutua" sit ensi kesänä :smt011 Olisiko apua jos käsittelen kanalan ensin Columbinella ja sit kalkitsen vielä? On meinaa nuo vanhan kivinavetan seinät koloja täynnä :smt012
Maattari
lindell

Munat voivat pysyä elinkelpoisina jopa 9 kk. Koita imuroida kaikki rakoset seinissä hyvin ennen kalkitsemista Mä pesin höyrypesurilla mutta en usko että auttoi kovin paljon, suutin oli liian pieni joten homma oli hidasta ja punkit sen kun vilistivät seiniä pitkin. Jos joulukiireet painaa osta aikaa suihkuttamalla myrkkyä ensin parin viikon välein ja kalkitse sitten. Jos mahdollista vaihda orret ja pesät uusiin. Mulla oli/on myös petopunkkeja kanalassa mutta ne kannattaa tilata vasta myrkytyksen jälkeen. Niistä on on ketju täällä jossain. Tsemppiä torjuntaan :smt023 Nuoret kanapunkit ovat tosi pieniä, tuskin paljaalla silmällä erotettavia, verta imeneet näkyy jo hyvin. Pidä kanala mahdollisimman viileänä, juuri plussan puolella, itse voisin ajatella meneväni parin miinusasteen puolellekin, jos mahdollista, vaikeaa tänä talvena ainakin tähän mennessä. Täällä ei ole häädön jälkeen näkynyt.

Kotkottaja

Tuo imurointihan oli hyvä idea :smt023 Meillä on ylimääräinen imurikin jota vois käyttää tuohon hommaan. Täytyy perehtyä noihin petopunkkeihinkin. Täytyy toivoa että saadaan ne lopullisesti pois. Punkki-pahveihin en kyllä enää luota :smt012 Tänään siellä oli yksi vipeltäjä.

Talvella vois tehdä myös operaatio pakastuksen: http://www.siipi.net/index.php?option=c ... &Itemid=61
Vastaa Viestiin