Joskus 1960 luvulla myytiin kalkkisia "mallimunia" pesään laitettavaksi. Onkohan niitä enään missään saatavana?
Ne eivät menneet rikki, niitä vaan pestiin tarvittaessa. Ajattelin, että sellaisen voisi laittaa vaikka kalkkunan pesään.
En tiedä onko niistä mitään, mutta ennen niihin uskottiin.
Minä joskus penskana tein sellaisen mallimunan itse. Taisin tehdä pari versiota.
Tyhjäksi puhallettuun kananmunaan kipsisisus ja toinen versio taisi olla munankuorien puolikkaisiin valettua kipsiä ja liitin ne puolikkaat sitten myöhemmin yhteen.
Jollain (lapsiturvallisella) lakalla tai liimalla ne vielä paksulti päällystin, niin kanoilla meni huijaus täydestä.
Pitänee meillekin tilata tuollainen
Maatiaiset munii kyllä pesään mutta valkoinen ristetyskana munii poikkeuksetta lattialle jos pesässä ei ole valmiina mallimunaa. Ja toisinpäin, jos sinne jättää munan tai 2 niin nätisti munitaan oikeaan paikkaan...
Pääsiäisen aikaisista koristeista löytyi keltainen, vähän tavallista munaa suurempi muovimuna, olisikohan tullut suklaamunan sisältä. Ja täydestä menee! Toinen aivan yhtä hyvä on golfpallo... . Varmaankin se muoto vain ratkaisee.
Mitähän tapahtuisi, jos laittaisi sellaisen Mignon-suklaamunan pesään? Toimisi varmaan niin kauan kunnes joku sattuisi maistamaan ja sitten alkaisikin kamala munanhajotus-rumba
Itse olen laittanut ensin pesään sellaisen suklaamunan sisällä olevan kananmunanmuotoisen ja -kokoisen "rasian" josta tulee se yllätys ja laittanut sen täyteen hiekkaa... se on helppo ja meillö ainakin toimiva tapa nykyään ne eivät juuri mallimunia tarvitse, koska ne munivat ahkerasti itsekin vaikka aina kun olen kerännyt munat niin jätän sinne pesään kuitenkin yhden munan malliksi, että kanat eivät eksy munimaan ihan vääriin paikkoihin...
Tein ittelle kaks savista munaa keramiikkakurssilla ja koitin lasittaa ne kermanvaaleeks, mut toisin kävi. Laitoin meinaan lasitetta liian vähän ja niistä tuli oranssin ja vaaleen kirjavia. Munan muotosia ja kanat huoli ihan hyvin, mut pehkua tehdessä hävisivät sinne. Nyt on yks muna puhallettuna odottamassa et jaksan tehdä kipsin sisälle.
Klaaraliini kirjoitti:Pääsiäisen aikaisista koristeista löytyi keltainen, vähän tavallista munaa suurempi muovimuna, olisikohan tullut suklaamunan sisältä. Ja täydestä menee! Toinen aivan yhtä hyvä on golfpallo... . Varmaankin se muoto vain ratkaisee.
Samanlaisia kindermunia meillakin ja hyvin on toiminut.
Meillä kanat munivat myös lattialle, ja tänään löytyi pesän ja seinän välistä 4 munaa. Kaikki tietenkin rikki. En oikeen ymmärrä miten ne sinne on joutunu, näyttäis siltä että on munittu orrelta. Kuulostaa kyllä kummalliselta.
Laitoin pari päivää sitten pari golfpalloa pesään mutta ei ole ainakaan vielä auttanut. Mitä materiaalia pesässä pitäisi olla? Olkia tms.?
Olki tai heinä on mieluisa pesämateriaali, myöskin se nykyajan koirankopin pehmike (Rutirex) käy. Meillä on yleensä oljen/heinän alla kutterinpurua (siltä varalta, että joku muna rikkoutuu pesään) ja sen alla vielä sanomalehteä (ettei pesän pohja'laudoitus' sotkeennu). Tämä toimii meidän isolla kotkoilla hyvin, mutta kääpiörotuiset ovat 'ihmepesijöitä', ne kun kuopivat pesistä kaikki pehmikkeet pois...en tiedä, että miksi.
Me tehtiin vuosia sitten isännän kanssa mallimunia näin: ruiskutettiin askartelukipsiä muovimunien sisään. Niistä tuli hyviä: ovat oikean munan painoisia eli pysyvät hyvin pesissä ja kestävät vuosikaudet...helppo pitää puhtaana, kun ovat sileäpintaisia.