Kanat ja karhunkierto

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

valma

Kanat ja karhunkierto

Viesti Kirjoittaja valma »

Hei,

Uusi kanalahaaveilja esittäytyy. Muutettiin maalle kolme vuotta sitten ja aloin välittömästi haaveilemaan kanalasta. Ukko-kulta ei ole lainkaan yhtä innostunut _mistään eläimistä_ (mun haaveet aakkojärjestyksessä alkaa alpakasta ja päättyy sitten jonnekin villakoiraan, väliin mahtuu jokunen laji....) , joten ei ole vielä tullut kanalaa pykättyä pystyyn, kun en ole keksinyt, miten sen voisin omin voimin toteuttaa. No, nyt viimein keksin, että rakentaisin kanalan vanhaan huussiin autotallin päähän. Tilaa on jokunen neliö, siihen saisi ihan kivan ja sähkötkin olisi jo valmiina. Ja rakennusinsinööri on luvannut kommentoida ja auttaa kenties jopa rakentamisessa. Että hyvältä näyttää, kun veronpalautuksetkin olis tulossa...

Mutta ja mutta. Sitten hoksasin, että se huussin tausta, johon arvelin kanoille tarhan, on täynnänsä karhunkiertoa, jota Myrkytystietokeskuksen sivuilla lievästi myrkylliseksi luonnehditaan. Siihenkö se sitten tyssäsi... Siitä mokomasta karhunkierrosta mä oikeestaan sen idean siihen huussikanalaan sainkin, aattelin, että kanat kätevät kuopsuttelisivat pois mokoman kiertelijän. Mutta ei se taida onnistua sitten? Tai siis, osaavatko kanat tunnistaa itselleen haitallisia kasveja sen verran, että jättävät syömättä. Karhunkierrostahan ei pääse eroon ei sitten millään... Voisinhan mä yrittää vielä ens kesän sitä nujertaa ja ottaa kanat vasta sitten, mutta kyllä sitä pirulaista sieltä varmasti kuitenkin vielä joskus pukkaa. Että pitääkö mun nyt sitten kuitenkin hyljätä tämä paras idea kuukausiin...?

Tarkoitus - tai haave - olisi sitten joskus, että olisi joku viitisen kanaa ja niillä kukko. Maatiaisia, totta kai. Tiedän, että hommat helposti riistäytyy käsistä, mutta tuo ukko mua kyllä sen verran rajoittaa, että lähdetään nyt siitä, että sais muutavan munivan. Tällä hetkellä väsytystaistelu lapsen pupuista on aika hyvässä vaiheessa, mutta koiraluku (2) on neuvoteltu pysyväksi. Jos siihen edes ne kanat...
kaakatin

Re: Kanat ja karhunkierto

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Onnea vaan tulevaan kanalaan :smt003
Mä en kyllä edes tiedä, mikä se karhunkierto on :smt017 , mutta eikohän sen sekaan uskalla kanat päästää. Kanat kyllä yleensä osaavat varoa niille myrkyllisiä kasveja, eivätkä kaikki ihmiselle myrkylliset kasvit ole kanoille myrkyllisiä.
valma

Re: Kanat ja karhunköynnös

:oops: Ei se ihme, ettet tiedä, mikä on karhunkierto, kun se on karhunköynnös eli isokierto :oops:

Ei tässä muuten mitään, mutta kun mä opiskelen puutarhuriksi :oops: No mut, siis opiskelen, vasta :smt003

Mut, jee, jos kanat saa tulla :smt038
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

:smt017 Jos se onkin kiertotatar ( http://www.roundup.fi/files/9/kiertotatar.jpg)? Sitä meillä on täällä paikka-paikoin mutta
on yksivuotinen. "Oikea" karhunkierto on taas se mitä yleisesti kutsutaan elämänlangaksi, monivuotinen paholainen,
ei kuitenkaan vaarallinen kanoille. Siksi varsinaista elämänlankaa kutsutaankin nykyään "aidoksi elämänlangaksi", se
on yksivuotinen koristeköynnös.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
valma

Kyllä se on valitettavasti sitä itteensä. Mutta jos se ei ole kanoille vaaraksi, niin olkoon sitten. Nättiähän se on, ei siinä mitään.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla kiipeää mokoma ulkotarhan verkossa ja kanat ei koske siihen, eli ei näennäistä vaaraa ... siis jos kyse on tästä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karhunk%C3%B6ynn%C3%B6s
valma

Juuri tuo! Okei, hyvä tietää, että se ei sotke mun suunnitelmiani - muuta kuin siltä osin, että kanojen avulla en taida päästä siitä eroon kumminkaan... Ehkä se nyt vähenis kuitenkin, kun kanat kulkee ja kuopusuttelee. Aidallahan se on sinänsä ihan nättikin... Ja viereisessä vatukossa

Ei muuta siis kun jatketaan haaveilua!
Pikkukana

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Meillä myös Karhunköynnös on vallannut saunan takaa ison alueen. Kiipeilee puihin jne. Kanat ovat kesäisin pääosin vapaana ja olen luottanut siihen, että osaavat alkukantaisina olentoina välttää myrkyllisiä kasveja. Saunan takana tykkäävät kuopsutella, ehkä siellä köynnösten alla on mukava tepastella "piilossa". :smt001
Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Höh, meillä on koko pirun piha kohta täynnä tota kasvia :smt012 Valtaa kaikki kukkapenkit...

Kanat on meillä kesät vapaana, ja pihassa on varmaan kaikki mahdolliset myrkkykasvit; sormustinkukkaa, kieloa, näsiää jne, eikä ole kanoja vaivannut. Tiedä sitten onko ne kanoille ylipäätään vaarallisia. Joku lintu ne näsiänkin marjat aina käy syksyisin syömässä :smt045 Ja vuohet söi puolet kieloista joku kevät, eikä tullut edes mahanpuruja... Ai niin, eikö lumimarjakin ole myrkyllinen? Meillä kanat on ihan hulluna niihin marjoihin :smt003
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

hehee... mä olen ihan tarkoituksella koittanut istuttaa tota mun pihalle, mut ei leviä ei sit niin millään. Se on niiiiin kaunis kun se valtaa aidan kokonaan. NYt laitoin kanalan aitauksen reunalle jos se vaikka ens kesänä kasvais siihen sellasen varjon. :smt001
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onnea Valmalle kumpaa puolta opiskelet kukka vai viljelypuolta.Kysyn siks kun mun tyttö opiskelee kans viljelypuutarhuriksi. Ja pitäis tammikuussa 2013 valmistua
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Mikäs se tämä on :smt017 Kasvoi meidän koiratarhassa, sininen kaunis kukka (on kuva myös). No, yks koira repi sen...
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Näyttää punakoisolta....

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/ku ... /punakoiso

Lainaus:
"Myrkyllistä punakoisoa on ennen vanhaan käytetty lääkekasvina. Sillä oli paikkansa myös taikauskoisessa kansanperinteessä: tallien ja navetoiden edustalla sen uskottiin suojaavan karjaa noitien aiheuttamilta onnettomuuksilta. Koko kasvi on hyvin myrkyllinen: sen sisältämät alkaloidit vahingoittavat ruuansulatuselimistöä ja lamauttavat keskushermostoa. Se ei ole heimonsa myrkyllisimpiä edustajia, mutta lapset ovat saaneet vakavia myrkytyksiä naposteltuaan punakoison herkullisen näköisiä marjoja. Linnut, lähinnä rastaat, syövät marjoja ongelmitta. "
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Aivan, MYRKKYÄ! :smt019 Pois vaan pian ...
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Voi kamaluus :smt012 Minusta se oli niin kaunis ja harmittelin, kun toi koira repi sen... onneksi tietääkseni ei syönyt marjoja... vaikka koko kasvi on myrkyllinen... no, ilmankos tuo uros onkin niin rauhallinen
Pia kirjoitti:lamauttavat keskushermostoa.
:smt003
Vastaa Viestiin