2 kukkoa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanajalka

2 kukkoa?

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Meillä on nyt 6 kanaa + 1 kukko, tavoitteena hankkia talven mittaan muutama kana lisää ja mahdollisesti toinen kukkokin. Eikös n. 10 kanaa kohden olisi hyvä olla 2 kukkoa, jos haluaa siitosmunia? Meillä vaan ei ole ikinä ollut 2 kukkoa samaan aikaan, joten kysymys tuli mieleen: Mitenköhän sitten nämä 2 kukkoa tulisivat juttuun? Varmasti suuri osa on kukkojen luonteesta kiinni, mutta miten teillä kukot ovat yleisesti toimineet yhdessä?

Kanala on kooltaan n. 4x4m, jossa ovat koko talven ilman ulkotarhaa. Ensi kesäksi olisi tarkoitus rakentaa kanoille leikkimökki (tai ostaa leikkimökki ja rakentaa tarha) ja siihen yhdistetty aidattu tarhaus, joka olisi "kesäkanala". Nyt kuitenkin tämä suomen pitkä talvi pitäisi pärjätä pienessä kanalassa, sovussa mielellään...

Teiltä konkareilta toivotaan tietoa ja omia kokemuksia, kaikki tieto otetaan ilomielin vastaan! :smt002
mik

Re: 2 kukkoa?

Viesti Kirjoittaja mik »

mulla on yleensä 2-3 kukkoa.

Mut jos sun kukko on tottunut oleen ainoo, niin saattaa tulla ongelmia. Mä suosittelisin, et yritä löytää jostain ihan nuoria kukkoja, siis ihan tipuja. Ne kukko yleensä hyväksyy parven jatkoksi. Ja ota vaikka kaks pikkukukkoa. Mulla esim on nyt yks aikuinen, yks nuori ja sit 4 n. 6vko vanhaa kukkotipua, joista jätän kaks ja kaks laitan pois. Aikuista tai edes lähes sukukypsää en ite lähtis sopeuttaan parveen, jossa vaan yks kukko.
kanajalka

Okei, eli hankitaan sitten joku nuorikko? Tai 10vk, alle tai päälle? :smt003 Hitt* kun olin jo löytänyt vuoden vanhan komean kukon... :smt012
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tai sitten teet niin kuin minä, laitoin vuoden ikäisen kukon parivuotiaan kukon kanssa samaan kanalaumaan ja toivoin parasta. Tuolla ne nytkin näyttivät vierekkäin orrella olevan :smt001
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kanajalka mull ois nuor käppänäkukko 2.9 syntyny jos harkitset.....
kanajalka

Suwitsu: Meillä tuo nykyinen kukko on vuoden vanha, tämä joka oli meille tulossa, on vuoden myös. Tuliskohan siitä mitään? :smt017
Suwitsu

Kokeilemalla sen näkee. Mutta siinä voi oikeesti käydä huonostikin, meille on jostain syystä siunaantunut todella hyväluonteisia kukkoja.
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Meillä meni viime talvi sopuisasti kahden kukon kanssa ,samoin mennyt kesä, kun tilaa oli niin riidellä ei ehtinyt ja kanojakin oli molemmille riittävästi :smt060 , kunnes tuli syksy ja sisätiloissa viettivät enemmän aikaa. Tappeluitahan siitä tuli , sulat pölisi ja rinnukset verillä :smt009 ei kivaa. Harmitti vietävästi kun toisesta oli pakko luopua. Tai mikä pakko se olis ollu, mutta halusin rauhoittaa. Kanalassa oli jotenkin ain jatkuva hälinä ja juoksu,,, vaan eipä ole enää. Kukko sai uuden kodin :smt001 Tosin ens kesänä sama tilanne, kun tuo Pikku-Jätkä kasvaa, se on meidän omista tipuista,,, tai,,,, jospa laajennamme ja otetaan vähän lisää kanoja,,,

ps. kiinnostaa nuo sun kirjolohet :smt002
kanajalka

Ai meri i, tarkotitko meidän kirjolohia? :smt003 Tossahan niitä pihassa polskii, kaikki Lohimestasta yli jääneet kalat siirrettiin omaan piha-altaaseen. Pääsee talvella taas lohipilkille ! :smt044

Hmph... Uskallankohan ottaa riskiä, ja hankkia aikuisen, polkemisikäisen kukon? Tuo tila on kyllä pieni, ja ovat tuossa tilassa kesään saakka (joskus viikonloppuna saattavat päästä koko päiväksi ulos vapaana, muuten ovatkin sisällä "lukittuna"). Tää on niin tätä tuuria; kun kanoja etsii, löytyy läjä eri ikäisiä- ja värisiä kukkoja, kun taas kukkoja etsii, löytyy upeita kanoja ! Toisaalta eihän tuolla kukolla kiire ole, nykyinen kanamäärä on 6 kpl, johon ei todellakaan tarvita toista kukkoa niitä "raiskaamaan", tämä kukkohullutuskin on lähtenyt liikkelle vain siitä että jos nyt niitä kanoja hankkisi lisää. Toisaalta mulla on paha tapa, että kun jotain haluaa niin se on pakko saada heti :smt047
Tammearu

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

mik kirjoitti:mulla on yleensä 2-3 kukkoa.

Mut jos sun kukko on tottunut oleen ainoo, niin saattaa tulla ongelmia. Mä suosittelisin, et yritä löytää jostain ihan nuoria kukkoja, siis ihan tipuja. Ne kukko yleensä hyväksyy parven jatkoksi. Ja ota vaikka kaks pikkukukkoa. Mulla esim on nyt yks aikuinen, yks nuori ja sit 4 n. 6vko vanhaa kukkotipua, joista jätän kaks ja kaks laitan pois. Aikuista tai edes lähes sukukypsää en ite lähtis sopeuttaan parveen, jossa vaan yks kukko.
Huono idea. Vanha kukko pieksee nuoria jatkuvasti ja eivat saa edes ruokarauhaa. Kukoille pitaa olla riittavasti kanoja. Kymmenen on jo sellainen kanalauma, etta toiset kukot kayvat jo vetamassa valista. Kukot ei tappele, kun kaikilla on oma kanalaumansa. Naissa laumoissa kay kiertoliike ja kukot mielellaan houkuttelevat muilta kukoilta kanoja omaan laumaansa ja ovat mielinkielin. Kokemusta on lapsuuden kodistani, jossa oli kymmenia kukkoja.
Suwitsu

Tammearu kirjoitti:Huono idea. Vanha kukko pieksee nuoria jatkuvasti ja eivat saa edes ruokarauhaa.
Ei voi yleistää. Meillä on aina enemmän kuin yksi kukko laumassa, rotuina on/ollut mm. piikkiöläiset, rokit, kääpiökochit ja faverollet eikä mitään ongelmaa, kaikki kukot sulassa sovussa. Ja kanoilla ihan rauhaisat oltavat. Meillä saa kukot helposti kirveestä jos pienintäkään vinkkiä antaa että on aggressiivinen joko ihmiselle tai kanoille tai jos jostain muusta syystä osoittautuu huonoksi kukoksi. Toisen kukon ryöpyttämisestä kukaan ei ole joutunut pölkylle.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

no, mä jatkan tällä huonolla idealla. Just tääl kävi ihminen hakemassa itselleen multa muutaman kanan ja ihmetteli, et sullahan on tääl kaks aikuista kukkoa, eikä ne tappele. Ei ne tappele ja pikkukukkoja 4 ja nekin saa olla rauhassa. Mulla on ainakin toiminut, et kukkoja on aina useita ja uudet kukot tulee pikkutirppona parven jatkoksi.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla nyt 4 kukkoa mut sille viimekeväselle eivät meinanneet antaa ruokarauhaa ja nyt sain sen pois ja nää 2 pikkukukkoa on sopeutuneet aika hyvin ja vielä ainakaan ei oo tappelua syntynyt.Se rouva joka multa kukkoja hakee niin isommat eri parvesta ei sovi yhteen .Hän panee pään poikki jos rupeevat tappelee
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meillä on samassa laumassa parhaimmillaan ollut 5 kukkoa (20 kanaa) ja ihan sulassa sovussa ovat olleet, jokainen tietää paikkansa lauman arvojärjestyksessä. Mikäli jokin kukoista tuntee olevansa johtajakukkoa vahvempi ja isompi, niin sitten kokeillaan kumpi on vahvempi. Tämän jälkeen sitten elo jatkuu taas ihan sulassa sovussa, uudella johtajakukolla tai sitten entinen jatkaa pomona ja alempiarvoinen tyytyy tappioon ja ei enää haasta johtajaa.

Tällä hetkellä meillä on kahdessa laumassa 3 samanikäistä kukkoa kanojen kanssa ja jokaisella omat mielitiettynsä ja kertaakaan ei ole veri lentänyt. Sama tilanne on siitoskukkolaumoissa, joissa pelkästään kukkoja: ei yhtään tappelua, koska tietävät paikkansa laumassa.

Mikäli useampia kukkoja on, niin tietenkin paremmin tulevat toimeen keskenään, jos ovat olleet pienestä asti yhdessä tai sitten toinen on vielä keskenkasvuinen eikä johtajakukko koe tätä haastajaksi. Jos on pienet tilat, niin helpommin tulee varmaan tappeluita, mutta mitä enemmän on kukoilla ja kanoilla tilaa, niin sitä paremmin voivat, eikä tarvitse tunkea toisen henk'kohtaiselle reviirille. :)
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meille tuli viime keväänä kukot 2 kpl (ja kanat) nuorikkoina ja siinä vaiheessa kun alkoivat polkemaan toinen niistä tuli johtaja kukoksi ja toinen kokeili omaa paikkaansa useampaan kertaan, umpiluinen kun vaikutti olevan eikä kerrsta tai kahdestakaan uskonut. Pientä paikan näyttöä on ollut mutta ei koskaan verisiä tai edes höyheniä pöllyttäviä kahisteluja. Ja nyt kun tipuistakin tuli muutama kukko joukkoon mukaan niin kakkos-kukkoa kun otin vähän vierihoitoon keskustelemaan :smt014 niin loppui kaikenlainen pöllytys :smt005 Aika näyttää sitten miten nuorien kukkojen kanssa :smt017 Niin ja meillä on pikkuinen kanala vain n. 5m2
Vastaa Viestiin