Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
nasse10

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja nasse10 »

Nyt oli eka kunnon pakkanen -10 ja vieläkin on -8 nyt mietin etttä käykö mun pehku kun kanalassa aamulla +3 päivät on ikkuna auki kun kanat vielä pihalla et lämpö kanalassa sama kun illalla ulkona eli yleensä iltasin +3-+5 ei kai kanatkaan tuota niin paljon lämpöä että niiden avulla + puolella pysyy 3kanaa+kukko. Kanala tuntuu kyl paljon lämpösemmältä kun vanha pesuhuone minkä kautta vanhaan (saunaan)kanalaan mennään.
Täytyykin kohta laittaa tupla ikkuna kiinni ja teipit ikkunoihin auttaahan sekin kovasti lämmön pitämistä + katsoa onko siellä mitään tiivistettäkään jo 40 luvulla rakennus rakennettu eikä oo sauna ollut käytössä vuosiin.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

meniköhän mun kestopehkuni nyt tuiks ja päin? Aloin tonkiin sitä ja muka löysin kohdan, joka oli käden lämpöinen. Aloin sit tonkiin ja kääntään sitä ja etsin, et mistä palais. Se oli keskeltä arvion mukaan 20-25 asteista, ulkoreunalta kylmää. Ovi ja ikkuna on auki päivisisn, öisin tuuletusluukku ja ikkuna. Lämpöä on 8 astetta. Mut meniköhän se nyt ihan piloille, ku innoissani kääntelin sen melkeen kokonaan? Pöh.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Jos kastelisit lämpimällä vedellä, ellei ole kovin märkä valmiiksi? Ja vaikka vähän jotain maatuvaa sinne vielä sekaan, jos on sellasia vähän vettyneitä puunlehtiä tai jotain?
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on tänä vuonna lähtenyt kestopehku lämpiämään jo ennenkuin ehdin varsinaisesti tehdä mitään asian hyväksi (muutakuin sitä perinteistä tarttis tarttis ) :)
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

nähtävästi en saanut piloille sitä pehkua. Tungin käteni sinne äsken ja aavistuksen lämpöseltä tuntu. On kyllä ehdottomasti liian kuivaa ja lorotinkin sinne kastelukannullisen n 40 asteista vettä.

Ja pikkukanalaan roudasin nyt pari jätesäkillistä hevonpeetä ja kostunutta kuiviketta tallista sekä heinänrääppeitä. Kipppasin keskelle huonetta ja lorotin lämmintä vettä päälle. Katotaan saanko sekin palamaan, sinne ois tarkotus pe-la siirtää muutama viiriäinen ja mun mustat ruåtsalaiset. Ehkä laitan sinne myös orppinuorison.
HIPSU

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Kanalassa katonrajassa + 20 :shock:
Mitä haittaa on liian lämpimästä pehkusta, voiko se palaa talvella loppuun ?
Neliöitä on 6 ja pehkussa on kesän purut sekä metri tiivistä haravointijätettä.
Odottamassa on tuttavan n. 20 jätesäkillistä lehtiä talvenvaralle. Eli annako palaa vai sammuttelenko?
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ite en ainakaan sammuttelis, koska voi olla vaikee saada uudelleen palamaan.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mun pehku sitten kait hyytyi... tänään olen sen myllännyt uudelleen, katsellaan nyt sitten tartteeko hiiva herätyksen...
KanaKananen

Viesti Kirjoittaja KanaKananen »

Noniin, nyt tuleekin aika lailla kysymyksiä teille kestopehku- ihmisille :smt003
Talvitila maatiaiskanoille olisi tarkoitus pistää pystyyn autotalliin, johon verkolla rajaittaisiin kulmasta muutaman neliön alue. Autotallissa ei ole lämmityksiä, koska vievät niin paljon sähköä (=rahaa), ja lattia on jotain betonia/jotain sen tyyppistä. Pystyisikö kestopehku pitämään sen kanalaosan lämpimänä vai tarvitaanko lisäksi muita lämmityskeinoja tai kylmimmille ilmoille lämpölamppua ym.? Tietenkin siinä taitaa käydä niin, että lämpö karkaa kanojen osasta muuhun autotalliin, joten mikä olisi helpoin tapa saada se lämpö pysymään kanoilla? :smt017

Kuinka aikaisin syksystä pehkun käynnistäminen pitää aloittaa, että se ehtii hyvin pakkasille? Minua on myös arkarruttanut kysymys, että pidetäänkö pehkua käynnissä sitten kesän ajan, vai miten sinne kärrättävät ainekset odottelevat siellä käynnistystä? Tila tosiaan toimisi kesäisin yötilana kanoille, etteivät joutuisi petojen suihin.

Sitten lähinnä mietityttää, että jos kävisi niin että pehku sammuisi talven aikana, niin onko sitä mahdollisuus saada silloin uudelleen käyntiin ja kuinka nopeasti, etteivät kanaparat jäädy? :smt009
Iloisten Munatalo

Olisiko tuolla samassa tallissa autokin? Pehkuhan tuottaa kosteutta joten auton säilyttämistä samassa tallissa en suosittele, en kanojen enkä autonkaan puolesta.
Tila varmaan pitäisi eristää kiinteällä umpiseinällä jotta lämpö pysyisi vaan kanojen tilassa. Lämpölamppu ei kauheita kustanna ja olisi varmaan hyvä lisälämmönlähde. Kaikki muut vastaukset löydät varmaankin tästä topicista kun luet sen läpi.
Iloisten Munatalo

Mun pehku palaa hiljaa sittenkin mutta tänään annan sille hiivaa :smt016
Iloisten Munatalo

kaisumaria kirjoitti:Päivän paikallislehdessä Vakka-Suomen omenaguru Omppu Oksanen antoi :smt024 vinkin, jota aion soveltaa (myös) kestopehkun sytyttämiseen. Eli ämpärillinen haaleaa vettä, johon sulatetaan lasillinen sokeria ja pala tuorehiivaa. Kastelukannuun vaan ja sillä kastellaan lehdet ja eikun lisää päälle ja johan alkaa palaa! Vihje koski lehtien kompostointia mutta toimiihan se kanalassakin. Aion tänään tehdä tuon jutun ja samalla kastelen ensi vuoden kurpitsapenkit, joissa kasvihuoneen putsausjätteet ja muuta sekalaista lehtikamaa. Kastelu siis pohjalle ja lisää tavaraa päälle, tuoksun pitäisi muistuttaa lähinnä pullataikinaa. Ei varmasti ole ainakaan vaarallista asukeille.
Nostan tätä pehkunherätys ohjetta vähän taas ajankohtaisena aineena :smt002
KanaKananen

Viesti Kirjoittaja KanaKananen »

Ei ole autoa siellä, eikä muitakaan kosteudesta kärsiviä esineitä/asioita. Kiitokset vastauksistasi :smt001
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Laitoin tilaukseen kompostimittarin pehkua varten. Tiedän jo ennalta ettei pala. Se nimittäin pukkaa ituja! Kääntelin reippasti jotta kanat saavat vedellä idut parempii nokkiin. Täytynee mun kan kokeilla hiivavettä. Mahtaisiko toimia peräti paremmin, jos heitän sen sokerin ja hiivan tonne laskiämpäriin? Siellä onkahvia, vanhaa teetä ym...
Jii

Viesti Kirjoittaja Jii »

Meillä on kestopehku perustettu jo alkusyksystä, mutta en ole ihan varma palaako se. Se on nyt 15-25 cm paksu kohdasta riippuen, ja sisältää turvetta, purua ja pihalta haravoituja lehtiä. Turvetta on ehkä puolet, purua ja lehtiä n. neljäsosa kumpaakin. Talven varalle on useampi säkki lehtiä, sekä turvetta ja purua myös. Kädellä kun kokeilee niin ei tunnu lämpimältä, mutta toisaalta kanalan lämpötila on ollut 10-15 asteessa aina kun oven aamuisin avaa. Päivät kanalan ovi on ollut yleensä auki ulkotarhaan, koska täällä pakkaspäiviä on ollut vasta muutama, silloin ovi on ollut päivätkin kiinni. Lämpölamppu on laitettu yleensä yöksi päälle, paitsi silloin kun ulkona on yölläkin useampi aste plussan puolella. Vaikea siis sanoa johtuuko lämpötila pehkusta vai lämpölampusta, mutta en viitsi olla laittamatta lämpölamppua päälle yöksi testaamisen vuoksi jos pehku ei palakaan, ettei tule liian kylmä... :smt017

Meillä on kestopehkun suhteen ongelmana se, että kanala on niin pieni. Kanalamme on n. 6 neliöinen leikkimökki joka on korkeimmalta kohdaltaan n. 2 m korkea. Mitä täältä olen lukenut, niin kestopehkun pitäisi olla useita kymmeniä senttejä paksu toimiakseen kunnolla. Meillä se ei onnistu jos kanalassa haluaa mahtua seisomaan, itse olen 172 cm ja ukko 190 cm... Ei huvittaisi kontata siellä :smt003 Mahtaisiko toimia jos pehkua tekisi paksun kerroksen vain kanalan takanurkkaan, sinne saisi parin neliön alalle kunnon keon, mutta muualla pitäisi tyytyä korkeintaan pariinkymmeneen senttiin..?
Vastaa Viestiin