Viiräisten ulkotarha?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Karhurouva
Viiräisten ulkotarha?
Minkälaisia ulkotarhoja teillä on viiriäisille? Meillä viiriäiset muuttavat taas kanihäkkiin sisälle, ja häkin yhteydessä on ulkotarha, johon pääsee seinän läpi kulkemaan. Seinät ovat 150-senttistä vihreää koiraverkkoa, joka on metrin korkeuteen asti tihennetty rappausverkolla, katto rastasverkkoa. Nyt mietinkin, että minkälaisia muutoksia tuohon pitäisi tehdä, jos sen meinaisi ottaa viiriäisten käyttöön? Hulahtavatko lentävänä läpi koiraverkosta ja jäävätkö rastasverkkoon kiinni kun loikkaavat ilmaan? Entä onko viiriäisille iloa talviaikaan ulkoilusta, vai käyttävätkö vain sisätiloja talvisin?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Viiräisten ulkotarha?
Koiraverkosta viirut menevät lentämällä läpi, että hujahdus vain käy. Karannutta viiriäistä on tosivaikea pyydystää. Ne osaavat lentää myös niin korkealle, että vaarana on tarttua katon rastasverkkoon kiinni. Eli kannattaa tiivistää ulkotarha joka puolelta huolella...umpikatto on siitä hyvä, että tarjoaa sateensuojan + varjon ja torjuu petolintujen ilmahyökkäykset rastasverkkoa paremmin. Jos munia meinaat saada, niin pidä viirut talvella visusti sisätiloissa, koska kylmissä oloissa niiden muninta tyrehtyy. (Meillähän ei ole enää viiriäisiä, mutta aikoinaan ei harrastettu talviulkoilua ollenkaan mm. siksi, että luonnonvarainenkin viiriäinen on Suomessa muuttolintu ja nämä harrasteviirut ovat jalostetumpia versioita.)
-
ninnu
Mun viirut ulkoilee vieläkin 24/7, niillä on luukku jatkuvasti auki sisälle, mutta ei eipä siellä näytä ainakaan vielä viihtyvän. Kai sitten on pakko alkaa telkeämään sisälle, kun alkaa päivisinkin olemaan säännöllisesti pakkasia. Noiden tarha on rappausverkosta ja katto on valokatetta, rakennus on pohjoiseen ja tarhassa on mökkejä ja havuja. Alkuun nuokin lensivät katetta päin(korkeus on matalimmillaan jooku 160 ja korkeimmillaan reilu pari metriä), mutta tosi nopeasti sitten rauhoittuivat ja tulee innoissaan porukalla vastaan, kun niiden tarhaan menee
Ruoan olen muuttanut nyt vahvemmaksi ja lämpöistä vettä koitan pitää tarhassa koko ajan.
Muuten oon kyllä hiltan kanssa samoilla linjoillla, menee koiraverhosta läpi ja rastasverkkoon jää todennäköisesti jumiin...
Ruoan olen muuttanut nyt vahvemmaksi ja lämpöistä vettä koitan pitää tarhassa koko ajan.
Muuten oon kyllä hiltan kanssa samoilla linjoillla, menee koiraverhosta läpi ja rastasverkkoon jää todennäköisesti jumiin...
-
Karhurouva
Kokonaan kiinteästi kattaminen voi osoittautua mahdottomaksi. Tarha on siis tällainen:

Pitkä ja kapea, en nyt muista onko nuo 4.5 vai 5 m pitkiä, 1.2 leveitä tarhoja, jotka rajautuu kapeammasta päästä rakennukseen, jonka lape ei ole mitenkään kovin korkealla, joten kaatoja ei varmaan koko katteelle saa kunnolla, jos ei kaada naapuritarhaan, joka taas olisi ehkä hieman kelju temppu naapurille...
Mietteissä olisi, että esim. puoliväliin kattaisi kiinteällä katteella tuon ja naapurissa olevan isomman kanatarhan, mutta mitä sitten siihen loppuosaan? Onko jotakin kangasta tai muuta, joka kestäisi uv-säteilyä siinä määrin, ettei haparoituisi yhdessä kesässä?

Pitkä ja kapea, en nyt muista onko nuo 4.5 vai 5 m pitkiä, 1.2 leveitä tarhoja, jotka rajautuu kapeammasta päästä rakennukseen, jonka lape ei ole mitenkään kovin korkealla, joten kaatoja ei varmaan koko katteelle saa kunnolla, jos ei kaada naapuritarhaan, joka taas olisi ehkä hieman kelju temppu naapurille...