Hyvä kuivitus ankoille

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mirja V

Hyvä kuivitus ankoille

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

7 ankkaa muuttaa pakkasten tultua ja uimalammen jäädyttyä sisätiloihin. Millainen kuivitus on ankoille hyvä kun ovat aika sottaisia olleet nykyisessä yöpymistilassaan? Turvetta ja olkea on ainakin saatavilla...
taikku

Re: Hyvä kuivitus ankoille

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä on kutteripurua ja sen päällä pahnaa. Kerran viikossa tyhjennän ankkalan ja siivoan, viikolla heitän pahnaa päivittäin sotkujen päälle. Tosin täällä vielä viettävät useimmiten yötkin ulkona, kun on niin lämmintä...
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Meillä sahanpurua, josta helppo haravoida päivittäin kakat pois pinnalta (ja imee kosteudet hyvin) ja lisäillä purua tarvittaviin paikkoihin. Pesätilassa ja sen lähellä on pahnaa/heinää, jossa mieluusti nukkuvat yönsä.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mie juuri ankkalaan laitoin puoli paalia turvetta ja sekoitin sen purujen sekaan, pysyy hieman kuivempana kuin puru mutta ei pölise niin paljon kuin pelkkä turve. Ainakin viikon kokemuksella oon tyytyväinen sekoitukseen ja on lämpimän oloinen :)
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Olkea on, sitä sitten lisäillään kun on päältä märkää. Kerran viikkoon tyhjennän ja laitan uudet.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meillä on sellainen 20 cm kuiviketurvekerros, jonka päällä on olkea (paitsi juomapisteen luona pelkkää turvetta). Siivoilen joka päivä pahimmat sotkut pois, ja lisäilen olkea tarvittaessa. Olen jättänyt kostuneita olkia alle, jotta aluset lähtisivät vähän palamaan ja tuottaisivat lämpöä; ilmeisesti olen tässä ainakin osittain onnistunut. Kerran viikkossa poistan enimmät kastuenet turpeet juomakipon luota ja kääntelen loppuja muun turvekerroksen sekaan. Mulla on myös purua mutta ajattelin käyttää sitä turpeen joukossa pahimmilla pakkasilla jotta kuivikkeet olisivat vähän ilmavempia ja lämpimämpiä räpylöille.

Heinän käytössä kuivikkeena voi olla se ongelma, että se homehtuu. Ja ankat ovat homeelle herkkiä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ketula

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Meillä käytetään pehkua eli siis olkea, ja siivotaan joka päivä. Välillä kokeiltiin siivoamista parin kolmen päivän välein, mutta todettiin, että helpommalla pääsee kun siivottavaa on kerralla vähemmän.
Pohjalla on betonilattia. Talvella jos on niin kylmää, etteivät pääse ulos pesulle, pitää käyttää purua pohjalla, jotta enin roiskevesi imeytyy niihin. Tosin talvella puru tuppaa jäätymään lattiaan kiinni, jos on oikein kylmää. Joskus kokeiltiin pelkästään turvetta, ja juomakupit oli sen näkösessä töhnässä, että luovuttiin siitä saman tien.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Edelleen olen kovin tyytyväinen purun ja turpeen 50/50 sekoitukseen :) toimii meillä ja just kun ruokakipoille seinätelineitä asensin ankkalaan, niin ihan pehmeä jalan alla :smt045, siivotessa korjailen kakat ja märimmät pois, talikolla pöyhin vähän uusia kuivia sekaan. Ei haise eikä tunnu märältä.
Vastaa Viestiin